eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Hitta Julbord
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-12-02 | Annons | Scandinavian XPO

Om att tänka om och tänka framåt

Kicki Kollstedt, Marketing Manager på Scandinavian XPO hälsade på hos Workman Event för att prata lite med grundaren Hansi Sundström och projektledaren Linus Lundin om verksamheten, branschen, nuläge, samarbetet med Scandinavian XPO och tankarna kring framtiden.

workman Scandinavian expo
På bild: Hansi Sundström och Linus Lundin från Workman Event

Workman Event har funnits i över 20 år och är ett stort fullservice-företag när det gäller mässor, event och olika typer av evenemang. Förra året fanns planer på att expandera utomlands som ett av branschens största företag. Idag ser livet lite annorlunda ut.

Hur har ni det nu?

Pandemin har förändrat vardagen för många företag i upplevelsebranschen, och Workman är ett av dem. Hårt arbete, långa relationer och fantastiska medarbetare har möjliggjort en fantastisk utveckling som förändrades över en natt. Men som Hansi säger:

-Man får helt enkelt tänka om när världen förändras så abrupt. Försöka hitta nya vägar även om det känns tungt vissa dagar. Det sorgligaste är att vi inte kunnat ha kvar all vår personal som vi alltid månat om, och som varit med och skapat vårt företag. Hansi fortsätter;

-Man får spana efter, och försöka skapa nya möjligheter, välja andra vägar och försöka lära sig nytt. Utvecklingen går mot det digitala och vi skapar just nu studios, i samarbete med Scenteknik, för att möta efterfrågan på digitala möten

-Men man glömmer snabbt säger Hansi och skrattar, vem vet vad vi gör om tio år, antagligen så är hybrid-mötena här för att stanna, och de har ju den stora fördelen att alla har möjlighet att kunna ta del av upplevelser och möten, även om det är på avstånd.

Vad är ni mest stolta över hittills?

-Att vi nådde målsättningen vi satte från början, att bli ett av branschens största företag, när vi startade för drygt 20 år sedan, även om det tog lite längre tid än vi tänkt. Att vi byggt vår verksamhet med egna resurser, att vi vuxit organiskt. Över alla våra medarbetare, känslan vi tillsammans skapat i företaget och alla bra samarbetspartners vi haft under åren.

Linus fortsätter:
-Sen är vi extremt bra på logistik, som t ex när vi har projekt och leveranser till olika evenemang över hela Sverige samtidigt. Alla ställer alltid upp. Våra verkstäder är något vi också är väldigt stolta över.

workman Scandinavian xpo

Vad ligger fokus idag?

-Fokus ligger idag som sagt på det digitala men också på grafisk produktion i form av skyltning, utställningar, butiksinformation och så vidare. Vi har bland annat jobbat med Sjöhistoriska museet och Naturhistoriska museet, Tillväxtverket och butikskedjor senaste tiden. Det finns kunder, men alla avvaktar just nu, de flesta jobbar mer småskaligt och istället för stora event och mässor så blir det hybridmöten och mer lokala ”pop-up:er”.

-Sen är vi på nya mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO just nu och installerar bland annat ekbänkar och innertak, hjälper till med logistik och transporter samt har även designat och ska tillverka deras receptionsdisk inför öppningen vid årsskiftet. Jag har följt Scandinavian XPO sedan idé-stadiet och ser fram emot vårt fortsatta samarbete när allt sätter igång.

Vad tänker ni om framtiden och konsekvenserna av situationen just nu?

-Jag tycker det är viktigt att ta hand om varandra i branschen även om man är konkurrenter och slåss om samma uppdrag. Vi ingår i olika konstellationer, t ex Expoforum, där branschen utbyter erfarenheter och försöker gör sin röst hörd när det gäller att hamna på politikernas agenda nu i och med Covid-19. Det har varit svårt att få gehör för vår utsatta situation och hur den kommer att påverka framtiden.

-I andra länder i Europa får mäss- och evenemangsbranschen ekonomiskt stöd, och jag, med många andra, är förvånade över att man i Sverige håller på att låta en hel bransch gå i graven utan att man ger något riktat stöd då vi har näringsförbud. Alla anläggningar jag känner till har ställt om till säkra möten för att klara kraven på distans och smittskydd, och är det något som vi är bra på i vår bransch så är det säkerhet och logistik. Så är det sen gammalt.
-När arenorna och hallarna börjar användas till annat finns risken att vi tappar i utveckling, innovation och konkurrenskraft i förhållande till arenorna utomlands. Förhoppningen är att allt börjar komma igång snart även om jag tror att de stora samlingarna av människor är en bra bit bort i tiden.

Hansi avslutar:
-Vi jobbar på och kommer att finnas kvar samt anpassa oss till en ny mötesbransch och värld. Vi har en bred kompetens som vi kommer få stor användning av även i framtiden.

Som avslutning tog vi en tur i verkstäderna med Linus som visade oss ett lager stort som IKEA och imponerade verkstäder med snickeri, målarverkstad, skylttillverkning och affischtryck. Här kan man tillverka allt från ax till limpa inom mäss- och evenemangsbranschen.

Det blev en bra förmiddag.
Tack Hansi och Linus!

/Kicki Kollstedt, Marketing Manager Scandinavian XPO

Läs även: Ett fördjupat samarbete mellan Scandinavian XPO och Training Partner möter nu upp behovet av stora ytor och flexibla lösningar med trygga avstånd

logotype sxpo 2

Scandinavian XPO är nordens närmaste mötesplats för mässor, möten och event, omsorgsfullt planerad för både besökare, utställare och arrangörer.

Så varmt välkomna till vår multiarena på 20 000 kvm med en kapacitet på 10 000 gäster som erbjuder oändliga möjligheter till ett lyckat arrangemang.

Med 5 minuter till flygterminalerna på Arlanda, via regelbunden busstrafik, når våra besökare oss från alla Skandinaviens huvudstäder inom en timme. Närheten, infrastrukturen och tillgängligheten samt teknik, hotell och service gör platsen unik. Scandinavian XPO ligger 20 min från Stockholm och Uppsala.

Med sina tre mässhallar, konferensrum och entréhallar kommer vi kunna ta emot tusentals besökare samtidigt, men de stora mässhallarna kan även delas av till mindre ytor för att hantera event och möten av alla slag och storlekar.

När det gäller mat och dryck skapar vår samarbetspartner Mässrestauranger måltider med gastronomiska förtecken för alla minnesvärda tillfällen. Vi skapar tillsammans med er en skräddarsydd helhet där mat och dryck bidrar till upplevelsen.

Utöver mässhallar, mötesrum och mat erbjuder vi boende genom Quality Hotel Arlanda XPO, Clarion Arlanda och Comfort Hotel Arlanda Aiport på totalt 1 400 rum.

Vi kan också anordna aktiviteter som skapar team-building eller passar för kundmöten. Passa på att spela golf, testköra bilar, gå på jaktbiograf, gym eller besök det lokala bryggeriet.

SÄKRA LOKAL FÖR ERT EVENEMANG REDAN NU

bokningsforfragan

se vara lokaler

Kontakta oss

Anna Bauer
Business Director
Scandinavian XPO AB
Cell: +46 761 33 13 50
Mail: anna.bauer@scandinavianxpo.com

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Verkställande direktör till Svenska Möten
  • Projektledare till PassionLab
  • Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
  • Turismsamordnare
  • Brand Specialist Redbull

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.
ny vd till nobis hotel

Ny vd till Nobis Hotel

Han började sin karriär som diskplockare på Café Opera. Närmast kommer han från Miss Clara där han arbetade som vd i fyra år.
stora inluencer 2020

De är störst på instagram i Sverige

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.
umea skelleftea

Visit Skellefteå och Visit Umeå i nytt samarbete

Coronapandemin har förändrat den globala mötesindustrin i grunden. Visit Skellefteå och Visit Umeå går in i nytt samarbete för att skapa insikter, kunskap och utveckling.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

uppsala konsert kongress

Uppsala Konsert & Kongress tar in två nya talanger

På nytt jobb

Uppsala Konsert & Kongress fick en ny ägaridé tidigare i år och för att möta denna gör nu bolaget en rad satsningar inom flera områden.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

christmas show mingelrum

Så genomför du en digital julfest

Annons

The Wondrous & Digital Christmas Show är ett helt nytt sätt att anordna julfest, helt anpassat efter hur många arbetar idag. Denna julen kommer ju inte bli som alla andra, vi kommer inte äta julbord som förut, vi kommer inte ha julfester som förut och våra organisationer kommer även ha problem att nå ut till sina anställda med en julhälsning. Genom att göra julfesten digital kan ni samla hela personalen på ett och samma ställe utan risk för trängsel eller smittspridning.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff