eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-10-12 | Annons | Scandinavian XPO

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event

För att kunna hålla avstånd i praktiken krävs stora och flexibla ytor. För att få kunder att våga boka kommande konferenser och event krävs dessutom flexibilitet när det kommer till kundens unika behov, möjligheten att ställa om till digitala lösningar samt avbokningsvillkor. Allt detta erbjuder den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO vid Arlandastad. 

scandinavian xpo pandemisäkrade möten och event
Bild: Scandinavian XPO

I våras vände coronaviruset upp och ner på hela världen, i synnerhet event- och mötesbranschen. Trots skakiga tider kommer Scandinavian XPO, Nordens närmaste mötesplats, att slå upp sina portar vid årsskiftet som planerat. Säkerhet, omtanke och hälsa är värdeord som då är i fokus för såväl Scandinavian XPO som dess samarbetspartners.

– För att kunna dra igång på ett säkert sätt – för såväl kunder, besökare, samarbetspartners och medarbetare – har vi tagit fram planen Safe Event, säger Staffan Littmarck, vd på Scandinavian XPO, och fortsätter;

– Vi har framför allt tittat på hur vi kan utnyttja vår storlek och våra flexibla ytor för att kunna erbjuda coronasäkrade möten och event. Vi har till exempel möjlighet att avgränsa rum i anläggningen för att kunna hålla isär olika grupper och erbjuda olika entréer för in- och utpassering. Vi har också många sätt att ta sig hit på och flera ställen där man kan parkera. Dessutom har vi haft möjlighet att under byggskedet addera på sådant, till exempel tekniska lösningar, som vi ser kommer behövas för att kunna erbjuda våra kunder en säker mötesarena. 

Safe Event innehåller också en mängd åtgärder kopplat till städning, servering av mat samt möjlighet för kunden att lägga till ett antal tjänster för extra trygghet och säkerhet. 

– Vi kommer att utbilda all vår personal och våra samarbetspartners. Förstärkt våra redan högt ställda krav på hygien och hälsa samt vidtagit alla de åtgärder som krävs för att kunna erbjuda våra kunder ett “safe event”, säger Staffan Littmarck.

staffan littmark scandinavian xpo pandemisäkrade mten och event
På bild: Staffan Littmarck, vd Scandinavian XPO

Säker pandemisittning för 500 personer

För slutna evanemang finns det idag inga restriktioner vad gäller antalet deltagare. Men Anna Bauer, Business Director på Scandinavian XPO, menar att för att få kunder och deltagare att våga boka och delta krävs det att man som anläggning kan möta deras oro – med säkra lösningar och en flexibel attityd.

– Vi ser att många bokar om och en del bokar av. Vi är på kundens sida och arbetar agilt för att kunna möjliggöra coronasäkrade möten och event samt konferenser där alla kan känna sig trygga, säger hon.

Hon har tillsammans med kollegorna på Scandinavian XPO räknat på hur många kvm per person det krävs för att kunna hålla avstånd enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket innebär att det behövs en lokal på ca 4000 kvm för att rymma 500 personer.

– Vi är en av få anläggningar i Stockholmsområdet som faktiskt kan erbjuda en “pandemisittning” med 500 personer som efterföljer dessa krav. Hos oss behöver man alltså inte sitta nära varandra även om man är på samma plats, säger hon och fortsätter; 

– En annan fördel är Scandinavian XPO:s läge ett stenkast från Arlanda flygplats. Som inresande konferensgäst hos oss slipper man att åka in till stan, vilket gör det möjligt att delta i ett slutet evenemang och sedan direkt åka hem, allt för att underlätta och möjliggöra för coronasäkrade möten och event. 

anna bauer scandinavian xpo
På bild: Anna Bauer, Business Director på Scandinavian XPO

Nya tider kräver nya lösningar – digital studio och hybridmöten

Så hur kommer då 2021 att bli? Både Anna Bauer och Staffan Littmarck är eniga om att de digitala mötena är här för att stanna. Därför kommer det på Scandinavian XPO att finnas en en studio med den senaste tekniken som möjliggör digitala möten alternativt hybridmöten, med möjlighet att ha upp till 100 sittande gäster på plats i studion.

– Jag tror att evenemangen framöver kommer att sträcka sig över längre tid för att låta deltagarna vara med vid olika tillfällen och att det är i den änden vi får börja, i en mindre skala. För att behovet av att träffas fysiskt finns går inte att bortse från – även om jag tror att det digitala alternativet alltid kommer erbjudas framåt, säger Anna Bauer.

Staffan Littmarck tror också att även om mycket håller på att förändras kring våra beteenden till följd av pandemin, så är vi människor i grunden sociala och kommer vilja mötas tillsammans på konferenser och event som kan genomföras på ett säkert och hållbart sätt.

– Trots det hemska som coronaviruset ställt till med är det fantastiskt att se hur alla ställer upp för varandra – inte minst i vår bransch där man visar förståelse för den andra parten och försöker lösa saker tillsammans – det gäller självklart även oss på Scandinavian XPO, avslutar Staffan Littmarck.

Kort om Safe Event

Scandinavian XPO har inför öppningen tagit fram nya hälso- och säkerhetsrutiner med tanke på de utmaningar som pandemin innebär för oss alla. Vi följer Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer löpande, jobbar  med utgångspunkt i Visitas ”Safe Visit” och har tagit fram en handlingsplan och instruktioner, Safe Event, för att säkerställa säkra event och möten i vår arena.

Besök Scandinavian XPOs hemsida här

Läs även: Scandinavian XPO inleder samarbete med Inspira för att stärka helhetsupplevelsen i sin nya evenemangsarena

logotype sxpo 2

Scandinavian XPO är nordens närmaste mötesplats för mässor, möten och event, omsorgsfullt planerad för både besökare, utställare och arrangörer.

Så varmt välkomna till vår multiarena på 20 000 kvm med en kapacitet på 10 000 gäster som erbjuder oändliga möjligheter till ett lyckat arrangemang.

Med 5 minuter till flygterminalerna på Arlanda, via regelbunden busstrafik, når våra besökare oss från alla Skandinaviens huvudstäder inom en timme. Närheten, infrastrukturen och tillgängligheten samt teknik, hotell och service gör platsen unik. Scandinavian XPO ligger 20 min från Stockholm och Uppsala.

Med sina tre mässhallar, konferensrum och entréhallar kommer vi kunna ta emot tusentals besökare samtidigt, men de stora mässhallarna kan även delas av till mindre ytor för att hantera event och möten av alla slag och storlekar.

När det gäller mat och dryck skapar vår samarbetspartner Mässrestauranger måltider med gastronomiska förtecken för alla minnesvärda tillfällen. Vi skapar tillsammans med er en skräddarsydd helhet där mat och dryck bidrar till upplevelsen.

Utöver mässhallar, mötesrum och mat erbjuder vi boende genom Quality Hotel Arlanda XPO, Clarion Arlanda och Comfort Hotel Arlanda Aiport på totalt 1 400 rum.

Vi kan också anordna aktiviteter som skapar team-building eller passar för kundmöten. Passa på att spela golf, testköra bilar, gå på jaktbiograf, gym eller besök det lokala bryggeriet.

SÄKRA LOKAL FÖR ERT EVENEMANG REDAN NU

bokningsforfragan

se vara lokaler

Kontakta oss

Anna Bauer
Business Director
Scandinavian XPO AB
Cell: +46 761 33 13 50
Mail: anna.bauer@scandinavianxpo.com

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Karlstad

Karlstad CCC erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus

Karlstad CCC erbjuder tillsammans med JK Ljud & Ljus en ny studiolösning för stora och små produktioner. Studio Sola är en flexibelt uppbyggd studio med tre inspelningsmiljöer.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Jirango

Eventplattformen Jirango utvecklas med backstage funktioner

Den svenskutvecklade digitala eventplattformen växer vidare med nya funktioner. Nya modulen ger nu talarna möjlighet att samlas backstage helt virtuellt, där man kan förbereda sin presentation innan man går upp på scenen.
IMG 6550

Svensk innovation: Mobil padelbana

Eventeffect har pratat med serieentreprenören Christoffer Granfelt som ligger bakom SIME och Epicenter. Han är nu medgrundare till Instantpadel som har tagit fram en världsunik mobil padelbana som kan användas inomhus såväl som utomhus. Med hjälp av ett enkelt klicksystem samt stärkande stödben monteras banan upp på mindre än 4 timmar.
Sveriges största eventbyråer 2019 eventeffect

Hela listan: Här är Sveriges 100 största eventbyråer

Eventeffect listar de 107 största eventbyråerna i Sverige och dess omsättning under 2018. Totalt har vi granskat 185 bolag som tillsammans omsätter hissande 3,2 miljarder kronor.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Sofia Eklund

Ny strategisk projektledare på Onemotion IMC

På nytt jobb

Kommunikationsbyrån Onemotion IMC fortsätter växa, anställer ytterligare en Senior projektledare och utökar därmed eventteamet ytterligare.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Women in tech

Women in Tech dubblade antalet besökare genom att göra eventet digitalt

Annons

#witswe2021 – biljetterna tog slut första dagen, över 4000 besökare samlades och över 100 presentationer drogs av kvinnor världen över när Sveriges viktigaste plattform för kvinnor i tech-världen storsatsade i vVenues digitala plattform inför det kommande året. Med en helt egen design och ett flertal nyutvecklade funktioner kom eventet att gå under namnet #WITswe2021. Women in Tech satte en ny standard för hur events genomförs online.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff