eventeffect.se
Företagsevent lyfter i vintermiljö

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Hallå där...

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Destinationsutveckling
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Uthyrning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • Eventyr Nine Yards
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Cirkus Venues
    • Fotografiska
    • Radisson Hotels
    • Octanorm
    • Bookabus.com
    • Lyyti
    • Adapt
    • Space
    • Meetly
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event

2020-10-12 | Annons | Scandinavian XPO

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event

För att kunna hålla avstånd i praktiken krävs stora och flexibla ytor. För att få kunder att våga boka kommande konferenser och event krävs dessutom flexibilitet när det kommer till kundens unika behov, möjligheten att ställa om till digitala lösningar samt avbokningsvillkor. Allt detta erbjuder den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO vid Arlandastad. 

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event
Bild: Scandinavian XPO

I våras vände coronaviruset upp och ner på hela världen, i synnerhet event- och mötesbranschen. Trots skakiga tider kommer Scandinavian XPO, Nordens närmaste mötesplats, att slå upp sina portar vid årsskiftet som planerat. Säkerhet, omtanke och hälsa är värdeord som då är i fokus för såväl Scandinavian XPO som dess samarbetspartners.

– För att kunna dra igång på ett säkert sätt – för såväl kunder, besökare, samarbetspartners och medarbetare – har vi tagit fram planen Safe Event, säger Staffan Littmarck, vd på Scandinavian XPO, och fortsätter;

– Vi har framför allt tittat på hur vi kan utnyttja vår storlek och våra flexibla ytor för att kunna erbjuda coronasäkrade möten och event. Vi har till exempel möjlighet att avgränsa rum i anläggningen för att kunna hålla isär olika grupper och erbjuda olika entréer för in- och utpassering. Vi har också många sätt att ta sig hit på och flera ställen där man kan parkera. Dessutom har vi haft möjlighet att under byggskedet addera på sådant, till exempel tekniska lösningar, som vi ser kommer behövas för att kunna erbjuda våra kunder en säker mötesarena. 

Safe Event innehåller också en mängd åtgärder kopplat till städning, servering av mat samt möjlighet för kunden att lägga till ett antal tjänster för extra trygghet och säkerhet. 

– Vi kommer att utbilda all vår personal och våra samarbetspartners. Förstärkt våra redan högt ställda krav på hygien och hälsa samt vidtagit alla de åtgärder som krävs för att kunna erbjuda våra kunder ett “safe event”, säger Staffan Littmarck.

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event
På bild: Staffan Littmarck, vd Scandinavian XPO

Säker pandemisittning för 500 personer

För slutna evanemang finns det idag inga restriktioner vad gäller antalet deltagare. Men Anna Bauer, Business Director på Scandinavian XPO, menar att för att få kunder och deltagare att våga boka och delta krävs det att man som anläggning kan möta deras oro – med säkra lösningar och en flexibel attityd.

– Vi ser att många bokar om och en del bokar av. Vi är på kundens sida och arbetar agilt för att kunna möjliggöra coronasäkrade möten och event samt konferenser där alla kan känna sig trygga, säger hon.

Hon har tillsammans med kollegorna på Scandinavian XPO räknat på hur många kvm per person det krävs för att kunna hålla avstånd enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket innebär att det behövs en lokal på ca 4000 kvm för att rymma 500 personer.

– Vi är en av få anläggningar i Stockholmsområdet som faktiskt kan erbjuda en “pandemisittning” med 500 personer som efterföljer dessa krav. Hos oss behöver man alltså inte sitta nära varandra även om man är på samma plats, säger hon och fortsätter; 

– En annan fördel är Scandinavian XPO:s läge ett stenkast från Arlanda flygplats. Som inresande konferensgäst hos oss slipper man att åka in till stan, vilket gör det möjligt att delta i ett slutet evenemang och sedan direkt åka hem, allt för att underlätta och möjliggöra för coronasäkrade möten och event. 

Så riggar Scandinavian XPO för coronasäkrade möten och event
På bild: Anna Bauer, Business Director på Scandinavian XPO

Nya tider kräver nya lösningar – digital studio och hybridmöten

Så hur kommer då 2021 att bli? Både Anna Bauer och Staffan Littmarck är eniga om att de digitala mötena är här för att stanna. Därför kommer det på Scandinavian XPO att finnas en en studio med den senaste tekniken som möjliggör digitala möten alternativt hybridmöten, med möjlighet att ha upp till 100 sittande gäster på plats i studion.

– Jag tror att evenemangen framöver kommer att sträcka sig över längre tid för att låta deltagarna vara med vid olika tillfällen och att det är i den änden vi får börja, i en mindre skala. För att behovet av att träffas fysiskt finns går inte att bortse från – även om jag tror att det digitala alternativet alltid kommer erbjudas framåt, säger Anna Bauer.

Staffan Littmarck tror också att även om mycket håller på att förändras kring våra beteenden till följd av pandemin, så är vi människor i grunden sociala och kommer vilja mötas tillsammans på konferenser och event som kan genomföras på ett säkert och hållbart sätt.

– Trots det hemska som coronaviruset ställt till med är det fantastiskt att se hur alla ställer upp för varandra – inte minst i vår bransch där man visar förståelse för den andra parten och försöker lösa saker tillsammans – det gäller självklart även oss på Scandinavian XPO, avslutar Staffan Littmarck.

Kort om Safe Event

Scandinavian XPO har inför öppningen tagit fram nya hälso- och säkerhetsrutiner med tanke på de utmaningar som pandemin innebär för oss alla. Vi följer Folkhälsomyndighetens och regeringens rekommendationer löpande, jobbar  med utgångspunkt i Visitas ”Safe Visit” och har tagit fram en handlingsplan och instruktioner, Safe Event, för att säkerställa säkra event och möten i vår arena.

Besök Scandinavian XPOs hemsida här

Läs även: Scandinavian XPO inleder samarbete med Inspira för att stärka helhetsupplevelsen i sin nya evenemangsarena

logotype sxpo 2

Scandinavian XPO är Nordens närmaste mötesplats för mässor, möten och evenemang, omsorgsfullt planerad för både besökare, utställare och arrangörer.

Scandinavian XPO är mötes- och evenemangsarenan i Explore Arlandastad. Här finns ytor anpassade för alla typer av möten mellan människor. Tre stora och flexibla evenemangs- och mässhallar och mysiga konferenslokaler med nordiskt tema tillsammans med fantastiska matupplevelser, möjliggör hälsosamma och inspirerande möten.

På en armlängds avstånd finns hotell, restauranger, service och flera olika aktiviteter. 

Allt fem minuter från Arlanda Flygplats och 20 minuter från Stockholm och Uppsala. Scandinavian XPO är Nordens närmaste mötesplats.

Så varmt välkomna till vår multiarena på 20 000 kvm med en kapacitet på nästan 10 000 gäster som erbjuder oändliga möjligheter till ett lyckat arrangemang. Fem minuter till flygterminalerna på Arlanda och 20 min från Stockholm och Uppsala .

När det gäller mat och dryck skapar vår samarbetspartner Mässrestauranger måltider med gastronomiska förtecken för alla minnesvärda tillfällen. Vi skapar tillsammans med er en skräddarsydd helhet där mat och dryck bidrar till upplevelsen.

Hör av er till oss så berättar vi mer!

49 kopia

SÄKRA LOKAL FÖR ERT EVENEMANG REDAN NU

bokningsforfragan

se vara lokaler

Kontakta oss

Anna Bauer
Business Director
Scandinavian XPO AB
Cell: +46 761 33 13 50
Mail: anna.bauer@scandinavianxpo.com

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Eventkoordinator till Gröna Lund!
  • VD till Sunlight Hotel i Nyköping
  • Branschens roligaste Hotelldirektörsjobb i Malmö och Lund
  • Projektledare inom event hos Alm Event & Dekor
  • On Air söker Head of Production
  • Nu växlar vi upp…

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Eventpodden

Oscar Durling och Lennart Wallander gästar Eventpodden

Eventbyrå

Här kan du lyssna till avsnitt #71 ”Good Old days ahead”

Koncept & Event arrangerar Hemnets bostadsgala - Guldhemmet

Koncept & Event arrangerar Hemnets bostadsgala – Guldhemmet

Eventbyrå

Guldhemmet är Sveriges största bostadsgala och genomförs årligen av Hemnet. Galan hyllar och sätter strålkastarljuset på extraordinära prestationer bland fastighetsmäklare och bostadsutvecklare från året som gått. Den 7 mars 2024 är det dags för den femte upplagan av galan och arrangörerna är eventbyrån Koncept & Event.

Eventbyrå expanderar med nytt kontor i Umeå

Eventbyrå expanderar med nytt kontor i Umeå

Eventbyrå

Byrån är nu lokaliserade i både Stockholm och Umeå och strävar att fortsatt vara en brobyggare mellan Norrland och övriga Sverige som länge varit deras expertisområde.

Mest läst

Årskrönika från Sabina Jonsson: 2024 kanske blir ett år av revansch för oss i branschen

Årskrönika från Sabina Jonsson: ”2024 kanske blir ett år av revansch för oss i branschen”

2023 närmar sig sitt slut. För att summera det gångna året, skulle jag säga att det varit ett lärorikt år. Ett år där jag fått stanna upp och granska mig själv och vår verksamhet, vad är vi bra på? Hur kan vi bli bättre? Hur ska vi göra för att sticka ut?
De mest spelade jullåtarna

De mest spelade jullåtarna

Årligen sammanställer Stim listan över de tio mest spelade jullåtarna. Och äntligen får vi svar på frågan – är det samma trogna klassiker som ligger i topp i år igen?
Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna

Anna Bauer har både hunnit med att spela golf i landslaget, jobba som sportreporter och eventskapare. Nu axlar hon rollen som affärschef på Sveriges nyaste mötesanläggning Scandinavian XPO.
Årskrönika från Karin Bohlin Sauce: Integrera events och konferenser i din Employer Branding strategi

Årskrönika från Karin Bohlin Sauce: Integrera events och konferenser i din Employer Branding strategi

Inledningen på 2023 var speciell för mig. Jag tillträdde som VD för Hummingbird Meetings & Events. Även om jag var varm i kläderna efter flera år som COO i bolaget så var det speciellt att ta över efter Ulf Hansen som lett bolaget de senaste 16 åren och dessförinnan byggde upp Hansen.
Krönika: Let’s get physical!

Krönika: Let’s get physical!

Framtidens viktigaste komponent  i allas Varumärkesstrategier!

Branschfolk

Marcus Baker Mässbolaget – Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Branschfolk

Nu är mässor och event tillbaka och entusiasmen är stor efter nästan två års lock down. För många av mässföretagen har det blivit en kickstart som inneburit utmaningar. Det är kortare tidsmarginaler och önskemålen ser nu annorlunda ut.
– Det är ett högt tryck bland företag att exponera sig och fler vill nu visa sig på marknaden, både i Sverige och internationellt, vilket är superroligt, säger Marcus Baker på Mässbolaget.

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Folk i karriären

Isatou Keitta ny Business Development Coordinator på Hybridbyrån Homage

Isatou Keitta ny Business Development Coordinator på Hybridbyrån Homage

På nytt jobb

Isatou kommer senast från nätverket All of us, där hon arbetat som verksamhetschef. Dessutom är hon co-moderator för Diversity or Die, där hon utbildar kommunikationsbranschens chefer om mångfald och representation för att göra branschen bättre.

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

På nytt jobb

Bilal Said har solid bakgrund inom MICE, senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.

Martin Roos ny vd för Upplev Norrköping

Martin Roos ny vd för Upplev Norrköping

På nytt jobb

Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som vd för Upplev Norrköping. Han har under de senaste åren jobbat som senior platsstrateg på Placebrander och vd för Destination Eskilstuna. Många känner också igen honom som tidig medlem och manager för bandet Kent.

Gästskribenter

Krönika: Let’s get physical!

Krönika: Let’s get physical!

Gästskribent

Framtidens viktigaste komponent  i allas Varumärkesstrategier!

Johnny Sundin

Debatt: Vi behöver fler ljushuvuden!

Gästskribent

Trots all kunskap som finns om vikten av att en presentatör skall få bästa möjliga förutsättningar att kunna framföra sitt budskap så missar 9 av 10 konferensanläggningar i Sverige att sätta ljus på det viktigaste instrumentet av alla – människan framför publiken! Den för stunden viktigaste bäraren av budskapet i rummet. Berättaren. Kommunikatören. Katalysatorn. Talaren. Moderatorn. Chefen. Kunden. Den som skall beröra!

Mötesexperten: Vågar du välja?

Fredrik Bauer: Vem ska gå på dina möten?

Gästskribent

Microsoft berättade nyligen att deras AI inte bara kan samla och analysera stora mängder information utan också gå på dina möten i ditt ställe. I den här krönikan spanar mötesexperten Fredrik Bauer om framtidens möten och vad du behöver göra redan idag.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Enkel lösning på knö istället för kö

Gästskribent

När jag flyttade till Göteborg förvånades jag över att folk gick på bussar genom alla olika dörrar på bussen, ofta innan alla som ville ens hunnit ut. Nu har de ändrat så påstigning endast får ske framme vid föraren. Jag väntar på att kulturen ska bli som när jag växte upp utanför Stockholm. Där stod alla i en välordnad kö, istället för att i Göteborg vänta på att bussen kommer utspridda över hållplatsen i klumpar och sedan som det heter här knö sig in.

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Gästskribent

Jag har reflekterat kring vårt varumärke sedan förra veckan då jag hade ett intressant samtal med en av grundarna till Eventeffect. Anledningen till samtalet var att Eventeffect hade listat de största eventbolagen i Sverige med omsättning från 50 miljoner och uppåt.

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Gästskribent

Har du tänkt på vilken avgörande roll en moderator har för framgången och resultatet från ett möte?

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Gästskribent

Business, bubbel och babbel. Tre obligatoriska ingredienser för en klassisk almedalsvecka där det sistnämnda, alltså babblet, ofta förpackas i form av panelsamtal i mängder. Och vi kan nog alla vara överens om att de där panelsamtalen inte alltid blir helt hundra. Här kommer några av Talarföreningens erfarna moderatorer med sina nio bästa tips för ett lyckat panelsamtal i Almedalen.

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Eventbyrå

Byråvärlden är enkel på många sätt. Vi säljer tid, erfarenhet, kompetens och talang. En tjänst. Hur vi än kämpat och försökt så ser byråerbjudanden luddiga och lika ut. Fråga bara en kund så får du se.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som besökare tänka på?

Gästskribent

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Föreningar och organisationer. Alla möts på en och samma plats. Som besökare är Almedalen en väldigt speciell plats där du har ett ansvar att se om dig själv och dina kollegor, så att ni alla kommer hem tryggt och säkert.

Konferensresa ansågs skattepliktig

Rättsfall: Konferensresa ansågs skattepliktig

Gästskribent

Kammarrätten i Sundsvall har i flera avgöranden den 17 mars 2023 fastslagit Skatteverkets ursprungliga beslut avseende förmånsbeskattning och skattetillägg kopplat till deltagande i en konferensresa.

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Almedalen

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Alla möts på en och samma plats. Ur ett säkerhetsperspektiv är Almedalen en väldigt speciell plats där man som arrangör har ett stort ansvar att se till att eventet ni arrangerar är tryggt och säkert.

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

EVENTYR NINE YARDS

När vi skapade vår långsiktiga strategi att bli Nordens ledande eventbyrå 2023 så var hållbarhet ett område som vi gav stort utrymme i planen. Ingen aktör i vår bransch hade gått hela vägen på det här området och vi ville erbjuda ett alternativ där det skulle vara enkelt för kunden att välja rätt – och på så sätt göra mindre påverkan på vår planet.

Ledande eventverktyg hjälper mötesspecialist att göra konferenser till succé

Ledande eventverktyg hjälper mötesspecialist att göra konferenser till succé

Annons

Kulmed är en nischad eventbyrå som främst jobbar med event och kunder i läkemedelsindustrin. I denna bransch är Kulmed ett mycket känt namn och en respekterad partner som alltid står för hög kvalitét på så väl genomförande av arrangemang såsom inbjudningar och eventprocessen som sådan. Kulmed har genom året genomfört många seminarier, möten och konferenser av olika storlekar och typer för läkemedelsindustrin.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff