eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2019-12-16 | Annons | Scandinavian XPO

”Vi tar tillvara den kraft som finns runt Arlanda”

Arlandastad var området som för bara några år sedan sågs som en kvarleva från det kraschade 80-talet. Men Per Taube, entreprenör inom fastighetsbranschen, såg något annat. Följ med på resan från uträknad handelsplats till födelsen av Nordens största mötesplats mellan Stockholm och Uppsala.

Per Taube och Petter Stordalen i samband med lanseringen av Scandinavian XPO.
Per Taube och Petter Stordalen i samband med lanseringen av Scandinavian XPO.

Allt började med ett förvärv av en fastighet i Arlandastad för tolv år sedan. Det var en rekonstruktion och priset var lågt. Den tidigare verksamheten i form av en outlet hade inte fungerat. Till skillnad från alla andra såg fastighetsutvecklaren Per Taube att det fanns en framtid i den här fastigheten som låg granne med Sveriges största flygplats.

Per började efter sitt köp att studera vad som händer runt stora flygplatser i världen och insåg ganska snabbt att de flesta andra hade kommit mycket längre än Sverige med att utveckla städer kring flygplatser som egna destinationer.

– I alla tider har städer vuxit fram kring knutpunkter där människor möts, så varför skulle Arlanda vara ett undantag? säger Per.

Resan mot en modern flygplatsstad

En avgörande insikt för Per var att potentialen att utveckla en flygplatsstad som en egen destination låg i att antalet arbetstillfällen kunde dubblas. Med den vetskapen i ryggen bestämde han sig för att köpa upp all mark han kunde komma över i området genom bolaget Arlandastad Holding AB.

– Det här området var inte så hett på den tiden, för drygt tio år sedan. Arlandastad var lite av en udda fågel med dåligt rykte sedan krisåren under 90-talet och det var ingen som riktigt trodde på området. Men det gjorde det tacksamt att vara på köparsidan. Alla var väldigt glada när jag dök upp och ville köpa, berättar Per och fortsätter;

– Jag har aldrig varit rädd att gå mot strömmen om jag har känt mig övertygad. Jag trodde verkligen på det här och gör det fortfarande.

Bolaget…

De senaste åren har blivit ett kvitto på Pers övertygelse. Efter förvärv av mark följde arbete med planprocesser, infrastruktur och funderingar kring vilka verksamheter som man ville få till området. Strax därefter tog han genom sitt bolag Arlanda Holding AB initiativet till ett samarbete med Sigtuna kommun och Swedavia för att tillsammans skapa en modern flygplatsstad, vilket resulterade i företaget Airport City Stockholm, som ägs av de tre parterna.

Sedan dess har flygplatsstaden vuxit och idag jobbar omkring 27 000 människor inom flygplatsområdet inom olika näringar. De senaste fem åren har bygget varit i full igång och bolaget har gått från noll till att idag ha en balansomslutning på 4,5 miljarder – och då har endast cirka tio procent exploaterats av de möjligheter som finns genom alla nya detaljplaner.

– Vi har tillsammans med Swedavia och kommunen lagt grunden för en rejäl expansion och till 2030 vi står redo att hysa upp till 50 000 arbetstillfällen, säger Per.

…destinationen…

Att utveckla flygplatsstäder som egna destinationer är ingen ny idé. Snarare menar Per att det är Stockholm som har legat på efterkälken.

– Arlanda är en naturlig mötesplats och nu tar vi tillvara på den kraft som finns runt en flygplats – något som många andra redan gjort. Till exempel våra grannstäder Köpenhamn, Oslo och Helsingfors, säger Per.

Utvecklingen av Arlanda till en plats där flygplatsen inte bara utgör ett nav ur kommunikationssynpunkt utan även utvecklas till ett kommersiellt centrum, går enligt plan menar Per. Intresset bland företag att etablera sig på platsen har ökat exponentiellt sedan de drog igång arbetet på riktigt för fyra-fem år sedan. Och idag menar han att intresset nästan är större än de själva hinner med.

Men några utmaningar kvarstår. På Pers önskelista står bättre kommunikationer till området.

– En utbyggd tågförbindelse och en breddning av E4:an med ytterligare en fil hela vägen till Arlanda borde ha skett för länge sedan. Men samtidigt tror jag inte att det är omöjligheter utan kan vara önskningar inom räckhåll, säger Per.

… och arenan

Trots att vi lever i en tid som präglas av klimathot och flygskam tror Per att flyget alltid kommer att ha sin plats. Men att de möten vi faktiskt har ska genomföras så effektivt och med ett så litet klimatavtryck som möjligt. Och här spelar utvecklingen av den nya multiarenan Scandinavian XPO en viktig roll i Arlandastads erbjudande.

Idéen om en mässa är en vision Per har haft ända sedan starten. Han har till och med försökt att ta ett initiativ om att försöka köpa och flytta Stockholmsmässan till Arlanda.

– Men nu bygger vi istället vår egen arena, vilket förhoppningsvis kommer att sätta Airport City Stockholm ännu mer på kartan, säger Per och fortsätter;

– Min förväntningar är jättehöga – att skapa Scandinavian XPO är kanske det viktigaste vi någonsin har gjort. Om satsningen lyckas kommer det att ge stora effekter på allt annat runtomkring och fungera som en motor för hela utvecklingen i området.

Just rena mässor tror dock Per inte kommer att öka avsevärt, däremot event – och framför allt möjligheten att kunna erbjuda en arena där mässa och event kan kombineras.

– Vi kommer ha en väldigt konkurrenskraftig produkt när Scandinavian XPO öppnar i november 2020. Allt kommer att vara toppmodernt, vi har möjlighet att erbjuda många hotellrum i anslutning till arenan och detta i anslutning till en flygplats några minuter bort. Ett erbjudande som innebär att dyra timmar inte äts upp av logistik och onödig restid, säger Per.

Samma affärsidé som Apple

– Jag brukar säga att vi har samma affärsidé som Apple – vi har hårdvaran och infrastrukturen i form av ett stort markområde, där vi ska hitta olika appar och företag som passar in i vårt system och bidrar till varandra. I det avseendet tror jag Scandinavian XPO är en superapp, säger Per och avslutar;

– Jag är övertygad om att det finns massor av appar och företag som skulle passa här som jag inte har tänkt på men som kanske du som läser den här texten kommer på och hör av dig.

Vill du veta mer om vilka möjligheter Scandinavian XPO har att erbjuda dig? Välkommen att höra av dig!

Anna Bauer
Business Director
Mobil: +46 761 33 13 50
Mejl: anna.bauer@scandinavianxpo.com

logotype sxpo 2

Scandinavian XPO är nordens närmaste mötesplats för mässor, möten och event, omsorgsfullt planerad för både besökare, utställare och arrangörer.

Så varmt välkomna till vår multiarena på 20 000 kvm med en kapacitet på 10 000 gäster som erbjuder oändliga möjligheter till ett lyckat arrangemang.

Med 5 minuter till flygterminalerna på Arlanda, via regelbunden busstrafik, når våra besökare oss från alla Skandinaviens huvudstäder inom en timme. Närheten, infrastrukturen och tillgängligheten samt teknik, hotell och service gör platsen unik. Scandinavian XPO ligger 20 min från Stockholm och Uppsala.

Med sina tre mässhallar, konferensrum och entréhallar kommer vi kunna ta emot tusentals besökare samtidigt, men de stora mässhallarna kan även delas av till mindre ytor för att hantera event och möten av alla slag och storlekar.

När det gäller mat och dryck skapar vår samarbetspartner Mässrestauranger måltider med gastronomiska förtecken för alla minnesvärda tillfällen. Vi skapar tillsammans med er en skräddarsydd helhet där mat och dryck bidrar till upplevelsen.

Utöver mässhallar, mötesrum och mat erbjuder vi boende genom Quality Hotel Arlanda XPO, Clarion Arlanda och Comfort Hotel Arlanda Aiport på totalt 1 400 rum.

Vi kan också anordna aktiviteter som skapar team-building eller passar för kundmöten. Passa på att spela golf, testköra bilar, gå på jaktbiograf, gym eller besök det lokala bryggeriet.

SÄKRA LOKAL FÖR ERT EVENEMANG REDAN NU

bokningsforfragan

se vara lokaler

Kontakta oss

Anna Bauer
Business Director
Scandinavian XPO AB
Cell: +46 761 33 13 50
Mail: anna.bauer@scandinavianxpo.com

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nationalmuseum söker behovsanställda eventmedarbetare
  • Digital Marknadsförare
  • KAM till Eventyr
  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

act of emotion led show eldshow bîrshajen

Eldartisterna som slukar Eventsverige: ”Byråerna fick oss att våga satsa”

Eventeffect pratar med eldartisten Linnéa Palmgren. Tillsammans med sin sambo har hon byggt upp företaget Act of Emotion, som levererar shower med lysande robotar och påfågeldräkter.
Kaj Edanius, vd för Space Production

Space Production fyller på kassan och siktar på fygitala möten

Space Production AB tar in nytt kapital genom aktivt ägande och står nu starka att möta framtidens mötesbransch efter pandemin.
unnamed 64

Massvaccinering kan liknas vid ett stort publikt event som eventbolag är experter på

Här bjuder David Klint Le Pactes grundare och Managing partner på sina tankar om hur eventbolagen skulle kunna hjälpa till att klara av massvaccinering.
ny vd till nobis hotel

Ny vd till Nobis Hotel

Han började sin karriär som diskplockare på Café Opera. Närmast kommer han från Miss Clara där han arbetade som vd i fyra år.
Hybridmötet står i fokus på Scandic.

85 hotell i Sverige utrustas för hybridmöten

Utrullningen påbörjas i januari och kommer att fortsätta under 2021.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

johan eriksson

Han är ny vd för Vasaloppet

På nytt jobb

Han har arbetat på Vasaloppet sedan 2013 som bland annat sportchef och utvecklingschef. Nu ska han axla rollen som vd.

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

Niklas Åstrom Koncept och event Eventeffect

Story: Sakta men säkert börjar det faktiskt bubbla

Annons

Efter en mörk vår, en sommar av hopp och en sensommar av bakslag så börjar vi äntligen glimta lite ljus i tunneln. Handbromsen är ur och viljan att aktivera och engagera är åter. Det är ett steg i rätt riktning i en verklighet som inte är det vi brukade kalla för vardag och som troligen aldrig blir det vi tidigare kallat för ”normalt” igen.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff