Det är fredag och strax före lunch, lite mer än en timme innan årets upplaga av den populära öl- och whiskymässan i Göteborg slår upp portarna.
Cornelia Dunge har precis avslutat en genomgång för monterpersonalen i Åbros monter. Hon är sedan tre år tillbaka marknadschef på Sveriges äldsta familjeägda bryggeri. Med sig på turen från Stockholm till Göteborg har hon varumärkescheferna för de tre varumärken som representeras – Bryggmästarens, Ey’bro och Rekorderlig Cider – samt Robin som är mässansvarig. Laguppställningen kompletteras med flera unga som eventpersonal som hyrts in lokalt i Göteborg.
Cornelia är full av energi och har fullt upp med att själv videointervjua sina kollegor för sociala medier, men vi lyckas fånga henne snabbt för några frågor.
Varför är ni med här på mässan?
Event är en jätteviktig del av vår marknadsstrategi på Åbro Bryggeri. Här får vi en unik chans att interagera med konsumenten samtidigt som dem provsmakar vårt dryckessortiment. När det kommer till alkoholreklam så har vi väldigt mycket regler att förhålla oss till, men här på mässan får vi en möjlighet att möta konsumenten på ett personligt sätt, där vi både kan ta del av direkt feedback om våra produkter och finnas tillgängliga för att svara på eventuella frågor och funderingar. Jag ser mässan som en plats där våra varumärken får chansen att både vårda befintliga- och skapa nya kundrelationer.
Hur tänker ni när ni planerar montern?
Montern är en förlängning av vårt varumärke, så den måste vara bra – skall vi göra det skall vi göra det ordentligt, och vi vill jobba med de bästa. Vi har ett bra och fungerande grundkoncept som vi till stor del återanvänder. Det är bra för miljön och ger en plattform att utgå ifrån, men vi vill alltid göra något nytt. Marcus Lian på Space Production, som producerar vår monter, är så hjälpsam. Vi kommer alltid med massa idéer och han är alltid positiv att det går att genomföra, även när det är kort tid kvar.
Vad är nytt för i år?
Det är faktiskt två år sedan vi var här sist. Förra året drabbades vi av en hacker-attack och då kunde inga varor lämna bryggeriet, vi var tvungna att stänga ner helt under ett antal dagar för att ha koll på allt. Så vi fick ställa in vårt deltagande på mässan.
Så i år är vi här med nya tag. Vi har en golf-aktivering kopplat till vårt premiummärke Bryggmästaren där man kan vinna fina priser, bland annat brandade golfbollar och fina paraplyer.
Vi har också en ny merch shop för vårt lite tuffare och edgigare varumärke Ey’bro. Varumärket har verkligen engagerade followers, vi gör två klädkollektioner om året och de säljer alltid helt slut. Så det är lite grann av en side business för oss, haha.
Har du några tips inför mässor?
Tänk efter noggrant på varför ni är med, och för vem. Gör sedan något som är värdefullt för den målgruppen. Var inte bara med för att andra är med!