Roland Gustavsson kom in i mötesbranschen via en utbildning som hette TRAC i mitten av 90-talet. Sedan dess har han formats i branschen där hans största fokusområde varit internationella projekt, under åren har han samlat på sig upp emot 300 genomförda utlandsevent. I sitt arbete som VD och affärsutvecklare på Byrå Femtiotvå har han främst fokus på affärer och samarbeten som ligger en bit fram i tiden. Byrån startade han upp i mars 2021 tillsammans med sin affärspartner Max Demalva.
– Min roll som VD här kanske inte säger så mycket på en liten byrå, men titeln öppnar upp många dörrar internationellt, berättar Roland Gustavsson.
Byrå Femtiotvå, som skapades under pandemin, beskriver Roland Gustavsson som en modern eventbyrå som har stor kunskap i live event, hybrida koncept och digitala produktioner. På byrån finns producenter, varumärkesstrateger, hållbarhetsutvecklare och produktionsledare med bakgrund från olika branscher.
– Detta gör att vi har en bred förståelse för våra kunders affärsidéer och varumärkesresor. Vårt fokus ligger i att bygga och förstärka vår kunds varumärke genom att skapa event där människor kan mötas. Detta kan vara i ett traditionellt live event, en hybrid produktion eller i ett digitalt koncept, säger Roland Gustavsson.
Han anser att han befinner sig i en känslig bransch, vars tjänster först sparas in på när det blir åtstramningar i företags budget.
– När vi kommer in i en ekonomisk nedgång så skapar den en avvaktan och kostnadsmedvetenhet hos kunden. Man börjar laborera med vad, utanför själva kärnverksamheten, man ska lägga sina pengar på. Det sägs att det är de tre R:en som ryker först: Resor, representation och reklam och där innefattas vi inom kommunikation och mötesbranschen. Samtidigt som vi ser en krympande budget i en lågkonjunktur talar historiken för att de som fortsatt satsar på kommunikation och marknadsföring kommer stärkta ur en lågkonjunktur med ökade marknadsandelar, menar Roland Gustavsson.
Att vara först ut efter de åtstramningar som sker i många företag är förstås en utmaning, hur jobbar ni där?
– En del av byråns affärsutveckling handlar om att ha örat mot rälsen och blicken mot horisonten. I en ingång till en lågkonjunktur måste vi förbereda våra kunder på hur de fortsatt kan arbeta med bra intern och extern kommunikation och därigenom
kunna stärka sina marknadsandelar. I de tre verktygen som vår byrå arbetar med att utveckla; liveevent, hybrida produktioner och digitala koncept har vi en möjlighet att arbeta med det verktyget som fungerar bäst i den konjunkturen man är inne i. En annan del i omställningen mellan konjunkturer är att vi som byrå kan arbeta flexibelt med vår personal. Vi har en fast personal som fungerar som grundstommen i vårt team oavsett konjunktur och sedan har vi ett nätverk av externa konsulter som vi lånar in vid arbetstoppar. Detta gör att vi också lätt kan sätta budget utifrån storleken i vårt grundteam.
Roland Gustavsson tror att anledningen till att eventbyråerna är först ut efter ekonomiska åtstramningar är att motorn i ett företag behöver få fart igen efter en period av återhållsamhet.
– I en organisation är det medarbetarna som är motorn som håller i gång sysselsättningen. För att få i gång motorn igen behövs event. Samtidigt som medarbetare behöver träffas behöver man också informera om den riktning man är på väg mot eller så behöver man informera om nya tankebanor, nya produkter och annat som skapats under lågkonjunkturen. Det är därför det heter Kick Off – för att man ska ta sats mot något! Genom att ha en tät kommunikation och att vi arbetar långsiktigt i våra kundrelationer förbereder vi både oss och kunderna för kommande konjunktur, avslutar Roland Gustavsson.
Av: Elin Bisander