Under 2017 har vi sett hur kunderna ställer högre krav på vad de faktiskt får ut av investeringar i möten och konferenser. Inköp görs allt oftare utifrån ”need to have” snarare än ”nice to have”. Därför är det extra roligt att se att försäljningen av mötesappar ökar och att många även valt att köpa små konsult- och utbildningspaket som hjälpt dem att få ut mer både av appen och sina möten. Det är när teknik, pedagogik och retorik samspelar och fungerar fullt ut som det blir verkligt kraftfullt.
Under 2018 får vi se en ännu snabbare utveckling mot medskapande mötesformat och vi kommer på kreativa sätt att sömlöst kombinera digitala och analoga mötesmetoder. Informationsmöten kommer att bli mer sällsynta, helt enkelt därför att de är ineffektiva och för att möten istället behövs för dialog, nätverkande och för att upptäcka ny kunskap, snarare än att sprida gammal.
Kraven på flexibla konferensanläggningar kommer bli tydligare och många anläggningar kommer behöva förvandlas från att vara hörsalar till att bli laboratorier, mötesplatser och mentala gym.
Av: Tommy Brotte