eventeffect.se
Lars_Aggestedt

Lars Aggestedt skapar säkra möten med uteaktiviteter och avskildhet

Hallå där...

Fysiska möten spelar fortfarande en viktig roll och numer inkluderar vi gärna uteaktiviteter på våra konferenser och möten. Lars Aggestedt, hotelldirektör på Krägga Herrgård, berättar om konferensgästernas förändrade beteende. 

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Rider
    • Sture
    • Inadra
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-08-20 | Annons | Delegia

Bejaka digitala möten – 7 sätt de adderar mervärde!

Vänd på perspektivet! Det fysiska mötet har kvaliteteter som nog aldrig helt kan ersättas. Men just nu och kanske ett bra tag till, behöver detta ändå göras. Samtidigt sitter alla aktörer i samma båt. I våras var det kanske OK att sitta paralyserad och inte agera, men från och med nu avgörs vilka som vinner och vilka som förlorar på Corona-krisen. De som förlorar är de som sitter still i båten, ställer in och väntar på att krisen ska blåsa över. De som vinner är de som lyckas vända på perspektivet, tar till sig de många möjligheter krisen också har skapat och agerar kraftfullt med kreativa digitala alternativ.

Delegia Eventeffect

1. Fler deltagare

Fysiska möten är inte bara kostsamma för eventarrangörer utan även för deltagare. Direkta kostnader förstås, men framför allt tid som måste ställas mot alternativa värdeskapande aktiviteter. Med digitala möten behöver man inte resa, övernatta eller delta i delar av eventet som man är ointresserad av. Det gör det mycket enklare att bestämma sig för att delta. Särskilt om man får möjlighet att påverka när man vill delta, t ex genom att förinspelade presentationer kompletteras med flera live-chattar med talaren vid olika tidpunkter. Digitala event med program och upplevelser som anpassats till det digitala formatet attraherar därför ofta många fler än motsvarande fysiska event. Bland annat av dessa skäl överväger några av Delegias kunder att i framtiden helt ersätta vissa återkommande fysiska event med digitala.

2. Nya målgrupper

Digitala event kan göras mer flexibla än fysiska, varför det ofta finns möjlighet att mer precist anpassa dessa även till nya målgrupper. Yngre målgrupper, dina framtida kunder, var dessutom i ökande utsträckning skeptiska till resande redan innan pandemin. Oviljan grundas såväl i klimatoro som i minskad förståelse för resandets tidsslöseri när man växt upp med digitala medier som främsta kommunikationsplattform. Med geografi som irrelevant faktor når man också nya målgrupper, samtidigt som detta för många organisationer är en viktig demokratiaspekt.

3. Högre kvalitet med bättre talare

Redan före pandemin, deltog talare i ökande utsträckning via videolänk och med förinspelade presentationer. Det är avsevärt lättare och billigare att attrahera bra talare när dessa inte behöver lägga mängder av tid på resor och hotellvistelser, för att sedan på plats bara hålla något eller några anföranden. Förinspelad video och chatt-dialog med talaren (video eller text) kan spridas över fler tillfällen och då bidra till bättre kontroll för arrangören, mer högkvalitativ upplevelse för besökaren och en lugnare situation för talaren. Med nödvändighet utvecklas nu också vanan att sitta i helt digitala paneler snabbt, samtidigt som digitala evenemang med kort varsel kan anpassas efter omvärldsförändringar och dagsaktuella nyheter.

4. Professionellt PR- och marknadsföringsmaterial

Fysiska möten kostar ofta stora pengar. Nu kan dessa medel i stället satsas på en professionell digital mötesplattform och högklassigt digitalt innehåll. Sådana satsningar kan anpassas mycket väl till andra digitala kanaler som hemsida, sociala medier och digital annonsering. Högklassiga video-budskap och referensuttalanden från text- och video-chattar ger liv även till dessa kanaler och satsningen får därmed en livslängd som sträcker sig långt utöver det digitala eventet i sig.

5. Utmärkta mätmöjligheter

Fysiska möten har stora begränsningar i hur man kan följa deltagarbeteenden och värdera olika insatsers effektivitet. De avsevärt större möjligheterna att i den digitala miljön mäta olika former av deltagande och interaktion gör att man kan få en mycket klarare bild av målgruppernas preferenser och nyttan av olika aktiviteter. Detta innebär stora möjligheter att prognosticera olika utfall och ROI-optimera sina insatser för större effekt eller högre kostnadseffektivitet. Insamlade data kan också skäras och detaljstuderas för större insikter även på mer detaljerad nivå.

Delegia Executiveeffect

6. Fler kvalitativa kontakter

Event fyller en mycket viktig funktion som kontaktskapare mellan människor och detta kan ytterst vara det avgörande skälet för många att delta. Det informella mingel-formatet på fysiska event är mycket uppskattat, men personer med en extrovert läggning gynnas också påtagligt varför många potentiellt viktiga kontakter aldrig uppstår. Att hitta de rätta kontakterna i bruset av ett stort mingel gör också att alla behöver röra sig snabbt och att kvaliteten i kontakterna i huvudsak då behöver etableras först i efterföljande aktiviteter.

Att flytta känslan av ett mingel och dess slumpmässiga möten från den fysiska till den digitala miljön är inte lätt, men å andra sidan kan man i denna miljö markant öka sannolikheten för givande kontakter genom att fylla mindre digitala mötesrum med personer som har liknande intressen. Tydliga krav på mötesdisciplin (typ räcka upp handen) ger fler möjlighet att få ordet i en sådan miljö. Fokuset på varje person som då talar, gör att det som sägs också har större möjlighet att nå fram till övriga deltagare i ”rummet”. De kontakter som etableras blir därmed av högre kvalitet, eftersom man i uppföljande individuella möten har med sig en tydligare bild både av person och budskap.

För att samla personer med liknande intressen behövs en fysisk eller digital matchmaking-funktion, och inledande frågeställningar behövs för att verkligen sparka igång diskussionerna i rummen.

7. Utveckla framtida mötesformat

Du står inför ett vägskäl. Det dök nog upp snabbare än du hade förväntat dig.

Din organisation har kanske sedan länge använt digitala verktyg för interna möten och visste att så småningom behövde även de externa eventen i större utsträckning digitaliseras. Av klimatskäl, av effektivitetsskäl och för att attrahera nya digitaliserade generationer. Att träffas fysiskt är dock viktigt för människor och att inte ha den möjligheten, särskilt när det gäller viktiga kund- eller partnerkontakter, kändes mycket osäkert. Så ni testade bara lite smått med webinarier i heldigitalt eller hybridformat (digital uppkoppling mot fysiskt event) och behöll alla större fysiska event fysiska.

Just nu är det plötsligt högst tveksamt att arrangera några större fysiska event alls. Även för slutna event där man kan ha fler än 50 deltagare, är frågan hur många som faktiskt vill delta. Så nu gäller det att passa på, när den stora möjligheten har uppstått att testa hur de framtida mötesformaten kan engagera för att attrahera, utan risken att hamna på efterkälken! Tvärt om, den som agerar vinner poäng redan nu och förbereder sig samtidigt för en framtid med fysiska, heldigitala, hybrid- och multisite-event.

Vänd på perspektivet, agera och vinn!

Kontakta oss!

Du är hjärtligt välkommen att kontakta oss på Delegia om du vill få inspiration och hjälp med ert digitala möteskoncept. Eller behöver en digital mötesplattform som grundas i ett välbeprövat och mycket flexibelt administrativt systemstöd med hög säkerhetsnivå. Eller vill titta på vår funktionalitet för t ex interaktivitet vid digitala möten, matchmaking, beslutsmöten etc.

Vi är mycket öppna för sådana diskussioner, har funnits i branschen i nästan 20 år och kan vi inte hjälpa till med något själva hittar vi oftast andra som kan.

Christer Persson, VD
christer.persson@delegia.se
web.delegia.se

Läs även: Möten behövs! Ställ inte in – ställ om!
Att mötas när man inte kan mötas – mycket mer än bara video och ljud
Johanna Bengtsson Johanna@eventeffect.se

Läs mer:

Konferensansvarig Vara Konserthus

Konferens- och eventansvarig på Vara Konserthus

Vill du vara med och skapa kreativa möten mellan människor som ger energi och engagemang? Då skall du söka tjänsten som konferens- och eventansvarig på Vara Konserthus.

UKK Fotografiska Westers Skyddsrummet streamingstudio Onemotion IMC

Eventhjälpen: Veckans aktuella leverantörer

Eventhjälpen presenterar veckans aktuella leverantörer Uppsala Konsert & Kongress, Onemotion IMC, Skyddsrummet digital studio, Fotografiska och ATV Streaming Studios. Samtliga leverantörer är med i Eventhjälpen, tjänsten som hjälper dig att hitta leverantörer till ditt nästa genomförande. Läs mer om veckans leverantörer och hur de kan hjälpa ditt företag här!

Helsingborg Arena Onlive Axon Profil AB Gislerud Carpets

Eventhjälpen presenterar veckans leverantörer

Eventhjälpen presenterar veckans aktuella leverantörer Axon Profil AB, Helsingborg Arena, Onlive och Gislerud Carpets som alla är medlemmar i Eventhjälpen. Eventhjälpen är tjänsten som hjälper dig att hitta aktuella leverantörer till ditt nästa genomförande. Läs mer om företagen och vilka olika tjänster de kan erbjuda här.

delegia logga

Delegia AB är en ledande leverantör av digitala bokningssystem och IT-lösningar för mötesarrangörer. Våra kunders fokus är höga krav på säkerhet, stabilitet och en välgenomtänkt resa för mötesdeltagaren från registrering till genomförande och uppföljning.

MÅNGA ANVÄNDARE
Systemet används världen över, och håller i dagsläget ordning på över 700,000 deltagare i samband med olika kongresser, konferenser, mässor, kurser, möten och events. Bland kunderna märks ett antal ledande byråer med breda behov (exempelvis CWTs nordiska verksamheter), offentliga aktörer som Almi, företag som Volvo, ideella organisationer som Stadsmissionen samt branschorganisationer. Under åren har vi även hanterat större evenemang som Volvo Ocean Race, EU-toppmötet i Göteborg och Norshipping.

FUNKTIONER FÖR FRAMGÅNGSRIKA MÖTEN
På Delegia brinner vi för bra registreringslösningar. Vi har dessutom utvecklat mängder med smarta lösningar och funktioner som enkelt går att lägga till i systemet vid behov. På så sätt kan du skräddarsy bokningssystemet så att det passar dina behov och ditt evenemang på bästa sätt.

KONTAKT

Ulf Aspestedt
+46 (0)709 297712
ulf.aspestedt@delegia.se

Generella förfrågningar
+46 (0)8 447 12 80
marknad@delegia.se

 

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Vara Konserthus söker konferens- och eventansvarig
  • Branschens bästa inom försäljning och bokning
  • Sundsgården söker en Hotell & konferenschef
  • Workplace Manager
  • Deloitte söker videoproducent

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

SPG EVENT OCH RYSKA POSTEN EVENT BLIR ĐIVISION

SPG event och Ryska Posten event blir đivision

Eventbyrå

I slutet av 2020 meddelade SPG Event och Ryska Posten Event att en ny allians bildats mellan byråerna. Nu tar de steget ut och presenterar ett gemensamt varumärke – DIVISION.

HOMAGE 18515

Uppstickaren Homage vinner Carlsberg

Affärer

Brand Experience-byrån Homage är en av tre byråer som vunnit Carlsberg Sveriges eventbyrå-upphandling.

Marten D Annette M Niclas R

Eventyr fortsätter växa – här är senaste rekryteringen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventyr kunde strax innan årsskiftet berätta att de anställt kommunikationsstrategen Martin Lee som Content Strategist. Nu inleds året med ytterligare en stark rekrytering inom området för att möta marknadens ökade efterfrågan. Ny Content Producer på Eventyr blir Annette Mörk.

Mest läst

Rikard Skärebo och Anette Ternström-Andersson, Stockholmsmässan samt Hansi Sundström, Workman Event

Workman Event ny partner till Stockholmsmässan för mattentreprenad och eventproduktion

Som resultat av en riktad upphandling har Stockholmsmässan skrivit avtal med Workman Event avseende mattentreprenad och eventproduktion. Valet av ny leverantör gjordes noggrant och i enlighet med Stockholmsmässans interna riktlinjer. Tillsammans med övriga omsorgsfullt utvalda leverantörer, blir Workman Event en viktig partner i Stockholmsmässans anpassade produktionsmodell.
Isabelle Bergqvist

Isabelle Bergqvist till BANG

Kommunikations och eventbyrån BANG, Brand Arena Nordic Group rekryterar och anställer Isabelle Bergqvist som produktionsledare.
SPG EVENT OCH RYSKA POSTEN EVENT BLIR ĐIVISION

SPG event och Ryska Posten event blir đivision

I slutet av 2020 meddelade SPG Event och Ryska Posten Event att en ny allians bildats mellan byråerna. Nu tar de steget ut och presenterar ett gemensamt varumärke - DIVISION.
Lule Gashi

Hexanova Events utvidgar med två nya medarbetare

Hexanova Events har nyligen gjort två rekryteringar, Lule Gashi och Ola Lundquist.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Compodium

Compodium skalar upp med fyra och har fokus på att anställa ytterligare femton

På nytt jobb

I linje med Compodiums strategi att accelerera bolagets omsättning och skala upp organisationen har Compodium förstärkt sin organisation. Lin Eriksson Nordström har tillträtt som marknadschef i januari tillsammans med Magnus Godin, produktägare och utvecklingsansvarig samt Johan Morin och Lucas Lundqvist som stärker upp utvecklingsteamet samt säljorganisationen.

Isabelle Bergqvist

Isabelle Bergqvist till BANG

På nytt jobb

Kommunikations och eventbyrån BANG, Brand Arena Nordic Group rekryterar och anställer Isabelle Bergqvist som produktionsledare.

Lule Gashi

Hexanova Events utvidgar med två nya medarbetare

På nytt jobb

Hexanova Events har nyligen gjort två rekryteringar, Lule Gashi och Ola Lundquist.

Gästskribenter

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

inspirera ditt team: unika lokaler för nästa mötet

Inspirera ditt team: Unika lokaler för nästa mötet

Annons

Ett möte innebär inte längre endast en träff i kontorets egna mötesrum. Nu satsar team på att mötas i lokaler som gynnar kreativitet, diskussioner och ger miljöombyte. Runt om i landet finns lokaler som erbjuder ypperliga möjligheter för precis detta. Denna artikel listar 10 av de unikaste möteslokalerna i Sverige.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff