
I många branscher är försäljning ett naturligt inslag för att få verksamheten att gå runt. En tidning säljer annonsplatser, plattformar för sociala medier säljer banners – och ofta besitter dessa företag skicklig intern säljkompetens. Dock är ett säljfokus inom eventbranschen mindre vanligt. Men mötesindustrin har mycket att tjäna på att arbeta med försäljning som ett strategiskt verktyg.
Innehåll står oftast i centrum när en konferens, mässa eller event planeras. Content utgör med andra ord eventbranschens heliga graal. Försäljning, till exempel för finansiering eller sponsring av eventet, kommer ofta i andra hand – om ens alls.
– Självklart utgör ett events innehåll kärnan i arrangemanget, men genom att koppla ihop innehållet med potentiella samarbetspartners genom specialiserad säljkompetens har du möjlighet att få finansiering och samtidigt sänka era kostnader, säger Dejan Smiljanic på Möten & Event i Sverige, som är ett säljbolag inom eventmarknaden.
På grund av att eventbranschen traditionellt inte har haft ett säljperspektiv saknas ofta försäljningskompetens internt. Det leder inte oväntat till att försäljning som ett strategiskt verktyg för att uppnå uppsatta mål inte används.
– Genom att tidigt i planeringsprocessen av ett event koppla på ett fokus på försäljning, gärna med hjälp av extern kompetens om det saknas inom organisationen, kan du inte bara få ett större genomslag utan även allierade aktörer som kan hjälpa till med marknadsföringen av eventet, fortsätter Dejan Smiljanic.
Försäljning kopplat till eventbranschen kan ske i flera olika former. Några exempel är hel- eller delfinansiering genom bland annat utställarplatser, mässmedverkan eller sponsring.
Oavsett form kopplas fler aktörer till eventet och synergier skapas – och som en följd minskar de egna kostnaderna.
– Trots eventbranschens ovana att tänka försäljning ser vi att otroliga möjligheter öppnar sig för de organisationer som tar steget att prova ett för andra branscher sedan länge beprövat verktyg, avslutar Dejan Smiljanic.
Tips på hur er organisation kan tänka sälj inför ett kommande event;
- Lista vilka aktörer som kan ha intresse av att synas i samband med ert event, till exempel i form av sponsring, utställare eller annan typ av medverkan.
- Fundera på vilka aktörer som kan vara intresserade att finansiera (eller delfinansiera) ert event, till exempel i form utställare eller med annan medverkan.
- Börja tänka sälj redan från start och hur det kan kopplas på i hela planeringen av eventet
- Fråga er själva (ärligt) om ni besitter intern säljkompetens kopplat till event – om inte, ta in extern hjälp
- Fundera på vad eventuell finansiering/sponsring av ert event kan innebära för dess omfattning – skulle finansiering möjliggöra ett mer omfattande event med större genomslag..?