Sedan hösten 2019 erbjuder Fotografiskas mötes- och eventavdelning möjlighet till catering från noga utvalda samarbetspartners. Tillsammans bildar de Matalliansen, som sedan tidigare består av ett nära samarbete mellan Fotografiska, K-Märkt och Urban Deli.
Nu förstärks samarbetet med ytterligare tre aktörer, allt för att kunna erbjuda Fotografiskas eventgäster ett utökat erbjudande av hållbar njutning och klimatsmart mat och dryck – i enlighet med Fotografiskas vision om att inspirera till en mer medveten värld. Nya partners inom Matalliansen är Mathias Dahlgren, Paul Taylor Lanthandel och Sopköket.
– Fotografiska har sedan start legat i framkant inom vår bransch när det kommer till hållbara lösningar. Med ett eget prisbelönt, växtbaserat kök är vår ambition alltid att våra gäster ska lämna oss med en god eftersmak, idag men även för framtiden. Tillsammans med våra vänner inom Matalliansen kan vi erbjuda våra gäster en större valfrihet samtidigt som vi gemensamt arbetar aktivt för att erbjuda goda val, skapa en ökad medvetenhet och på samma gång sparar på planetens resurser. Gemensamt vill vi göra det enklare för fler att välja god och klimatsmart mat och att äta mer hållbart. Med Mathias Dahlgren, Paul Taylor Lanthandel och Sopköket som nya partners höjer vi ribban ytterligare och jag tror starkt på den kollektiva kraften i att göra skillnad, tillsammans, säger Emmy Sundberg, Director of Meetings & Events på Fotografiska.
– Det är en sann ära och ett erkännande för oss på Sopköket att ingå i Matalliansen. Extra stort är det då Matalliansen består av några av Sveriges miljövänligaste cateringverksamheter och tillika våra förebilder. Detta innebär att vi kan minska matsvinn i större skala, anställa människor i utanförskap och skänka fler måltider till behövande. Tillsammans tar vi grepp om resursslöseriet. För den goda s(m)akens skull, säger Filip Lundin, grundare av Sopköket.
– We are incredibly excited to become part of the Fotografiska Food Alliance. It’s a wonderful business whose ethos matches our own
– Roligt och bra initiativ av Fotografiska att vi tillsammans kan skapa event under deras tak med hållbarhet som röd tråd. Vi älskar att skapa kulinariska upplevelser och är glada över att kunna erbjuda femstjärniga sådana även utanför våra restauranger, säger Johan Andersson, projekt- och eventchef på Mathias Dahlgren.
Matalliansens menyer erbjuds vid privata event i Fotografiskas eventlokaler – vid företagsbokningar, privata fester och andra slutna sällskap. Samtliga partners arbetar med menyer som är anpassade utifrån säsong och har lägsta möjliga klimatpåverkan. Samarbetet syftar till att inspirera till mer hållbara val, erbjuda njutningsfull mat med minimalt slitage på jordens resurser samt till att skapa arbetstillfällen och minimera matsvinnet.
För mer information:
Emmy Sundberg, Director of Meetings & Events på Fotografiska, [email protected]
Om Fotografiska:
Fotografiska är en internationell mötesplats i hjärtat av Stockholm, och en av världens största samlingsplatser för fotografi. Här anordnas årligen 700 möten och event i form av såväl fysiska som digitala och hybrida möteslösningar. I Fotografiskas lokaler erbjuds möjligheter att berika sina möten med både konst och hållbara smakupplevelser, enligt visionen om att inspirera till en mer medveten värld.
Fotografiskas kök har sedan tidigare blivit utsett till Världens Bästa Museirestaurang, Sveriges bästa restaurang när det kommer till hållbar matlagning (360°Eat Guide) samt innehar en grön hållbarhetsstjärna i Guide Michelin.
Om Sopköket:
Sopköket är en cateringfirma i Stockholm som tar totalgrepp om resursslöseriet och erbjuder klimatpositiv catering, sett till scope 4, med målet 60 – 95% räddade råvaror/måltid och noll-vision matrester efter genomfört event. Sopköket räddar ca 1ton råvaror/vecka. Verksamheten minskar matsvinn, skapar jobb för folk i utanförskap och skänker måltider till behövande. Sedan 2015 har Sopköket minskat matsvinnet med 40 ton och skänkt 35.000 måltider.
Vinnare Änglamarkspriset 2021, KF. Vinnare 100% Cirkulärt 2021, White Guide. Vinnare Social & Ekologisk Hållbarhet 2021, Stockholms Stad. Vinnare Årets Hållbarhetsinsats 2020, Nätverket Hållbar Besöksnäring.
Om Paul & Taylor Lanthandel:
Paul Taylor Lanthandel ligger i Stockholmsförorten Sundbyberg. Här strävar man alltid efter att tänka nytt och hitta sätt att återanvända allt som kommer in i restaurangen. Målet är att bli världens mest effektiva restaurang när det kommer till att minska matsvinnet.
Ett kreativt team arbetar tillsammans för att ge sina gäster mesta möjliga matupplevelse när det kommer till smak och njutning. Att enbart arbeta med lokala, ekologiska produkter och stödja lokala bönder är en av grundpelarna i verksamheten. Kvalitet, nöje, smak och service är själen i Paul Taylor Lanthandel, med en strävan efter att alltid möta och överträffa förväntningar, skapa vänner och ambassadörer hos alla gäster.
Om Mathias Dahlgren:
Mathias Dahlgren är en av Sveriges främsta kockar och den enda svensk som vunnit guld i Bocuse d’Or. Hans matfilosofi präglas av det naturliga köket och i alliansen ingår två av hans restauranger – Matbaren som är en modern klassiker på Stockholms krogscen samt vegetariska Rutabaga.
Om K-Märkt:
K-märkts historia startade 2014 – drömmen var att förena volym, kvalitet och hållbarhet. 2018 vann K-Märkt pris som Sveriges Mest Hållbara Krog. Idag finns verksamheten på sju adresser i Stockholm och levererar en hållbar mat- och restaurangupplevelse genom att aktivt arbeta mot matsvinn.
Om Urban Deli:
Urban Deli är en blandning av matbutik, saluhall, bar och restaurang och finns idag på Nytorget, Sveavägen, Sickla och Centralstationen i Stockholm. Urban Deli driver även en cateringverksamhet samt uthyrning av konferens- och festlokaler i Stockholm. Urban Deli ingår i Axfoodkoncernen.