Personligen tycker jag att pandemin var det bästa som hänt eventbranschen då alla över en dag fick börja om på ruta ett, börja tänka utanför boxen, förändras, börja hitta nya vägar att kommunicera, börja förstå att världen digitaliseras snabbt och att det finns mer effektiva kanaler att få ut samma budskap. Kunder slapp bli inbjudna på 10 events i månaden där man spenderade en heldag i källaren på en namnkunnig hotellkedja knaprande på en torr wrap följt av ett barmingel med coverbandet som spelar på varje event.
Pandemin kändes som frihet och man märkte hur mycket tid man sparade när man kunde ta emot kunskap och information via lättkonsumerade digitala events på ens egna vilkor. Var det inte bra, ja då kunde man bara klicka ner fönstret, byta ämne och hitta något som var mer relevant att lägga tiden på istället för att genomlida en 3 timmars sittning med en påklistrad entusiasmmask framför en dåligt byggd powerpoint med en talare oftast utan karisma.
Det är just här jag vill ta avstamp i utmaningarna som event och mötesarrangörer kommer att möta under 2025! Livet hos människor snurrar idag otroligt fort och man har anpassat sig efter kickarna av att något nytt ska hända hela tiden, man lever för nästa scroll, nästa notification och är hela tiden på jakt efter något nytt för att stilla sitt beroende. Mina barn har nästan helt slutat titta på linjär TV då det många ggr är för långsamt, det är inte relevant och där är inga kickar! Därför har tjänster som Netflix, MAX, Youtube osv kommit att ta över våra liv, för att det är lättsamt, välproducerat, tillrättalagt, dramaturgiskt och framför allt tillgängligt när det passar en själv utan att man känner att man missat något.
Det är därför för mig märkligt att över 50% (egen uppskattning) av alla events som produceras går att likställa med det linjära tv-formatet just utan kickar, de följer alla samma mall, man gör samma sak som man gjort alla år och man har oftast som enda mål att just bara bocka av det i kalendern utan att bry sig om vilken upplevelse eller kvalitet man ger sin publik.
Jag ställer mig ofta frågan: vem går på alla dessa event? Kommer de fortsätta gå på dessa år ut och år in? Ja de mest trogna och lojala kunderna kommer gå oavsett vilken upplevelse de får men det kommer vara svårt att få in nya kunder, inspirera nya människor och tillslut står man där och undrar varför no-show-raten ökar år efter år till den dag man inser att det är dags att lägga ner nästa års event istället för att omfamna framtiden och transformationen genom att förädla och utveckla en bra grund som fungerat senaste 20 åren men nu behöver förnyas.
Eventbranschen måste börja erbjuda lättkonsumerat innehåll och kvalitativa digitala events som man gjorde under Pandemin och som framför allt är mer i synk med hur människor idag interagerar och konsumerar content. Detta kan man givetvis göra även på fysiska event, men varför inte ha ett digitalt event som för-event med frågeställningar, presentationer, snabba pitchar för att sedan mötas fysiskt, diskutera, utbyta kunskap och bygga relationer på en plats som inte kräver 500 stolar på rad i en stor lagerlokal som man inte har budget att dekorera.
Jag tror därför att vinnarna 2025 är de som vågar utmana på nya format, bryta mönster och ge sina kunder en lättkonsumerad upplevelse med högt tempo likt just Netflix och andra streamingtjänster. De som blir ännu större vinnare är de som förstår att användadet av generativ AI är något bra och inte ett hot mot branschens contentskapare. Med AI kan man nu ta bort nästan 2-3 veckor av internt brainstormande med en knapptryckning och istället lägga teamets kreativa kraft på att förädla alla dessa genererade ideer. Detta gör att fler byråer borde fokusera på att prissätta vad de faktiskt levererar i värde framför ett räkneark av arbetade timmar.
När det kommer till våra kunder så tror jag det blir viktigast att hitta innovation kring just virtuella platformar, skalning av lösningsexperter via chatbots och system där man kan läsa av kundens historik/profil med moderna AI-modeller och anpassa innehåll och format efter varje unik kund. Sedan gäller det att utveckla innehållsskapandet till “här och nu känslan”. Lite som stories i Instagram/Tiktok snarare än en välproducerad teaser eller casefilm som tar 1-2 månader att ta fram. Förutom detta, är det viktigt att aktivera alla sinnen och knyta tydlig storytelling till det man gör där framför AI ger en superfördel att ta fram relevanta metaforer som förklarar en komplicerat sak så att alla förstår.
När det kommer till vad vi på Dell Technologies främst kan erbjuda landets eventarrangörer och byråer så är det självklart mycket backend-teknik som servrar och lagring för att allt ska fungera, terminaler för att ta emot gäster men även ren processorkraft med våra workstations för att skapa grymma visuella element och självklart även större generativa AI-lösningar.
Ska man summera de största skillnaderna för landets event och mötesarrangörer 2025 mot idag så blir det följande,
-De som erbjuder lättkonsumerad content med mer dynamik och kickar i eventen kommer bli hjältar!
-De med skarpast storytelling kommer attrahera flest nya kunder.
-De som integrerar användandet av AI både i skapande och upplevelse får ett försprång.
-De som vågar tacka nej till uppdrag som har för stor vision till för liten budget kommer få en tapperhetsmedalj!
-De som vågar leda med en digital plattformsupplevelse som största delen av ett fysiskt event kommer få en bättre, effektivare och mer inkluderande helhet.
Om du har läst hela vägen hit så har du visat prov på ett otroligt tålamod, kanske lite för bra tålamod och borde nu ge dig ut för att upptäcka världen, söka efter efter snabba kickar och starta transformationen mot framtiden för den har varit här nu ett tag, annars är det lätt att du åter sitter där under 2025 i en källarlokal på en av landets namnkunniga hotellkedjor och äter en wrap medan du tänker att nu blir livet inte bättre=)
Gott Nytt!
Mikael Moser
Head of Distribution Marketing – EMEA Europe North
Dell Technologies