eventeffect.se
Fotografen: Vikten av visuell kommunikation

Fotografen: Vikten av visuell kommunikation

Hallå där...

När Marie-Therese gick sista terminen på 4-årig teknisk linje sommarjobbade hon hos en fotograf vilket blev vändpunkten för Marie-Therese då hon valde att inte fullfölja sin plan efter avslutade studier. Hon bytte spår till att bli fotograf i stället. Här guidar hon oss varför den visuella kommunikationen är så viktig för dig och ditt företag.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Münchenbryggeriet
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2020-05-13 | Annons | Scandinavian XPO

Anna Bauer, Business Director, om sina tankar kring nuläge och framtid på Scandinavian XPO

Anna Bauer som är Scandinavian XPOs Business Director delar med sig av sin syn på läget i världen just nu och hur Scandinavian XPO tänker kring nuläget och framtiden.

Anna Bauer, Business Director, om sina tankar kring nuläge och framtid på Scandinavian XPO
Anna Bauer
Hej Anna! Du är Business Director på Scandinavian XPO, vad innebär det?

-Min roll innefattar att både sälja in affärer och utveckla affären i sin helhet. Med ”att utveckla affären” menar jag att vara den anläggning som tänker utanför boxen, att vara den som är orädd för att testa nya grepp och samtidigt bli så bra i det vi levererar så att vi blir ett naturligt förstahandsval hos våra kunder.

Vad är unikt med Scandinavian XPO?

-Det som skiljer oss ifrån de flesta mötesanläggningar i Stockholmsområdet är att vi är helt nya. Vi har ingen historik vi släpar på eller anpassar oss efter. Våra lokaler är massivt stora och samtidigt mysiga och ombonade. Det är inte en hangar och inte en hotellobby och ändå är det både och. Våra 18 000 kvm är tajta, luftiga, mysiga och spatiösa – allt i ett, hur märkligt det än kan låta.

Hur tänker du kring situationen med anledning av Covid-19?

-Nu, i en helt annorlunda situation än vad jag upplevt i mina 20 år i eventbranschen, så anpassar vi oss väldigt mycket efter våra kunders individuella behov. Covid-19 är ett slag mot samhället i stort och mot mötesbranschen utan dess like. Det vi kan göra för att hjälpa våra kunder att lyfta blicken framåt, och att våga boka, är genom att ge dem de bästa och tryggaste förutsättningarna.

Sen är vi ödmjuka inför det faktum att våra kunder – ofta eventbyråer – har svårt i det här läget att få besked av slutkunden.

Alla är rädda och ingen vet riktigt var det slutar, eller det som alla hoppas och ser fram emot, faktiskt börjar.

Vi kommer inte slåss med kunderna i force majeure-tolkningar, och efter möten med de tyngsta aktörerna i arenabranschen så känner jag stort förtroende för att våra kollegor väljer att gå samma väg. Vi vill kollektivt hjälpa och vi på Scandinavian XPO tror på långsiktiga kundrelationer, vilket vi kommer att verka för så långt vi bara kan.

Tankar kring framtiden?

-När Covid-19 har lagt sig…  Ja vet du, jag tror att vi kommer att vara påverkade under en lång tid. Även om myndighetsrestriktioner släpper land för land så kommer kunder, internationella delegater och så vidare, tveka inför att resa. Man kommer att göra det om det är verkligen nödvändigt. Annars inte. Effekten av det är att mötesbranschens deltagare krymper. 

Det i sin tur innebär att vi som anläggningar behöver kunna vara flexibla och kunna växla ner i många fall, eller styra om till nya datum, mindre lokaler osv. 

Allt detta kommer så klart påverka budgetar, bokningstrappor med mera och det finns ett antal frågor kopplade till ombokningar/avbokningar just nu, särskilt Force Majeure. Tolkningar av Force Majeure kommer att höra till vår vardag.  Mitt viktigaste jobb just nu utöver ombokningar, är att se till att alla våra av- och ombokningsvillkor är vattentäta – både för oss och för kunden.

I alla forum där jag deltar, på den nationella och internationella mötesarenan, så är de flesta överens om att vi värnar eventbyråer och slutkunder, och att det ligger på oss att hjälpa till i det här läget.

Läs mer: ”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

logotype sxpo 2

Scandinavian XPO är Nordens närmaste mötesplats för mässor, möten och evenemang, omsorgsfullt planerad för både besökare, utställare och arrangörer.

Scandinavian XPO är mötes- och evenemangsarenan i Explore Arlandastad. Här finns ytor anpassade för alla typer av möten mellan människor. Tre stora och flexibla evenemangs- och mässhallar och mysiga konferenslokaler med nordiskt tema tillsammans med fantastiska matupplevelser, möjliggör hälsosamma och inspirerande möten.

På en armlängds avstånd finns hotell, restauranger, service och flera olika aktiviteter. 

Allt fem minuter från Arlanda Flygplats och 20 minuter från Stockholm och Uppsala. Scandinavian XPO är Nordens närmaste mötesplats.

Så varmt välkomna till vår multiarena på 20 000 kvm med en kapacitet på nästan 10 000 gäster som erbjuder oändliga möjligheter till ett lyckat arrangemang. Fem minuter till flygterminalerna på Arlanda och 20 min från Stockholm och Uppsala .

När det gäller mat och dryck skapar vår samarbetspartner Mässrestauranger måltider med gastronomiska förtecken för alla minnesvärda tillfällen. Vi skapar tillsammans med er en skräddarsydd helhet där mat och dryck bidrar till upplevelsen.

Hör av er till oss så berättar vi mer!

49 kopia

SÄKRA LOKAL FÖR ERT EVENEMANG REDAN NU

bokningsforfragan

se vara lokaler

Kontakta oss

Anna Bauer
Business Director
Scandinavian XPO AB
Cell: +46 761 33 13 50
Mail: anna.bauer@scandinavianxpo.com

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Informationsteknik söker en projektledare till Systeminstallation i Göteborg
  • Business Development Manager – Eventomatic
  • Evenemangspersonal till evenemangsbyrån robot
  • Produktionsledare Projektledare till evenemangsbyrån robot
  • Säljare – evenemangsbyrån robot
  • Säljande junior projektledare till Byrå Femtiotvå

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Eventbyrå

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.

Passion Lab blir ny partner och kommunikationsbyrå till Svensk Innebandy

Passion Lab blir ny partner och kommunikationsbyrå till Svensk Innebandy

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån Passion Lab blir ny strategisk och kreativ byråpartner till Svensk Innebandy och väljer samtidigt att gå in som nätverkspartner. Tillsammans ska parterna nu fortsätta att öka intresset för sporten såväl som bygga engagemanget för hemma-VM 2024 i Malmö.

LIWLIG förvärvar dansk eventbyrå och växer till en 100 miljoner euros eventkoncern

LIWLIG förvärvar dansk eventbyrå och växer till en 100 miljoner euros eventkoncern

Affärer

Nordens största eventkoncern LIWLIG slutför milstolpe i nordisk expansion genom att förvärva danska eventbyrån Welcome A/S. Förvärvet tar hållbara events till den danska marknaden och möjliggör mer omfattande eventtjänster för sina kunder.

Mest läst

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.
Stockholmsmässan testar nytt mässkonceptet under Stockholm Furniture Fair 2023

Stockholmsmässan testar nedskalat mässkonceptet under Stockholm Furniture Fair 2023

The Nude Edition är ett nytt mässkoncept där monterbyggnationen skalats ner som ett steg mot ett mer hållbart sätt att ställa ut. Alla montrar är 15 kvadrat och designade i enhetlig stil. Montrar och podier är klädda i ett nytt attraktivt och innovativt material från Recoma, 100% tillverkat av återvunna kompositförpackningar i en process utan avfall, utsläpp eller tillsatser.
Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Branschfolk

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Helena Wennerström

Staden vid sundet har varit kärnan i Helena Wennerströms yrkesliv

Branschfolk

Sedan Helena Wennerström flyttade till Helsingborg på 90-talet så har staden varit ett återkommande tema i hennes yrkesliv. Med ledande roller på Helsingborgs Dagblad, Väla Köpcentrum och HIF så har hon staden i sitt hjärta.

Folk i karriären

Dan Allen blir projektledare på Visit Umeå

Dan Allen blir projektledare på Visit Umeå

På nytt jobb

Från den 18 januari är Dan Allen, välkänd företagsprofil som drivit den populära restaurangen Root Tavelsjö, anställd projektledare för projektet Västerbotten Sweden på Visit Umeå. Under 3 år ska han tillsammans med representanter från hela Västerbotten arbeta för en internationalisering av regionens besöksnäring.

Ulrika Bergström blir ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa

Ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa

På nytt jobb

Ulrika Bergström blir ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa då nuvarande direktör, Christian Madsen tar en central position som affärsområdeschef för Hotell & Möten inom Sabis. Sabis driver destinationerna: Smådalarö Gård Hotell & Spa, Krusenberg Herrgård och Fågelbrohus.

Informationsteknik fortsätter rekrytera välkända namn

Informationsteknik fortsätter rekrytera välkända namn

På nytt jobb

På kort tid har flera välkända personer anslutit till Informationsteknik och nu ytterligare tre personer till teamet i Stockholm.

Gästskribenter

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Nio fällor att undvika när du gör presentationer

Gästskribent

Retorikexperten Per Furumo lyfter i denna krönika nio vanliga fällor som du bör undvika när du gör presentationer.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Vem tänker på musiken på din fysiska konferens?

Gästskribent

Låt inte musiken bli en fråga där du i sista minuten ber ljudteknikern att spela valfri spellista från Spotify, skriver Tommy Brotte i denna krönika.

Anders Müller

Krönika: Sluta stjäla våra idéer!

Gästskribent

Jag misstänker att de flesta har sett eller hört talas om TV-serien Mad Men. Som handlar om en reklambyrå på 60-talet. Där smala slipsar, tajta kostymer, rökande och whiskydrickande kreatörer skapar idéer som sedan formade reklamen för en lång tid framöver.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Festivalkänsla på konferensen

Festivalkänsla på konferensen

Annons

Vimplar, popcorn, graffiti och flygande cirkusartister. Men också föreläsningar, seminarier och nätverkande. Sätt festivalkänsla på ditt event och bjud in till konferens extra allt!

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff