eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Hitta Julbord
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-05-13 | Annons | Scandinavian XPO

Anna Bauer, Business Director, om sina tankar kring nuläge och framtid på Scandinavian XPO

Anna Bauer som är Scandinavian XPOs Business Director delar med sig av sin syn på läget i världen just nu och hur Scandinavian XPO tänker kring nuläget och framtiden.

Anna Bauer
Anna Bauer
Hej Anna! Du är Business Director på Scandinavian XPO, vad innebär det?

-Min roll innefattar att både sälja in affärer och utveckla affären i sin helhet. Med ”att utveckla affären” menar jag att vara den anläggning som tänker utanför boxen, att vara den som är orädd för att testa nya grepp och samtidigt bli så bra i det vi levererar så att vi blir ett naturligt förstahandsval hos våra kunder.

Vad är unikt med Scandinavian XPO?

-Det som skiljer oss ifrån de flesta mötesanläggningar i Stockholmsområdet är att vi är helt nya. Vi har ingen historik vi släpar på eller anpassar oss efter. Våra lokaler är massivt stora och samtidigt mysiga och ombonade. Det är inte en hangar och inte en hotellobby och ändå är det både och. Våra 18 000 kvm är tajta, luftiga, mysiga och spatiösa – allt i ett, hur märkligt det än kan låta.

Hur tänker du kring situationen med anledning av Covid-19?

-Nu, i en helt annorlunda situation än vad jag upplevt i mina 20 år i eventbranschen, så anpassar vi oss väldigt mycket efter våra kunders individuella behov. Covid-19 är ett slag mot samhället i stort och mot mötesbranschen utan dess like. Det vi kan göra för att hjälpa våra kunder att lyfta blicken framåt, och att våga boka, är genom att ge dem de bästa och tryggaste förutsättningarna.

Sen är vi ödmjuka inför det faktum att våra kunder – ofta eventbyråer – har svårt i det här läget att få besked av slutkunden.

Alla är rädda och ingen vet riktigt var det slutar, eller det som alla hoppas och ser fram emot, faktiskt börjar.

Vi kommer inte slåss med kunderna i force majeure-tolkningar, och efter möten med de tyngsta aktörerna i arenabranschen så känner jag stort förtroende för att våra kollegor väljer att gå samma väg. Vi vill kollektivt hjälpa och vi på Scandinavian XPO tror på långsiktiga kundrelationer, vilket vi kommer att verka för så långt vi bara kan.

Tankar kring framtiden?

-När Covid-19 har lagt sig…  Ja vet du, jag tror att vi kommer att vara påverkade under en lång tid. Även om myndighetsrestriktioner släpper land för land så kommer kunder, internationella delegater och så vidare, tveka inför att resa. Man kommer att göra det om det är verkligen nödvändigt. Annars inte. Effekten av det är att mötesbranschens deltagare krymper. 

Det i sin tur innebär att vi som anläggningar behöver kunna vara flexibla och kunna växla ner i många fall, eller styra om till nya datum, mindre lokaler osv. 

Allt detta kommer så klart påverka budgetar, bokningstrappor med mera och det finns ett antal frågor kopplade till ombokningar/avbokningar just nu, särskilt Force Majeure. Tolkningar av Force Majeure kommer att höra till vår vardag.  Mitt viktigaste jobb just nu utöver ombokningar, är att se till att alla våra av- och ombokningsvillkor är vattentäta – både för oss och för kunden.

I alla forum där jag deltar, på den nationella och internationella mötesarenan, så är de flesta överens om att vi värnar eventbyråer och slutkunder, och att det ligger på oss att hjälpa till i det här läget.

Läs mer: ”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

logotype sxpo 2

Scandinavian XPO är nordens närmaste mötesplats för mässor, möten och event, omsorgsfullt planerad för både besökare, utställare och arrangörer.

Så varmt välkomna till vår multiarena på 20 000 kvm med en kapacitet på 10 000 gäster som erbjuder oändliga möjligheter till ett lyckat arrangemang.

Med 5 minuter till flygterminalerna på Arlanda, via regelbunden busstrafik, når våra besökare oss från alla Skandinaviens huvudstäder inom en timme. Närheten, infrastrukturen och tillgängligheten samt teknik, hotell och service gör platsen unik. Scandinavian XPO ligger 20 min från Stockholm och Uppsala.

Med sina tre mässhallar, konferensrum och entréhallar kommer vi kunna ta emot tusentals besökare samtidigt, men de stora mässhallarna kan även delas av till mindre ytor för att hantera event och möten av alla slag och storlekar.

När det gäller mat och dryck skapar vår samarbetspartner Mässrestauranger måltider med gastronomiska förtecken för alla minnesvärda tillfällen. Vi skapar tillsammans med er en skräddarsydd helhet där mat och dryck bidrar till upplevelsen.

Utöver mässhallar, mötesrum och mat erbjuder vi boende genom Quality Hotel Arlanda XPO, Clarion Arlanda och Comfort Hotel Arlanda Aiport på totalt 1 400 rum.

Vi kan också anordna aktiviteter som skapar team-building eller passar för kundmöten. Passa på att spela golf, testköra bilar, gå på jaktbiograf, gym eller besök det lokala bryggeriet.

SÄKRA LOKAL FÖR ERT EVENEMANG REDAN NU

bokningsforfragan

se vara lokaler

Kontakta oss

Anna Bauer
Business Director
Scandinavian XPO AB
Cell: +46 761 33 13 50
Mail: anna.bauer@scandinavianxpo.com

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Verkställande direktör till Svenska Möten
  • Projektledare till PassionLab
  • Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
  • Turismsamordnare
  • Brand Specialist Redbull

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

stora inluencer 2020

De är störst på instagram i Sverige

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.
ny vd till nobis hotel

Ny vd till Nobis Hotel

Han började sin karriär som diskplockare på Café Opera. Närmast kommer han från Miss Clara där han arbetade som vd i fyra år.

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.
konkurs

Tuffa tider: Konferensanläggning har gått i konkurs

Bolaget har sin verksamhet i centrala Stockholm bara några hundra meter från centralen. Den 12 januari inleddes konkursen.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

uppsala konsert kongress

Uppsala Konsert & Kongress tar in två nya talanger

På nytt jobb

Uppsala Konsert & Kongress fick en ny ägaridé tidigare i år och för att möta denna gör nu bolaget en rad satsningar inom flera områden.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

trippus salesforce

Webinar: Hur Sales Conference ställde om till digitalt och mångdubblade deltagarantalet

Annons

Fredagen den 4 december klockan 10.00 håller Trippus Event Solutions ett webinar, anmäl dig här!

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff