När över fem miljoner bilresor görs varje dag i Sverige – varav cirka 70 000 är kopplade till olika evenemang – blir transporterna en av de största klimatutmaningarna för festivaler, konserter och sportarrangemang. Det är här PicApp vill göra skillnad.
Startupen lanserar nu sin seedrunda för att accelerera utvecklingen av vad man beskriver som framtidens klimatvänliga och sociala mobilitet. Genom att koppla samman människor som ska åt samma håll, och som dessutom delar passioner för musik, sport och äventyr, gör PicApp samåkning både enklare och mer engagerande.
– Det finns kraft i gemensamma upplevelser. När människor möts skapas sociala och hållbara band, säger medgrundaren Hampus Bruhammar.
En mötesplats – redan innan man kommer fram
Konceptet bygger på idén om att resan till en konsert, match eller skidort är en del av helhetsupplevelsen. Genom appen kan användare matchas med andra som ska till samma event, vilket både minskar utsläppen och stärker gemenskapen.
– PicApp är mer än ett mobilitetsverktyg. Det är en plattform som skapar gemenskap kring upplevelser. Resan till konserten, matchen eller skidorten blir en stor del av hela upplevelsen, säger medgrundaren Per Anders Hovbom.
Partnerskap ger marknadsfäste
Bolaget har redan etablerat samarbeten med tongivande aktörer inom svensk upplevelse- och mobilitetssektor. Bland dem finns IF Elfsborg samt kontaktnät inom SEF och samtliga klubbar i Allsvenskan, liksom SHL, SBL, Sweden Rock och Skistar.
För arrangörer innebär PicApp ett konkret sätt att erbjuda besökare ett hållbart transportalternativ – samtidigt som engagemang och lojalitet kan stärkas genom socialt drivna reseupplevelser.
Siktet inställt på Europa
Med 375 miljoner dagliga resor i Europa – varav närmare sex miljoner är kopplade till evenemang – ser bolaget stor potential för att skala upp. PicApps teknik är designad för att enkelt integreras i evenemangsplattformar och destinationssystem, något som enligt bolaget gör det väl positionerat för internationell expansion.
– Ett innovativt impact-bolag som har stor potential med fokus på delade resor där social hållbarhet, minskad trafik, sparade kostnader och miljöpåverkan skapar incitament för framtidens mobilitet, säger Madeleine Sääf, affärsutvecklare på Borås Ink.
Vill locka investerare
Seedrundan öppnar nu för investerare som delar bolagets vision om klimatinnovation, social hållbarhet och framtidens mobilitet. Kapitalet ska användas för att accelerera bolagets expansion och vidareutveckling av plattformen.
PicApp beskriver sig som en svensk innovationsplattform som omdefinierar hur människor reser tillsammans. Efter en initial satsning på evenemang och upplevelser planerar företaget att bredda erbjudandet till vardagsresor, transporter och bildelning.
Läs mer här!





