Ur tristess skapades det nya sättet att synas
Subsoccer är en finsk uppfinning och skapades av ren tristess en regnig dag på en balkong i Spanien av grundaren Jarno Saarinen. 2015 kom den första prototypen ut på marknaden och den finns idag i 56 länder. Den svenska trojkan Daniel Olofsson, Anders Linerstad och Arre Younan ansvarar och driver Subsoccer i Sverige, Norge, Danmark och Spanien
Vad är Subsoccer? Hur går det till?
”Subsoccer var en superuppskattad och lyckad aktivitet som gjorde succé på Gothia Cup för Kronfågels räkning!”, säger Rebecka Fredriksson – Passion Lab.
”Det är en enkel men beroendeframkallande Subsoccermatch som spelas en mot en. De två spelarna sitter på bänkarna som också fungerar som mål. Du skyddar ditt mål, lurar din motståndare och gör mål. Det är allt! Här kan du spela en Cup där upp till 16 spelare kan delta och matchparen lottas ihop. Eller så kan du helt enkelt spela 1-1 vilket är ett bra sätt att nätverka med nya människor, bygga broar internt eller kanske motståndaren är ifrån ett annat företag som du inte annars skulle träffa. En unik möjlighet att träffa en ny potentiell kund?! Här är det bara fantasin som sätter gränser för användandet av spelet. Allt vi kan säga är att det är otroligt uppskattat av alla, oavsett om du är fotbollsnörd eller inte, alla kan vara med!”, berättar Anders.
Vilka kan använda Subsoccer?
”Mycket trevligt fotbollsspel med supersnygg stripning som lockade in många kunder och besökare i vår mässmonter. Spelet väckte leklust och vinnarskallar till liv!” säger Martin Davidsson – DS Smith
”Från början hade vi en klar bild över vem som var kunden och då var det definitivt sportbarer vi skulle vända oss till”, berättar Daniel. Vi fick snabbt en positiv kontakt med kedjan O’Lerys som då blev både den första och idag största kunden inom den målgruppen. Nu fylls det snabbt på med många medelstora och stora aktörer som vill synas på exempelvis mässor och event. Spelet i sig är uppseendeväckande och tillsammans med möjlighet till både branding och aktivering är det en nytänkande produkt som har många unika fördelar för hela företagsmarknaden”, fortsätter Daniel.
”Eftersom produkten erbjuder både branding och aktivering har det gjort att stora varumärken och eventbyråer har visat stort intresse för spelet. Bland annat har det Norska bostadsutvecklings-företaget OBOS haft en mässturné där de använt Subsoccer som en del i sin aktivitet vilket gett dem ett högt besökarantal i deras montrar, säger Daniel. Eventbyråer har också fått upp ögonen för Subsoccer som en del i deras utbud när företagen vill ha ett event med en brandad aktivitet och då är mässor en bra arena”, fortsätter Daniel. ”Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser för vilka som vill använda spelet, kanske Subsoccer är det nya pingisbordet på kontoret?!”, fyller Anders i.
Vad är nästa steg?
”Vi har bara skrapat på ytan och vi kan se skolor och fritidsgårdar som en enormt stor målgrupp i framtiden. Vi har ett enormt tryck redan från start så innan vi går vidare kommer vi att öka takten på mässor och event ännu mer. Konferensanläggningar som vill kunna erbjuda sina gäster aktiviteter är också ett intressant segment, säger Daniel. ”Just nu är det mycket fokus på att öka medvetandet om Subsoccer hos eventbyråerna. Vår ambition är att det ska vara lika självklart att hyra in ett spel till eventet som att hyra in en popcornmaskin”, fortsätter Anders.
Skapa nya relationer med din drömkund
Subsoccer ger dig ett unikt tillfälle att skapa en personlig relation till din drömkund under lättsamma och roliga former. Den feedback vi får från våra kunder är framför allt tre saker;
- Nytt – De flesta gillar nya aktiviteter på sina event och har ett högt klickvärde i sociala medier
- Branding – ditt varumärke syns både under eventet och ger en bra spridning i digitala kanaler
- Aktivering – Du får under 10-15 minuter en unik möjlighet att skapa och utveckla relationer tillsammans med en person som du i andra sammanhang skulle missa, en riktig ice-breaker. Vilken möjlighet till att kunna skapa nya leads!
”Vi tror att alla tre delarna tillsammans stärker intresset för produkten på marknaden”, avslutar Daniel.