Centas kallar sig Sveriges äldsta företag inom eventteknik. Bolaget har nästan fem decennier bakom sig och erfarenheten sträcker sig från konferenser och mässor till hybridlösningar och stora scenproduktioner.
– Vi tror att teknik inte bara ska fungera – den ska förhöja, förvandla och göra skillnad. Vårt uppdrag är att lyfta kundernas visioner och idéer och omvandla dem till minnesvärda ögonblick, säger Thomas Rosell, Head of Sales & Marketing.
Han har byggt sin karriär inom B2B-försäljning, både i Sverige och internationellt, och har drivit eget bolag samt haft ledande roller inom telekom och finans.
– Den röda tråden i allt jag gjort är passionen för försäljning, teamutveckling och att skapa tillväxt genom att förstå kundernas verkliga behov – och det är just det jag tar med mig in i min roll på Centas.
Teamet på Centas är litet men sammansvetsat, där varje medarbetare har tydliga ansvarsområden. Några fokuserar på nykundsbearbetning, andra på att vårda befintliga relationer. Själv leder Thomas strategin och fungerar som coach och bollplank i vardagen.
Kunderna är en blandning av stora företag, offentliga aktörer och eventbyråer. Säljprocessen är alltid rådgivande och börjar med att förstå kundens mål och vision.
– Vi vill inte bara vara leverantören – vi vill vara en del av kundens framgång, säger
Thomas och tillägger:
– Jag skulle inte säga att vi står inför några stora hinder just nu – tvärtom. Vårförsäljning rullar på stabilt och vi ser en stark efterfrågan på våra tjänster.
För Centas är det viktigaste att möta kundens förväntningar. Teknik och trender förändras, men i grunden handlar det fortfarande om möten mellan människor.
– Många försöker framställa det som att allt är nytt, men vi vet att det som verkligen gör skillnad är vår förmåga att förstå kundens vision, skapa trygghet i leveransen och förvandla tekniken till upplevelser som fastnar.
Digitala verktyg spelar en roll i vardagen, men inte mer än så.
– Vi använder CRM-system, vi är aktiva i sociala medier och vi ser värdet i att ha stöd för uppföljning och kommunikation. Men i slutändan är det inte där affärerna avgörs. Försäljning handlar fortfarande om relationer.
När det gäller att mäta framgång tittar Centas på både hårda och mjuka nyckeltal.
– Självklart tittar vi på klassiska siffror som försäljningsvolym och konverteringsgrad. Men för oss är kundnöjdhet och återkommande affärer minst lika viktiga. När en kund återkommer till oss gång på gång – då vet vi att vi har levererat på riktigt.
Framåt ser han en marknad som öppnar sig för mer kreativa satsningar.
– Företagen vågar satsa mer, budgetarna finns där och många vill sticka ut och skapa något som verkligen lämnar ett avtryck. Vår prioritet blir att fortsätta ligga nära våra kunder, förstå deras visioner och hjälpa dem att våga ta steget från det trygga till det riktigt briljanta.
Avslutningsvis vill han rikta en hälsning till hela branschen.
– Vi vet att event- och konferensvärlden kan vara intensiv, och det är en bransch där alla kämpar för att skapa fantastiska upplevelser. Jag hoppas verkligen att det går riktigt bra för våra kollegor och konkurrenter, och att vi alla får en inspirerande höst fylld med spännande projekt och framgångsrika evenemang. För mig handlar det om att vi tillsammans bygger branschen framåt – när alla lyfter varandra skapas de bästa
resultaten.
Av: Elin Bisander





