eventeffect.se
Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalsveckan 2022: Färre evenemang men besökarna väntas komma

Almedalen

— Jag tror Almedalsveckan vinner på att bara vara fem dagar och att besökarna kommer uppleva att det är en sund nivå nu när en del evenemang försvunnit, säger Mia Stuhre. Före pandemin var det många som upplevde att det var svårt att ens hinna besöka en bråkdel av alla de evenemang som erbjöds. Det finns en stor förväntan inför sommaren, fortsätter Mia Stuhre. Beläggningen på färjorna är bra och alla hotellen är redan fullbokade. Så även om drygt två tredjedelar av evenemangen försvunnit verkar antalet besökare bli i nivå med tidigare år, säger hon.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2019-05-17 | Krönika

7 lärdomar från Gyllene Hjulet 2019

Nu när dammet lagt sig över årets Gyllene hjul är det dags att börja reflektera över de trender och lärdomar vi kunnat ta del av från eventbranschens stora kväll. Vi har fått oss ännu en lista på en bra mängd ämnen värda att diskutera, både för vinnare och förlorare. Det skriver Rasmus Thuritz, kreatör på Minnesota Communication, i en krönika hos Eventeffect.

7 lärdomar från Gyllene Hjulet 2019
Rasmus Thuritz, kreatör på Minnesota Communication.

Lärdom 1– Fler personifierade event.
Lärdom 2– Tänk vem, inte vad.
Lärdom 3 – Tänk innovativt – tänk tech.
Lärdom 4 – Ta ansvar för samhället – tillsammans.
Lärdom 5 – Den kreativa höjden ska inte vara låg.
Lärdom 6 – Varför sikta på 100, när du kan nå 100 000?
Lärdom 7– Storytelling.

Fler personifierade event

En stor trend bland årets bidrag är event där deltagaren på ett eller flera sätt integreras och aktiveras i utförandet. Det är inget nytt tänk för branschen och just därför är det viktigt att lyftas, för detta tänk kommer att gå hand i hand med det personifierade eventet.

I likhet med personifieringen vi ser av musikstilar, kläder och inredningsdetaljer, kommer samma trend växa sig starkare inom eventbranschen. Här kommer deltagarna få chansen att föras samman via en mer personifierad upplevelse. Människan har i allmänhet utvecklat ett beteende att i allt bredare vana lämna sociala medie-plattformar för att personligen integrera med varandra. Vi har tröttnat på att bara se på, vi vill vara en del av händelsen, vi vill bli berörda och vi vill nå fram.

Modeindustrin är det tydligaste exemplet på en marknad som redan börjat gå i detta spår. Som följd av att människan kommit att söka en allt starkare behörighet har det börjat utvecklas kollektioner och stilar för väldigt avsmalnade målgrupper, se produktioner av bland annat Virgil Abloh och Balenciaga. Vi kommer av samma anledning utveckla och forma likasinnade event. Människor vill och behöver träffa människor differentierade från sig själva, fast med samma mål att lösa problem. Eventbranschen bär ansvaret att skapa dessa möten, den typ av möten som också kommer hålla oss relevanta i ett samhälle i identitetskris.

Thuritz tips:

Fokusera på person-baserade event före industri-baserade event.

Tänk vem, inte vad

Du vet att din kampanj är bra om avsändarens logotyp inte kan bytas ut utan att förstöra kampanjen. Det är ett sedan länge etablerat tankesätt inom reklambranschen som tyvärr inte fått ett lika starkt fäste inom eventbranschen. Allt för många uttag i årets Gyllene hjul kunde ha bytts ut till vilken avsändare som helst inom samma marknadsområde. Av den anledningen kan det i flera fall upplevas som att vi bygger våra projekt efter standardiserade paket där manér och färger byts ut efter dess beställare.

Innan produktionsplanen fastställts, innan idén har utvecklats och innan du listar eventets innehåll behöver du ha klart för dig vem avsändaren egentligen är. Tesla verkar exempelvis inte i bilbranschen, utan i energibranschen. Tesla är alltså ett energibolag förklätt till ett bilföretag. Vad du gör är med det sagt aldrig svaret på vem du är. Nedan följer några frågor vars svar kan underlätta i ditt försök att lära känna din avsändare.

  1. Avsändarens varför – Ta reda på avsändarens främsta syfte, varför finns de? (blanda inte ihop med vad de gör)
  2. Avsändarens historia – Hur blev de exempelvis det företag de är idag?
  3. Avsändarens värderingar – Var finns passionen?
  4. Avsändarens troféer – Vi klär våra hem med minnen från tillfällen vi gläds åt. Visualisera avsändarens stora tillfällen, låt känslan från de ögonblicken leva vidare.
  5. Avsändarens form – Precis som människor har en egen klädstil har ett företag också sitt visuella uttryck. Om den inte finns – hitta den och återspegla den på olika sätt i alla uttag.
  6. Avsändarens tonalitet – Hur vi låter avslöjar varifrån vi kommer och vilka vi är. Låt ljudet, språket och tonen kännas, precis som det visuella återspeglas i alla uttag.

Thuritz tips:

Varför kommer före vad men varför kan inte bara berättas, det ska kännas.

Tänk innovativt – tänk tech

För några år sedan kunde vi kalla en kampanj på sociala medier som digital kommunikation. Detta räcker inte idag. Digitala plattformar som sociala medier tillhör vår vardag och räknas som en självklarhet i de flesta idéer. Utifrån årets Gyllene hjul behöver vi fokusera mer på tech-lösningar snarare än hur vi får folk att hashtaga ett visst event.

AR har inte blivit en jättestor hit på grund av dess rörelsebegränsningar. Däremot erbjuder verktyg som augmented reality och projection mapping fri rörelse. Verktyg som dessa kan ge upphov till nya typer av utställningar och sponsorskap på tillvägagångssätt och platser som bokstavligen bara begränsas av fantasin (och självklart budget). Nästa företagskickoff kan mycket väl ske på mars. En annan stor tech-trend är A.I och botar. Behövs verkligen en konferencier när en bot skulle kunna leda oss genom agendan? Något annat jag gärna ser fler experimentera med är hur vi får in wearable tech som något större än bara en ”prova på”-station. Vad har ni för idéer?

Thuritz tips:

Tänk tech men ta inte med tech för sakens skull, se till att det blir en bärande del av upplevelsen.

Ta ansvar för samhället – tillsammans

Branschen har ett gemensamt mål – hållbarhet och samhällsbidragande event. Det har varit en rådande trend i flera år och den förväntas inte försvinna. Något som borde skett för länge sen i en mycket större skala än vad vi ser idag är samarbeten företag emellan. Alltså, gemensamma kampanjer, koncept och event. Detta kommer utveckla strategin, arbetsprocessen och skapa nya typer av möten byråer, företag och konsumenter emellan. Om vi vill förändra samhället bör vi se över vilka outforskade vägar som gömmer sig bakom nya kollaborationer. Flera branscher har redan börjat, det finns ingen anledning för oss att vänta.

Thuritz tips:

Oväntade samarbeten kan ge oväntat bra resultat.

Den kreativa höjden ska inte vara låg

Efter att ha kollat igenom alla bidrag i årets Gyllene hjul står det tydligt att vår bransch har ett väldigt lågt tak vad gäller kreativ höjd. Som tidigare nämnt upplevs också allt för många event som standardiserade paket. Visst får man ta i akt att Gyllene Hjulet är en resultatbaserad tävling, det är dock inte den bärande anledning till att den kreativa nivån är så låg bland de flesta bidragen.

Bristen på kreativ höjd har med vårt arbetssätt att göra. I jämförelse med reklambranschen är tiden mellan briefsläppet och genomförandet ofta mycket kortare när det gäller event. Det ska däremot inte vara ett hinder, lika mycket som budget inte ska vara ett hinder för en PR-specialist. Dock kan det vara av denna anledning som det läggs ett stort fokus på vad som går att producera snarare än vad som produceras. Produktionsplanen och eventets innehåll är ofta kartlagt innan idén har fastställts. Därmed blir idén bunden till att anpassas efter det som står i planen. Vi måste sluta följa tidigare events byggstenar och istället forma nya.

Jag vill även se en utveckling vad gäller samarbetet mellan PR-byrån, reklambyrån och eventbyrån. Idén för PR- och event-uttag ska tas fram i samband med att konceptet utvecklas av reklambyrån, inte i efterhand. Här finns mycket inspiration att hämta från de moderna reklambyråernas sätt att arbeta, där bland annat PR ofta är en del av själva lösningen.

Idag är eventbranschen ingen plats för kreatören med stora drömmar. Eller är det kanske precis vad den är? För den som jobbar rätt finns här ett oändligt fält av möjligheter utan konkurrens. Det är dags att ge kreatören mer utrymme om någonting ska förändras.

Thuritz tips:

Våga lämna gamla vanor.

Varför sikta på 100, när du kan nå 100 000?

De flesta event görs för en begränsad grupp personer. Exempelvis för ett företags anställda eller köpare av ny produkt. Men varför lägger vi flera hundratusen till miljoner på någonting som hålls för några hundra personer under bara en kväll? Det pratas om förkommunikation och efterkommunikation i syfte att inte låta eventet dö ut sekunden efter det har genomförts.

Men varför är det ett så litet fokus på PR? Även här har vi ett fint förslag på hur eventbranschen ligger efter i sitt arbetssätt. Vi behöver sträva efter idéer som generar förtjänad PR. Inte den typ som uppstår genom enbart betald annonsering eller influencers medverkan, utan den nyheterna och folket delar av rent intresse för att det är nytänkande, viktigt och/eller annorlunda. Gyllene Hjulet bjöd på en handfull case där man lagt fokus på förtjänad PR i sina idéer. En handfull är dock inte tillräckligt.

Thuritz tips:

Bygg idén efter trender och beteenden i samhället, då ökar chansen till förtjänad spridning.

Storytelling

Vad en berättar är viktigt, precis lika viktigt är också hur en berättar det. Något som de flesta i Gyllene Hjuletverkar ha missat. Återigen är det till stor del en resultatorienterad tävling där fokus läggs på siffrorna. Dock ska det också vara en gala fylld av underhållning. Utgår vi från hur galan är uppbyggd idag utgör bidragen därmed inte bara kvällens huvudnummer, utan också för- och efter-kommunikationen. Detta innebär att om byråerna skickar in tråkiga case filmer kommer underhållningen bli detsamma.

Eventbyråerna består av konsulter vars expertis påstås vara att nå ut till människor. Dock når man ingen med saklig information, informationen måste föras fram på ett intressant sätt. Även under denna punkt stod blott en handfull bidrag för case filmer som var någorlunda underhållande att se på. En handfull avsändare har förstått skillnaden på kommunikation och information. Våra case filmer ska kommunicera idén och statistiken, inte informera om den.

Värt att tänka på när du gör en case film:

  1. Gör den inte längre än två minuter
  2. Ha den dramaturgiskakurvan i åtanke
  3. Låt 80 procent av filmen förmedla känsla och 20 procent statistik
  4. Betraktaren ska känna vad som gjorts, inte se det.

Glöm heller inte bort att case filmen inte bara är ämnad för Gyllene Hjulet. Det är en del av er portfolio, ert ansikte utåt. Något som inte bara ska visa hur duktiga ni är, utan också bygga känslan av det.

Thuritz tips:
Tänk kommunikation före information.

Det finns mycket att säga och tänka efter de tävlingar och galor där branschens elit koras. Det här var ett småplock av allt som rört sig i mitt huvud. Håller ni med? Håller ni inte med? Hör gärna av er och berätta.

Stort grattis till alla vinnare av årets Gyllene hjul, vi ses nästa år.

Av: Rasmus Thuritz, kreatör på Minnesota Communication
rasmus.thuritz@minnesota.se

Läs mer: Amerikanskt storbolag skriver kontrakt med Trippus
Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

“Jag fick en riktig smäll i mellangärdet! Vad säger de? Skall våra mässor försvinna?”

”Jag fick en riktig smäll i mellangärdet! Vad säger de? Skall våra mässor försvinna?”

I denna gästkrönika skriver Anders Nilsson Grundare av Card4Action om framtidens mässa – vem blir branschens Tesla?

Siri Hemsley: “Om du adderar ett digitalt lager blir din publik så mycket större”


Siri Hemsley: “Om du adderar ett digitalt lager blir din publik så mycket större”


Med ett beundransvärt driv har Siri Hemsley, partner och digitalt ansvarig, skapat innovativa marknadsaktiviteter sedan hon klev in genom Homages dörrar. Här berättar hon om utvecklingen av influencer marketing, effekten av att låta två världar mötas och förverkligandet av en dröm.

8 trappsteg till ett starkare varumärke

Efter tjugoett år i eventbranschen hamnade vi i väntbranschen

Det här året har inletts lite annorlunda. När företagen under 2020 och 2021 antingen
beslutade sig för att ställa in eller skjuta upp planerade event, eller för att köra dem digitalt,
så har 2022 så här långt inte inneburit några beslut alls. Alla vi pratat med – branschkollegor, talarförmedlingar, artistagenturer, hotell och konferensanläggningar, cateringföretag och andra i branschen har samma upplevelse: kunderna står i väntrummet.

Möjlighet till fler hälsosamma möten i Arlandastad

Möjlighet till fler hälsosamma möten i Arlandastad

Annons

I en unik lokal med 10 meters takhöjd etableras nu 13 banor i en av Sveriges första ”padel pop-ups” av Klövern Padel i nya mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO, Arlandastad.

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
  • Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
  • Lista: Konferenslokaler i Helsingborg
  • Jespers bästa tips för en lyckad kickoff
  • Lista: 10 eventlokaler i Visby
Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Annons

Det här med onlineföreläsningar – de kommer vi fortsätta med även i post-covid tid. Eller vad tror ni? 

Upphandlingar

  • Sida upphandlar ramavtal för streamingtjänster
  • Myndighet upphandlar eventverktyg
  • Upphandling: Totalproduktion av Gävlebockens invigning
  • Upphandling av ramavtal för operativa kommunikationstjänster
  • Myndighet upphandlar leverantör av digitala event

Eventarenan

Vad får plats i 3845 kubikmeter?

Vad får plats i 3845 kubikmeter?

Annons

Det handlar om takhöjd. När vi tog över det gamla virkeslagret vid Albysjön för att skapa en multiarena var en av de viktigaste ombyggnationerna en takhöjning. Resultatet blev en yta om 17,4 gånger 17,4 meter med 12,7 meter högt i tak – alltså 3845 kubikmeter. 

Inspiration

Fem ovanliga och häpnadsväckande båtar som du kan hyra året runt

Fem ovanliga och häpnadsväckande båtar som du kan hyra året runt

Inspiration

Listan är lång av ovanliga båtar som fångar betraktarens uppmärksamhet, tack vare dess skönhet eller också på grund av dess praktiska funktioner. Det kan röra sig om 200 år gamla piratskepp, design-båtar i vintage eller varför inte en hederlig gammal bastubåt!

Erik Olkiewicz är en svensk hypnotisör som uppträder med en hypnosshow

Han gör succé på företagsevent

Inspiration

Erik Olkiewicz gör succé på företagsevent med hypnosshow från Las Vegas. Du kan antingen se hypnosshowen som publik eller bli dess stjärna.

Flytande padel mitt i Stockholm

Flytande padel mitt i Stockholm

Inspiration

Stockholm Sea Padel, med sin uppmärksammade padelpråm, inledde säsongen på Skeppsbron i Stockholm den 1 maj och kommer att ligga där månaden ut.

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Inspiration

Bjud dina kollegor på en kickoff med utsikt på en härlig takbar. Här tipsar Eventeffect om takbarer i hela landet som du kan boka till nästa konferens.

En oförglömlig upplevelse: vildmarkskonferens i Dalsland

En oförglömlig upplevelse: vildmarkskonferens i Dalsland

Destination

Höghöjdsbanor, kyrkbåtar och lappkåtor – det är några av de aktiviteter som erbjuds på Dalslands aktiviteter. Här finns skräddarsydda konferenser i vildmarken som kombinerar natur, gemenskap och utveckling.

Scandic Kiruna första kommersiella aktör att öppna i nya stadskärnan

Scandic Kiruna första kommersiella aktör att öppna i nya stadskärnan

Inspiration

Den 5 april är en historisk dag i Kiruna. Då blir Scandic Kiruna den första kommersiella aktören att öppna i den nya stadskärnan, en milstolpe i den internationellt omtalade stadsomvandlingen som pågått sedan 2004.

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Inspiration

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Inspirerande konferens: härodlad matlagning i Örby

Inspirerande konferens: härodlad matlagning i Örby

Destination

Att laga mat över öppen eld, med mat som odlats på åkern i närheten, till toner av skön musik. Det är en upplevelse som går att hitta på Två Skyttlar i Örby. Det personliga hotellet satsar stort på hållbarhet och hämtar en del av maten från odlingen utanför husknuten.

Snart premiär! – Från privat representationsvilla till exklusiv konferensanläggning

Snart premiär! – Från privat representationsvilla till exklusiv konferensanläggning

Inspiration

Den 2 maj öppnar serieentreprenören och eventprofilen Johan Kadar upp ett nytt konferens/spa/boutique hotell 20 minuter söder om Stockholm. Under pandemin har han byggt om en representationsvilla från 1965 till en unik anläggning. Spik studios har stått för inredningskonceptet, de ligger också bakom Ellery Beach house och Steam Hotel. Här är konceptet 60tal med möbler och inredning från bla Arne Jacobssen, Eeario Aarnio och Louis Poulsen.

Albin Sturesson: “Våra olika infallsvinklar är vår främsta styrka”

Albin Sturesson: “Våra olika infallsvinklar är vår främsta styrka”

Annons

Han drivs av kreativ frihet och har en vardag som kantas av just det. Lär känna Albin Sturesson, grafisk designer på Homage, som är delaktig i en bred palett av projekt.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event
  • Informationsteknik söker två projektledare inom event till kontoret i Malmö
  • Informationsteknik söker eventtekniker till våra kontor i Stockholm och Malmö!

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Prisregn för event & kommunikationsbyrån BANG

Prisregn för event och kommunikationsbyrån Bang

Eventbyrå

Senaste veckorna har varit fyllda av vinster för event & kommunikationsbyrån BANG. Byrån har tagit hem både både Guldägg och Gyllene Hjul, vi slog en signal till grundaren Patrick Walldén.

Eventum vinner Snapchat pitchen

Eventum vinner Snapchat pitchen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventum vinner uppdraget att bli Snapchats första eventpartner i Sverige.

Mest läst

Här är Europas ledande konferensdestination

Här är Europas ledande konferensdestination

Destinationen utsågs till Europas ledande konferensstad på World Travel Awards.
Susan Pihlblad | Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten Susan Pihlblad har lång erfarenhet av event- och mötesbranschen och Eventeffect fick en pratstund och många bra tips runt att välja rätt mötesform för att arrangera värdeskapande möten.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Lista: Svenska motorbanor

Lista: Svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Branschfolk

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Branschfolk

Vallåkraträffen, Areco Malmö Padel Open, Helsingborg Pride och Nöjesteatern är de fyra finalister som har chans att ta hem titeln Årets Eventskåning 2021. Dessutom delas pris ut för Årets Volontär när Event in Skåne för tionde året i rad hyllar de skånska eventhjältarna.

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Branschfolk

Eventeffect satte sig ner och tog ett snack med Jesper Owe, medgrundare och Creative director på Memento Event som arbetat med event i snart 20 år, om de bästa tipsen för en lyckad kickoff.

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Branschfolk

Skellefteå ska investera drygt 75 miljarder fram till 2030. Staden växer, antalet inflyttade behöver dubblas och deras evenemang drar långväga gäster. I tio år har de jobbat med att stärka varumärket och innan coronapandemin omsatte Skellefteås besöksnäring näst mest i Swedish Lappland.

Folk i karriären

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

På nytt jobb

Nu är det klart att Chatarina Eriksson från och med den 28 oktober blir ny vd för destinationsbolaget Visit Dalarna.

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

På nytt jobb

Styrelsen för Årets Kock har utsett Hélène Kugelberg till ny vd. Hélène har 20 års erfarenhet av hotell-, restaurang- och spabranschen som finanschef, vd och koncernchef på bland annat Sturebadet. De senaste åren har Hélène arbetat som konsult och investerare i ett antal bolag inom tech och hospitality. Helene tar över efter Andreas Stenberg som slutar efter årets final av Årets Kock i september.

Gästskribenter

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Gästskribent

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Professionellt sommartittande – 3 gratis webbinarier

Professionellt sommartittande – 3 gratis webbinarier

Annons

Under pandemin har vi lärt oss att hålla digitala evenemang och upptäckt nyttorna med sådana. Samtidigt hoppas vi att tecknen på en ljusning ska hålla i sig och längtar efter att få samla besökare fysiskt igen. Men de digitala mötena är här för att stanna, i ren digital form eller som en integrerad del av större fysiska event. Delegia Lunch Sessions är en serie webbinarier med experter inom tre områden av vikt för denna nya verklighet. 

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff