eventeffect.se
Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expo

Expohouse växlar upp. Med den nya Vision 2030 tar bolaget ett offensivt kliv mot framtiden – där kundfokus, hållbar tillväxt och medarbetarengagemang står i centrum. Målet är att befästa positionen som Nordens ledande helhetsleverantör inom fysisk varumärkesexponering – och samtidigt skapa en kultur där människor och idéer får växa.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » 7 lärdomar från Gyllene Hjulet 2019

2019-05-17 | Krönika

7 lärdomar från Gyllene Hjulet 2019

Nu när dammet lagt sig över årets Gyllene hjul är det dags att börja reflektera över de trender och lärdomar vi kunnat ta del av från eventbranschens stora kväll. Vi har fått oss ännu en lista på en bra mängd ämnen värda att diskutera, både för vinnare och förlorare. Det skriver Rasmus Thuritz, kreatör på Minnesota Communication, i en krönika hos Eventeffect.

7 lärdomar från Gyllene Hjulet 2019Rasmus Thuritz, kreatör på Minnesota Communication.

Lärdom 1– Fler personifierade event.
Lärdom 2– Tänk vem, inte vad.
Lärdom 3 – Tänk innovativt – tänk tech.
Lärdom 4 – Ta ansvar för samhället – tillsammans.
Lärdom 5 – Den kreativa höjden ska inte vara låg.
Lärdom 6 – Varför sikta på 100, när du kan nå 100 000?
Lärdom 7– Storytelling.

Fler personifierade event

En stor trend bland årets bidrag är event där deltagaren på ett eller flera sätt integreras och aktiveras i utförandet. Det är inget nytt tänk för branschen och just därför är det viktigt att lyftas, för detta tänk kommer att gå hand i hand med det personifierade eventet.

I likhet med personifieringen vi ser av musikstilar, kläder och inredningsdetaljer, kommer samma trend växa sig starkare inom eventbranschen. Här kommer deltagarna få chansen att föras samman via en mer personifierad upplevelse. Människan har i allmänhet utvecklat ett beteende att i allt bredare vana lämna sociala medie-plattformar för att personligen integrera med varandra. Vi har tröttnat på att bara se på, vi vill vara en del av händelsen, vi vill bli berörda och vi vill nå fram.

Modeindustrin är det tydligaste exemplet på en marknad som redan börjat gå i detta spår. Som följd av att människan kommit att söka en allt starkare behörighet har det börjat utvecklas kollektioner och stilar för väldigt avsmalnade målgrupper, se produktioner av bland annat Virgil Abloh och Balenciaga. Vi kommer av samma anledning utveckla och forma likasinnade event. Människor vill och behöver träffa människor differentierade från sig själva, fast med samma mål att lösa problem. Eventbranschen bär ansvaret att skapa dessa möten, den typ av möten som också kommer hålla oss relevanta i ett samhälle i identitetskris.

Thuritz tips:

Fokusera på person-baserade event före industri-baserade event.

Tänk vem, inte vad

Du vet att din kampanj är bra om avsändarens logotyp inte kan bytas ut utan att förstöra kampanjen. Det är ett sedan länge etablerat tankesätt inom reklambranschen som tyvärr inte fått ett lika starkt fäste inom eventbranschen. Allt för många uttag i årets Gyllene hjul kunde ha bytts ut till vilken avsändare som helst inom samma marknadsområde. Av den anledningen kan det i flera fall upplevas som att vi bygger våra projekt efter standardiserade paket där manér och färger byts ut efter dess beställare.

Innan produktionsplanen fastställts, innan idén har utvecklats och innan du listar eventets innehåll behöver du ha klart för dig vem avsändaren egentligen är. Tesla verkar exempelvis inte i bilbranschen, utan i energibranschen. Tesla är alltså ett energibolag förklätt till ett bilföretag. Vad du gör är med det sagt aldrig svaret på vem du är. Nedan följer några frågor vars svar kan underlätta i ditt försök att lära känna din avsändare.

  1. Avsändarens varför – Ta reda på avsändarens främsta syfte, varför finns de? (blanda inte ihop med vad de gör)
  2. Avsändarens historia – Hur blev de exempelvis det företag de är idag?
  3. Avsändarens värderingar – Var finns passionen?
  4. Avsändarens troféer – Vi klär våra hem med minnen från tillfällen vi gläds åt. Visualisera avsändarens stora tillfällen, låt känslan från de ögonblicken leva vidare.
  5. Avsändarens form – Precis som människor har en egen klädstil har ett företag också sitt visuella uttryck. Om den inte finns – hitta den och återspegla den på olika sätt i alla uttag.
  6. Avsändarens tonalitet – Hur vi låter avslöjar varifrån vi kommer och vilka vi är. Låt ljudet, språket och tonen kännas, precis som det visuella återspeglas i alla uttag.

Thuritz tips:

Varför kommer före vad men varför kan inte bara berättas, det ska kännas.

Tänk innovativt – tänk tech

För några år sedan kunde vi kalla en kampanj på sociala medier som digital kommunikation. Detta räcker inte idag. Digitala plattformar som sociala medier tillhör vår vardag och räknas som en självklarhet i de flesta idéer. Utifrån årets Gyllene hjul behöver vi fokusera mer på tech-lösningar snarare än hur vi får folk att hashtaga ett visst event.

AR har inte blivit en jättestor hit på grund av dess rörelsebegränsningar. Däremot erbjuder verktyg som augmented reality och projection mapping fri rörelse. Verktyg som dessa kan ge upphov till nya typer av utställningar och sponsorskap på tillvägagångssätt och platser som bokstavligen bara begränsas av fantasin (och självklart budget). Nästa företagskickoff kan mycket väl ske på mars. En annan stor tech-trend är A.I och botar. Behövs verkligen en konferencier när en bot skulle kunna leda oss genom agendan? Något annat jag gärna ser fler experimentera med är hur vi får in wearable tech som något större än bara en ”prova på”-station. Vad har ni för idéer?

Thuritz tips:

Tänk tech men ta inte med tech för sakens skull, se till att det blir en bärande del av upplevelsen.

Ta ansvar för samhället – tillsammans

Branschen har ett gemensamt mål – hållbarhet och samhällsbidragande event. Det har varit en rådande trend i flera år och den förväntas inte försvinna. Något som borde skett för länge sen i en mycket större skala än vad vi ser idag är samarbeten företag emellan. Alltså, gemensamma kampanjer, koncept och event. Detta kommer utveckla strategin, arbetsprocessen och skapa nya typer av möten byråer, företag och konsumenter emellan. Om vi vill förändra samhället bör vi se över vilka outforskade vägar som gömmer sig bakom nya kollaborationer. Flera branscher har redan börjat, det finns ingen anledning för oss att vänta.

Thuritz tips:

Oväntade samarbeten kan ge oväntat bra resultat.

Den kreativa höjden ska inte vara låg

Efter att ha kollat igenom alla bidrag i årets Gyllene hjul står det tydligt att vår bransch har ett väldigt lågt tak vad gäller kreativ höjd. Som tidigare nämnt upplevs också allt för många event som standardiserade paket. Visst får man ta i akt att Gyllene Hjulet är en resultatbaserad tävling, det är dock inte den bärande anledning till att den kreativa nivån är så låg bland de flesta bidragen.

Bristen på kreativ höjd har med vårt arbetssätt att göra. I jämförelse med reklambranschen är tiden mellan briefsläppet och genomförandet ofta mycket kortare när det gäller event. Det ska däremot inte vara ett hinder, lika mycket som budget inte ska vara ett hinder för en PR-specialist. Dock kan det vara av denna anledning som det läggs ett stort fokus på vad som går att producera snarare än vad som produceras. Produktionsplanen och eventets innehåll är ofta kartlagt innan idén har fastställts. Därmed blir idén bunden till att anpassas efter det som står i planen. Vi måste sluta följa tidigare events byggstenar och istället forma nya.

Jag vill även se en utveckling vad gäller samarbetet mellan PR-byrån, reklambyrån och eventbyrån. Idén för PR- och event-uttag ska tas fram i samband med att konceptet utvecklas av reklambyrån, inte i efterhand. Här finns mycket inspiration att hämta från de moderna reklambyråernas sätt att arbeta, där bland annat PR ofta är en del av själva lösningen.

Idag är eventbranschen ingen plats för kreatören med stora drömmar. Eller är det kanske precis vad den är? För den som jobbar rätt finns här ett oändligt fält av möjligheter utan konkurrens. Det är dags att ge kreatören mer utrymme om någonting ska förändras.

Thuritz tips:

Våga lämna gamla vanor.

Varför sikta på 100, när du kan nå 100 000?

De flesta event görs för en begränsad grupp personer. Exempelvis för ett företags anställda eller köpare av ny produkt. Men varför lägger vi flera hundratusen till miljoner på någonting som hålls för några hundra personer under bara en kväll? Det pratas om förkommunikation och efterkommunikation i syfte att inte låta eventet dö ut sekunden efter det har genomförts.

Men varför är det ett så litet fokus på PR? Även här har vi ett fint förslag på hur eventbranschen ligger efter i sitt arbetssätt. Vi behöver sträva efter idéer som generar förtjänad PR. Inte den typ som uppstår genom enbart betald annonsering eller influencers medverkan, utan den nyheterna och folket delar av rent intresse för att det är nytänkande, viktigt och/eller annorlunda. Gyllene Hjulet bjöd på en handfull case där man lagt fokus på förtjänad PR i sina idéer. En handfull är dock inte tillräckligt.

Thuritz tips:

Bygg idén efter trender och beteenden i samhället, då ökar chansen till förtjänad spridning.

Storytelling

Vad en berättar är viktigt, precis lika viktigt är också hur en berättar det. Något som de flesta i Gyllene Hjuletverkar ha missat. Återigen är det till stor del en resultatorienterad tävling där fokus läggs på siffrorna. Dock ska det också vara en gala fylld av underhållning. Utgår vi från hur galan är uppbyggd idag utgör bidragen därmed inte bara kvällens huvudnummer, utan också för- och efter-kommunikationen. Detta innebär att om byråerna skickar in tråkiga case filmer kommer underhållningen bli detsamma.

Eventbyråerna består av konsulter vars expertis påstås vara att nå ut till människor. Dock når man ingen med saklig information, informationen måste föras fram på ett intressant sätt. Även under denna punkt stod blott en handfull bidrag för case filmer som var någorlunda underhållande att se på. En handfull avsändare har förstått skillnaden på kommunikation och information. Våra case filmer ska kommunicera idén och statistiken, inte informera om den.

Värt att tänka på när du gör en case film:

  1. Gör den inte längre än två minuter
  2. Ha den dramaturgiskakurvan i åtanke
  3. Låt 80 procent av filmen förmedla känsla och 20 procent statistik
  4. Betraktaren ska känna vad som gjorts, inte se det.

Glöm heller inte bort att case filmen inte bara är ämnad för Gyllene Hjulet. Det är en del av er portfolio, ert ansikte utåt. Något som inte bara ska visa hur duktiga ni är, utan också bygga känslan av det.

Thuritz tips:
Tänk kommunikation före information.

Det finns mycket att säga och tänka efter de tävlingar och galor där branschens elit koras. Det här var ett småplock av allt som rört sig i mitt huvud. Håller ni med? Håller ni inte med? Hör gärna av er och berätta.

Stort grattis till alla vinnare av årets Gyllene hjul, vi ses nästa år.

Av: Rasmus Thuritz, kreatör på Minnesota Communication
[email protected]

Läs mer: Amerikanskt storbolag skriver kontrakt med Trippus
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

I varje möte säljer du relationen till dig själv

”I varje möte säljer du relationen till dig själv”

I en tid där tekniken tar allt större plats blir det mänskliga vårt starkaste kort. Kompetens och erfarenhet räcker inte längre – det som verkligen avgör om människor vill samarbeta, lyssna och inspireras av dig är hur du får dem att känna. I varje möte, varje samtal och varje blick säljer du relationen till dig själv – din närvaro, din energi och din förmåga att skapa tillit.

Niclas Rahm: När sanningen lämnar nätet blir upplevelsen vår sista valuta

Niclas Rahm: När sanningen lämnar nätet blir upplevelsen vår viktigaste valuta

AI suddar ut gränsen mellan äkta och fabricerat – och hotar vår gemensamma verklighet. Men i en tid när allt kan fejkas växer något nytt fram: tilliten till det mänskliga mötet. För event- och mötesbranschen är det inte en kris, utan ett kall.

Från försvar till framtidstro - därför behövs Almedalen mer än någonsin

Niclas Rahm: Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

Annons

Clean Motion lanserar ett nytt retailkoncept med sitt elfordon EVIG – en mobil butik på hjul som kombinerar hållbar teknik, flexibilitet och smidiga betallösningar. Först ut att testa lösningen är CHIMI, som under retailkonferensen Disrupt Retail den 25–26 augusti låter besökarna köpa solglasögon direkt från fordonet genom självskanning och betalning med Swish.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
Camilla Cederlund - Månadens Mindley profil

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

Upphandlingar

  • Norrtälje kommun upphandlar näringslivssamverkan och eventutveckling
  • Skolverket söker ny eventplattform
  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent
  • Upphandling: Ramavtal för ljud, ljus, scen och eventservice
  • Kungliga Operan upphandlar ramavtal för hyra av teknik

Eventarenan

Therese Eijvergård - veckans Mindley profil

Therese Eijvergård – veckans Mindley profil

Annons

Therese Eijvergård är veckans profil på Mindley. Med sin unika kombination av beteendevetenskap, biokemisk expertis och personlig erfarenhet, hjälper hon företag och individer att optimera hälsa och energi för långsiktig framgång.

Inspiration

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Inspiration

Mitt i Västerbottens hjärta växer en ny destination fram för framtidens möten. Granö Beckasin bygger en toppmodern konferens- och restauranganläggning där hållbarhet, gastronomi och naturupplevelser smälter samman. Här ska företag och organisationer kunna mötas – på riktigt.

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

Inspiration

Föreställ dig en vinterdag där kollegorna samlas, snön gnistrar, luften är krispig och varje stund blir ett minne. Här är en inspirerande berättelse om hur en vinterkickoff kan se ut – en dag fylld av skratt, energi och gemenskap.

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Postmuseum öppnar Källarloungen – nya mötesrum i historiska valv

Postmuseum öppnar nya mötesrum i historiska valv

Inspiration

Postmuseum i Stockholm utökar sin mötes- och eventverksamhet med Källarloungen, ett nytt mötesrum i museets historiska källarvalv i Gamla stan. Lokalerna erbjuder en unik kombination av kulturarv och modern mötesdesign, och ska ge besökare en inspirerande miljö för allt från kreativa workshops till mingel och samtal.

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Annons

Carotte fortsätter att vinna förtroende på evenemangsscenen genom prestigefulla uppdrag. Under sommarmånaderna 2024 kommer Carotte att leverera cateringtjänster och bemanna serveringsenheter som servar över 210 000 deltagare och gäster vid sju av säsongens mest omtalade evenemang. Uppdragen täcker allt ifrån ridsport och friidrott till löpning, golf samt handboll och fotboll – för unga, för veteraner, för nybörjare, för världseliten och alla mitt emellan.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Client Manager – LIWLIG
  • ACCESS TO söker en produktionsledare för event! Är det du?
  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Eventbyrå

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån först i rangordningen i nytt ramavtal för filmproduktioner.

Mest läst

Topp10 – Mest inflytelserika i eventbranschen 2025

Topp10 – Mest inflytelserika i eventbranschen 2025

Sveriges verkliga thought leaders – personerna som under 2025 har format samtalet om framtidens event, mässor, brand experience och mötesindustri. Från AI och kreativt ledarskap till hållbar destinationsutveckling och den nya upplevelseekonomin visar årets lista hur Sverige placerar sig i framkant av en global omställning där teknologi, autenticitet och mänskliga möten förenas.
Explosiv tillväxt för MarketHype.io – ökar 3039 procent och tar plats bland Sveriges techstjärnor

Explosiv tillväxt för MarketHype.io – ökar 3039 procent och tar plats bland Sveriges techstjärnor

Med en tillväxt på över 3000 procent tar MarketHype.io plats som Sveriges sjunde snabbast växande techbolag – ett tydligt tecken på att event- och mötesindustrin accelererar sin digitalisering.
Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.
Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expohouse växlar upp. Med den nya Vision 2030 tar bolaget ett offensivt kliv mot framtiden – där kundfokus, hållbar tillväxt och medarbetarengagemang står i centrum. Målet är att befästa positionen som Nordens ledande helhetsleverantör inom fysisk varumärkesexponering – och samtidigt skapa en kultur där människor och idéer får växa.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Kristina Hammerö tar plats i Arlas ledning – vill bygga varumärke med mening

Kristina Hammerö tar plats i Arlas ledning – vill bygga varumärke med mening

På nytt jobb

När Arla Sverige nu presenterar sin nya marknadsdirektör, Kristina Hammerö, handlar det inte bara om ett chefsbyte – utan om ett tydligt steg mot en mer levande och värderingsdriven kommunikation.

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

På nytt jobb

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

På nytt jobb

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Kosmonaut Events skalar upp – dubblar kapaciteten för beMatrix pop-OUT inför sommarsäsongen

Kosmonaut Events skalar upp – dubblar kapaciteten för beMatrix pop-OUT inför sommarsäsongen

Annons

Inför sommaren 2025 gör Kosmonaut Events en strategisk satsning för att möta den ökande efterfrågan på flexibla, mobila och varumärkesbyggande eventlösningar. Utbudet av beMatrix pop-OUT enheter dubblas till åtta stycken.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com