Visst kan event även innehålla ovanstående men samtidigt är det så mycket mer, det kan ha en mängd olika syften och genomföras på en mängd olika sätt. Oavsett syfte så är det i de flesta organisationer förknippade med en kostnad och väldigt sällan så finns det tydliga mål med vad eventet ska uppnå med mätbara kriterier. Varför har vi inte kommit längre och hur påverkar det företagens vilja att investera i event?
Jag kommer inte försöka hitta ett svar på varför vi inte kommit längre men så länge du inte kan förklara VÄRDET i eventet i siffror så kommer eventet fortsätta vara en kostnad och inte en investering.
Vi behöver ta fram beräkningar på vad en investering i ett specifikt event kan skapa i nya leads, nya affärer och stora intäkter.
I dagens alltmer digitaliserade värld så blir det allt svårare att få till det fysiska mötet, speciellt ett första möte. Samtidigt påtalar allt fler att människor gör affärer med människor. De mellanmänskliga relationerna är avgörande för vem/vilka man gör affärer med vilket gör att vikten av att träffa nya affärsrelationer är avgörande för att skapa mer affärer. I och med detta blir eventet en allt viktigare del av företagens säljstrategi.
Vi kan lätt räkna ut hur många av våra möten som leder till affärer. På samma sätt kan även beräkningar göras på hur många möten ett event kan skapa. Om ett event exempelvis genererar 100 nya möten och varje möte i snitt genererar 0,25 affärer (dvs var fjärde möte) så ger beräkningen 25 nya affärer. Om varje affär i genomsnitt är värd 20 000 kr så är ”värdet” av eventet 500 000 kr. Om själva eventet kostar 150 000 kr så är det bra mycket lättare att sälja in en avkastning på investering på 350 000 kr än en kostnad på 150 000 kr.
Men är det så enkelt att ”bara” skapa ett event så är allt klart?
Givetvis inte! Nu kommer nästa steg i utmaningen:
För att kunna skapa värdet så behöver ”rätt” människor vara på plats, värdet på eventet skapas inte av besökarna sätter 4,9 i betyg på mat, ställe och uppträdande. Om dessa besökare inte är potentiella kunder så är eventet bortkastat utifrån en affärsmässig värdering (det kan ju finnas andra värden).
Den största attraktionskraften på B2B-event är andra ”rätta” människor och det gör vikten av att lägga kraft på bearbetning av gästerna blir ännu större.
Summering: Event blir en allt viktigare del av företagens säljstrategi vilket är oerhört glädjande. För att vår bransch ska kunna möta detta och utveckla det vidare behöver vi bli bättre på att skapa VÄRDE på eventen. Lyckas vi med detta så har vi en industri under stark tillväxt framöver. Ska vi se till att lyckas med den utmaningen?
Av: Mats Nyberg, CEO Trippus





