eventeffect.se
Coffy har sett hundratals event – överambition är det som fäller flest konferenser

Coffy har sett hundratals event – överambition är det som fäller flest konferenser

Hallå där...

Efter hundratals genomförda konferenser och event vet Coffy Stenius exakt vad som skiljer ett okej arrangemang från ett riktigt lyckat. När Eventeffect träffar konferensansvarige på 7A Posthuset delar han generöst med sig av sina iakttagelser – och sina bästa, konkreta tips för dig som vill lyckas med ditt nästa event.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
    • ReadySet
    • Visible Works
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Årskrönika från Niklas Åström: När nya generationer tar över blir event den mest trovärdiga kanalen

2025-12-22 | Årskrönika

Årskrönika från Niklas Åström: När nya generationer tar över blir event den mest trovärdiga kanalen

I en tid där innehåll kan genereras, vinklas och spridas på sekunder sjunker tilliten till det förmedlade – det blir allt svårare att veta vad som är sant. Nya generationer navigerar genom bruset genom att söka efter det som känns äkta. Det gör event och upplevelser – det som sker live – mer trovärdiga än någonsin.

Content är inte king, guld eller juvelerNiklas Åström, CEO & Founder K&E Studios

I ganska många år nu har vi pratat mycket om olika generationer. Gen X, Y och Z. Hur de är, vad de gillar, att de är framtiden – och att när de unga tar över, då kommer de gamla få problem, för de är inte som oss.

Jag är född 1988. Sett i ett generationsperspektiv skulle jag förenklat säga att jag tillhör den äldsta generationen som vuxit upp från skolålder med “ny teknik”. Ungefär samtidigt som jag började skolan började datorn landa i hemmen, internet etablerade sig under lågstadiet och vi använde sociala medier redan på högstadiet. Inte Instagram, TikTok, LinkedIn eller Facebook – men Lunarstorm, Playahead och MSN Messenger.

Då var det stora skiftet internets inträde. I dag pratar vi om AI. Tiderna förändras, förutsättningarna också. Det vi vet i dag kanske inte är sant i morgon. Samtidigt matas vi i ett hysteriskt tempo med information, rekommendationer och fakta – eller ”fakta” – från alla möjliga håll. Frågan blir allt svårare att besvara: vad är egentligen sant?

När jag pratar med min mormor om saker som händer i världen refererar hon till vad som står i tidningen och vad som sägs på nyheterna på tv. För henne är det sanningen. Jag vill nästan att hon har rätt, för det finns något tryggt i det.

Men vi vet att världen inte fungerar så längre. Det pågår en intensiv debatt om medier, public service och ansvar. Det räcker att jämföra hur olika medier rapporterar om samma händelse för att förstå att perspektiven skiljer sig – ibland kraftigt. Med AI-utvecklingen går det dessutom allt snabbare att skapa och sprida vinklat eller falskt innehåll.

Jag brukar titta på Agenda i SVT nästan varje söndag. Nästan varje avsnitt behöver de rätta något från tidigare program – saker som sagts, klipp som visats, citat som saknat kontext. Det är inte illvilja, utan ett tecken på hur svårt det har blivit att navigera rätt i tempot.

Ibland tänker jag att det måste vara skönt att vara mormor. Att inte känna till alla alternativ att tro på. För någonstans kokar hela det här ofantliga bruset ner till en enda fråga: vad är egentligen sant – och vem bestämmer det?

Jag minns en filosofilektion i gymnasiet där vi pratade om sanning och fakta. Den filosofiska definitionen av sanning var något som berättas av tre, av varandra oberoende, källor. Frågan är bara vem som är oberoende i dag – och hur man ska hinna vara kritisk när allt går så fort.
För det är lätt att skapa innehåll. Det är lätt att nå ut. Och det är lätt att vrida innehållet så att det passar det egna narrativet. Allt går fort. Väldigt fort.

För några år sedan hade vi Stefan Löfven som föreläsare på Stora Ledarskapsdagen. Han sa att den största skillnaden mellan hans första dag som ordförande på IF Metall och hans sista dag som statsminister var farten. På IF Metall hade de som princip att de hade ett ”mediedygn” på sig att uttala sig när något inträffade – tid att förstå, analysera och formulera sig.

När han avslutade sitt uppdrag som statsminister var samma tidsfrist nere på en ”medietimme”. Tog det längre tid än så blev man kritiserad för att vara långsam eller otydlig.

Det här är inte bara politikens klimat. Det är det klimat vi alla lever i – och framför allt det klimat som yngre generationer växer upp i. Effekten blir låg tillit till vad som är sant. Yngre generationer avgör i hög grad själva. De vill ha valfrihet, flera perspektiv och är vana vid tempot, även om de inte alltid vill ha det.

Här någonstans kommer kopplingen till vår bransch. Och varför jag är övertygad om att event som kanal bara kommer att växa sig starkare.

Event och upplevelser är saker som man faktiskt vet är sant. Det händer live, framför våra ögon. Upplevelser är till stor del känslor – och det är känslor vi minns. Vi minns inte allt som sägs på scenen, men vi minns hur det som sägs får oss att känna.

För unga i dag är AI-genererat content ofta ointressant just för att det inte är äkta. På samma sätt som min generation inte ville bära fejkade märkeskläder, vill de yngre inte konsumera fejkat innehåll.

Det här är vår nya spelplan. Den är komplex – men också en enorm möjlighet. Vår kanal kommer inte ifrågasättas på samma sätt när det gäller trovärdighet. Den är live. Den är mänsklig. Den är på riktigt.

Samtidigt händer det mycket i vår bransch. Det sägs att den håller på att konsolideras. Där håller jag inte med. Jag ser ett generationsskifte, drivet av behovet att anpassa sig till ett nytt medieklimat, ett nytt tempo och modernare målgrupper. Att vi plötsligt ser många samgåenden och uppköp på kort tid är ingen slump – det är en effekt av att spelplanen förändras snabbt.

Jag tror att vi kommer se en stark tillväxt inom event och upplevelser. Traditionella möten kommer sannolikt minska, medan det mer kommunikativa och varumärkesbyggande – internt och externt – kommer att öka. Det kommer göras fler och mer ambitiösa event. Samtidigt kommer beställarna bli fler från en ny generation.

Därför måste tröskeln sänkas. Jag pratar inte om dyrt eller billigt, utan om värde. Yngre generationer söker värde i allt de gör. De är tränade i att navigera genom bruset genom att söka sanning, äkthet och relevans.

De är ointresserade av otydliga erbjudanden och prisbilder. De vill inte höra självgoda utgjutelser om kreativ höjd och de vill inte betala för stora team som sitter och tänker. De vill köpa ett format, med ett innehåll som skapar en känsla – och betala för ett resultat. Kreativitet och strategi är fortfarande avgörande, men bara när de skapar upplevt värde.

Vår bransch är tuff. Förväntningarna är höga. Därför är det så viktigt att hela tiden utvecklas och bli bättre. Den som inte förnyar sig blir omsprungen. Men just därför är det också en bransch full av möjligheter – för dem som förstår sin samtid och sin framtid.

Avslutningsvis vill jag vara tydlig med en sak: för mig handlar generationsperspektivet inte om ålder. Det handlar om inställning. Det finns många äldre människor som är extremt nyfikna på ny teknik, nya beteenden och unga generellt. Som vill fortsätta utvecklas genom hela karriären. I min syn är dem i praktiken en del av en yngre generation.

Niklas Åström
CEO, K&E Studios – The New Generation Event Agency

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Årskrönika från Adam Vinberg: 2026 - Blir det tiden för Generation Diss-Connection?

Årskrönika från Adam Vinberg: 2026 – Blir det tiden för Generation Diss-Connection?

2025….. ja det var blev året vi gick all in. 2026 blir året vi loggar ut.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Årskrönika från Thomas Rosell: Ett år av prövning, förnyelse och kontinuitet

Vissa år förändrar inte bara riktningen framåt – de knyter ihop det som varit med det som kommer.
Det här året var ett sådant.

Jag har slutat tro på perfektion – en kärleksförklaring till "stöket" och själen 2026

Jag har slutat tro på perfektion – en kärleksförklaring till ”stöket” och själen 2026

Handen på hjärtat: Hur många ”perfekta” event har du varit på de senaste åren? Ni vet, de där tillställningarna där allt skimrar, schemat klaffar på minuten och snittblommorna står i givakt. Jag har varit på dussintals. Och ärligt talat? Jag minns knappt hälften av dem. Vår bransch genomgår en total scenförändring. Vi lämnar det polerade bakom oss för att omfamna det som sticker ut, känns och lämnar avtryck.

AI i eventbranschen — men det är människorna som avgör hur bra det blir

AI i eventbranschen: Det är människorna som avgör hur bra det blir

Annons

Mindley älskar att lyfta våra experter, men kanske ännu mer att lyfta verkliga behov i branschen. AI är på allas läppar just nu — men vad betyder det för dig som producerar event, leder projekt eller står längst fram inför en deadline? Vi bad våra AI-experter och föreläsare att hjälpa oss reda ut vad som faktiskt händer bakom kulisserna.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Eventeffect (SE) 300x300px

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
Space Production levererar Universeums utställning Humans

Space Production levererar Universeums utställning Humans

Annons

Sedan 2015 har besökarna på Universeum kunnat djupdyka i fakta om kropp och knopp. Nu fortsätter upplevelsen med en ny utställning, Humans, som erbjuder besökarna en resa genom kroppen.

Upphandlingar

  • Upphandling av mässplattform öppnar nya affärschanser för bolag inom digitala eventlösningar
  • Statens museer för världskultur upphandlar tillverkning och montering av utställningsinredning
  • Norrtälje kommun upphandlar näringslivssamverkan och eventutveckling
  • Skolverket söker ny eventplattform
  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent

Eventarenan

Mindley växer – välkomnar Louise Ekeberg som rådgivare inom förändringsdrivande event

Mindley växer – välkomnar Louise Ekeberg som rådgivare inom förändringsdrivande event

Annons

Eventbranschen står inför en ny fas – där värdet inte längre mäts i antal deltagare, utan i faktisk effekt. När Mindley nu välkomnar Louise Ekeberg som rådgivare är det med ambitionen att hjälpa företag skapa event som gör mer än att inspirera. Med över 25 års erfarenhet av möten, konferenser och affärsresor vet Louise vad som krävs för att gå från wow-känsla till varaktig förändring.

Inspiration

Där scenljuset möter hotellnatten: Strawberry växlar upp för Melodifestivalturnén

Där scenljuset möter hotellnatten: Strawberry växlar upp för Melodifestivalturnén

Inspiration

När Melodifestivalturnén sveper genom landet med sina flightcases staplade som Tetrisblock, trådlösa system som ska synkas och lastbilar packade till bristningsgränsen med LED-moduler, kliver Strawberry in som officiell hotellpartner. För tredje året i rad förvandlas deras hotell till mobila nav för artister, tekniker och produktionsteam – en plats att andas ut mellan soundchecks, scenrep och ljusprogrammering. Nytt för i år är de specialdesignade “Mellorum”, där hotellmiljön får en lekfull blinkning till backstage-vibbarna och samma färgsprakande energi som möter publiken i arenan.

Branschaktör vinner “Sveriges snyggaste kontor”

Branschaktör vinner “Sveriges snyggaste kontor”

Inspiration

Vinnaren av Sveriges snyggaste kontor 2025 är nu korad – och årets förstaplats går till en aktör som lyckats kombinera historik, genomtänkt design och smarta mötesmiljöer på ett sätt som få andra. I hård konkurrens med tio finalister imponerade kontoret på juryn.

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Inspiration

Mitt i Västerbottens hjärta växer en ny destination fram för framtidens möten. Granö Beckasin bygger en toppmodern konferens- och restauranganläggning där hållbarhet, gastronomi och naturupplevelser smälter samman. Här ska företag och organisationer kunna mötas – på riktigt.

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

Inspiration

Föreställ dig en vinterdag där kollegorna samlas, snön gnistrar, luften är krispig och varje stund blir ett minne. Här är en inspirerande berättelse om hur en vinterkickoff kan se ut – en dag fylld av skratt, energi och gemenskap.

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Kosmonaut Events skalar upp – dubblar kapaciteten för beMatrix pop-OUT inför sommarsäsongen

Kosmonaut Events skalar upp – dubblar kapaciteten för beMatrix pop-OUT inför sommarsäsongen

Annons

Inför sommaren 2025 gör Kosmonaut Events en strategisk satsning för att möta den ökande efterfrågan på flexibla, mobila och varumärkesbyggande eventlösningar. Utbudet av beMatrix pop-OUT enheter dubblas till åtta stycken.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Edge Möten & Upplevelser söker en Senior Projektledare
  • Sales Manager – Meetings & Events · Fotografiska Stockholm
  • Client Manager – LIWLIG
  • Projektledare till Expohouse
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Senior projektledare Event – Centas

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Hummingbird förnyar sitt visuella uttryck

Hummingbird förnyar sitt visuella uttryck

Eventbyrå

Efter mer än två decennier med event- och konferensresor tar Hummingbird Meetings & Events steget in i en mer modern visuell era – utan att tumma på sitt kärnvärde.

Revolve concept management går in som delägare i WoW event

Revolve concept management går in som delägare i WoW event

Eventbyrå

Revolve concept management blir delägare i Stockholmsbaserade WoW event – en affär som samlar två starka byråer och skapar ett av landets mest heltäckande erbjudanden inom strategisk, kreativ och upplevelsebaserad kommunikation. Genom samgåendet stärks kapaciteten att leverera allt från lokala event till globala produktioner, med tyngdpunkt på helhetslösningar från idé till genomförande.

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Eventbyrå

Memento Event växer vidare och utökar nu ägarkretsen. Efter snart sju år i bolaget tar Stefan Warding nästa steg och kliver in som delägare – ett beslut som enligt ledningen både speglar och stärker byråns fortsatta utveckling.

Mest läst

7 rekommenderade restauranger i Göteborg för nyårsfirande

7 rekommenderade restauranger i Göteborg för nyårsfirande

Fira in det nya året på bästa sätt med en nyårssupé eller fest på någon av Göteborgs fantastiska restauranger. Oavsett om du letar efter ett nyårspaket, en exklusiv middag eller en festlig kväll i en abonnerad restaurang, finns det många alternativ att välja bland. Här är sju rekommenderade restauranger som erbjuder minnesvärda upplevelser för nyårsfirande i Göteborg. Njut av god ...
Checkin stärker satsningen i Sverige

Checkin stärker satsningen i Sverige

Den norska event- och biljettplattformen Checkin satsar fullt ut i Sverige och stärker sin lokala närvaro med en ny resurs på plats i Stockholm. Med över 4 000 kunder och 1,2 miljoner sålda biljetter under 2025 är Checkin en av Norges ledande lösningar för att hantera events, konferenser, kurser och seminarier – och nu påbörjas satsningen för att hjälpa svenska ...
12 anläggningar för konferens i skärgården runt Stockholm

Konferens Stockholm skärgård | Naturnära möten | Eventeffect

Konferens i skärgården kommer högt på önskelistan hos många medarbetare i landets företag och organisationer, här listar vi 10 anläggningar i Stockholms skärgård som alla går att nå med bil och båt. De erbjuder alla lokaler för konferens och ledningsmöten med övernattning.
De-basta-konferensrummen-motesrummen-i-Varmland

De bästa konferensrummen & mötesrummen i Värmland

Vinnande Konferens- och möteslokaler i Värmland, från undersökningen Sveriges populäraste möteslokal. Kolla in vilka som kommit med på årets lista.
Coffy har sett hundratals event – överambition är det som fäller flest konferenser

Coffy har sett hundratals event – överambition är det som fäller flest konferenser

Efter hundratals genomförda konferenser och event vet Coffy Stenius exakt vad som skiljer ett okej arrangemang från ett riktigt lyckat. När Eventeffect träffar konferensansvarige på 7A Posthuset delar han generöst med sig av sina iakttagelser – och sina bästa, konkreta tips för dig som vill lyckas med ditt nästa event.

Branschfolk

Möt Johan Eriksson nominerad till Narren - Stora Eventpriset 2025: ”Det ska vara enkelt att umgås med Vasaloppet”

Möt Johan Eriksson nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2025: ”Det ska vara enkelt att umgås med Vasaloppet”

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person som gjort skillnad inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Möten & Event på Kistamässan 18 februari 2026. Vi träffar Johan Eriksson, vd för Vasaloppet och en av de fem nominerade.

Möt Joakim Storeide nominerad till Narren - Stora Eventpriset 2025: ”Vi hade ett nytt mind-set bakom årets Pridefestival”

Möt Joakim Storeide nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2025: ”Vi hade ett nytt mind-set bakom årets Pridefestival”

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person som gjort skillnad inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Möten & Event på Kistamässan 18 februari 2026. Vi träffar Joakim Storeide, festivalchef för Stockholm Pride och en av de fem nominerade.

Möt Omid Ekhlasi nominerad till Narren - Stora Eventpriset 2025: ”Det började som en hyllning till alla innovatörer”

Möt Omid Ekhlasi nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2025: ”Det började som en hyllning till alla innovatörer”

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person som gjort skillnad inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Möten & Event på Kistamässan 18 februari 2026. Vi träffar Omid Ekhlasi, journalisten, tech-entreprenören och grundaren av Techarena och en av de fem nominerade.

Möt Helena Österberg nominerad till Narren - Stora Eventpriset 2025: ”Allt började vid middagen på Gyllene Hjulet”

Möt Helena Österberg nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2025: ”Allt började vid middagen på Gyllene Hjulet”

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person som gjort skillnad inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Möten & Event på Kistamässan 18 februari 2026. Vi träffar Helena Österberg, Account Director på Minnesota Communication och en av de fem nominerade.

Möt Jim Gartz nominerad till Narren - Stora Eventpriset 2025: ”Alla dessa människor är ryggraden i vår bransch”

Möt Jim Gartz nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2025: ”Alla dessa människor är ryggraden i vår bransch”

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person som gjort skillnad inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Möten & Event på Kistamässan 18 februari 2026. Vi träffar Jim Gartz, vd, senior producent, regissör och författare och en av de fem nominerade. 

Branschen har röstat - detta är årets fem nominerade till NSE

Branschen har röstat – detta är årets fem nominerade till NSE

Branschfolk

Nu är det klart vilka fem som är nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris: Narren – Stora Eventpriset (NSE). Den slutliga vinnaren utses av Svenska Eventakademin under en festlig prisceremoni på Möten&Event på Kistamässan den 18 februari 2026. 

Folk i karriären

BANG Agency rekryterar Pehr Hante som Senior Account Director

BANG Agency rekryterar Pehr Hante som Senior Account Director

På nytt jobb

BANG Agency stärker sitt team ytterligare och rekryterar Pehr Hante som senior projektledare och kundansvarig till byråns affärsområde Live & Experience. 

Therese Andersson är ny Kommersiell Chef för GRAM Group

Therese Andersson är ny Kommersiell Chef för GRAM Group

På nytt jobb

GRAM Group fortsätter sin tillväxtresa och stärker nu sin ledningsgrupp med rekryteringen av Therese Andersson som ny Kommersiell Chef. Hon ansluter från den tidigare rollen som Commercial Director på World of Volvo, där hon haft en central roll i att bygga upp och etablera det nya Brand Experience centret.

Tomas Falkensson tar plats för att utveckla Höga Kusten

Ny affärsutvecklare ska lyfta entreprenörskap i Kramfors och Sollefteå

På nytt jobb

BizMaker satsar på Höga Kusten och stärker sitt team med Tomas Falkensson som ny affärsutvecklare. Hans uppdrag: stötta lokala arrangörer, mötesplatser och kreativa idéer inom event- och besöksnäringen, och bidra till regionens växande attraktionskraft.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Annons

På Fotografiska är varje event en helhetsupplevelse där samtal, rum, smaker och intryck flyter samman. Vår vision är att vara en av Nordens mest nyskapande eventdestinationer – och nu tar vi ytterligare ett steg i den riktningen. Fotografiska är stolta över att presentera vår nya samarbetspartner i Matalliansen: Häxangruppen.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com