eventeffect.se
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Årets eventchef

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2021-03-15 | Annons | Meetagain Konferens

Hur snabbt kan vi anpassa oss? – största utmaningarna för mötesindustrin 2021

Vi går in i 2021 med nya utmaningar till mötes. Avgörande för hur väl man lyckas möta dessa blir hur snabbt man kan anpassa sig till de nya förutsättningar som coronapandemin har skapat – en förmåga kongressarrangörer tack och lov har tränat på sedan länge.

Hur snabbt kan vi anpassa oss? – största utmaningarna för mötesindustrin 2021
På bild: Martina Käck, Meetagain

Vi visste alla att det är en snabbt föränderlig värld vi lever i. Trots det hade ingen kunnat tro att en pandemi skulle kunna förändra allt så snabbt och att mötesbranschen skulle få ställa in så gott som alla fysiska sammankomster från en dag till en annan.

– Helt plötslig behövdes enorma steg tas för att planera för helt digitala kongresser. Samtidigt som de flesta fortfarande var i chock var alla tvungna att arbeta mer effektivt än någonsin och lära sig mycket nytt, säger Martina Käck, expert på internationella möten och delägare på Meetagain Konferens, PCO (Professional Congress Organiser).

Hon fortsätter:

– De flesta kongressarrangörer trodde dock redan innan coronapandemin slog till att hybridmöten skulle vara framtiden och hade redan börjat titta på effektiva plattformar för kongresshantering. Digitalisering av kongresshanteringen och att utbilda personalen i detta var redan en stor del av affärsutvecklingsplanerna. 

Hur snabbt kan vi anpassa oss? – största utmaningarna för mötesindustrin 2021


Snabb anpassning – helt avgörande framåt

Att sända delar av kongresser digitalt är något Meetagain som PCO har gjort sedan länge, men det nya är att hela kongresser nu genomförs digitalt. I ”normala” tider tar en PCO ett helhetsgrepp kring konferenser och kongresser. Det innebär ett tätt samarbete med kunden kring planering och genomförande där saker snabbt kan ändras. Ansvaret innefattar allt från deltagarhantering, lokal- och hotellbokningar, programläggning, bemanning på plats, sociala arrangemang till ekonomi, budgetarbete och hela konceptlösningar med projekt- och produktionsledning.

– Nu i dessa tider när större möten genomförs helt digitalt har vi ett övergripande ansvar för helheten kring produktionen. Vi har verkligen anpassat oss snabbt – ibland när vi ser tillbaka är det svårt att ta till sig hur mycket vi har utvecklats och hur mycket vi har åstadkommit under så kort tid, konstaterar Martina Käck och avslutar:

– Hur snabbt vi kan anpassa oss till vår nya verklighet med dess speciella utmaningar blir avgörande framåt för oss i mötesindustrin. När pandemin upphör kommer vi att se tillbaka på denna period som en tid där vi tillsammans med våra uppdragsgivare tog ett enormt stort kliv framåt!

Mötesindustrins största utmaningar 2021 enligt Meetagain:

·   Ändrade resmönster – vi tänker igenom hur och vart vi reser, speciellt internationellt (om vi alls reser)

·   Rättfärdighet av val och betydelse för destinationen – var en konferens eller kongress väljer att läggas kommer att få än större betydelse för såväl destinationen som för valet av den

·   Hållbarhet – aktivt arbeta för att hitta sätt att behålla personal och kunder

·   Aktuell kompetens – uppgradera kunskaper genom ständig utbildning

·   Tillämpa innovation och teknik i dagliga arbetsprocesser

·   Kreativitet i förhandlingar – till exempel föreslå nya tjänster, nya affärsmodeller samt tillhandahålla flera varianter av budgetar (hybrid/digitalt/fysiskt)

·   Att hålla alla friska – den kanske största utmaningen av alla!

 

Vill du höra mer om vad Meetagain kan göra för er?

Kontakta gärna Martina Käck, marknadsansvarig/senior projektledare för internationella konferenser/kongresser/delägare i Meetagain Konferens.

Tfn: +46 8 664 58 00
E-post: martina@meetagain.se
Hemsida: www.meetagain.se

Johanna Bengtsson Johanna@eventeffect.se

Läs mer:

Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

De bästa kandidaterna att rekrytera är ofta personerna som har jobb och är framgångsrika i sina uppdrag. Läsarna av Eventeffect jobbar i industrin, de finns på köparsidan och i eventbranschen. Gemensamt för dem alla är nyfikenheten och att de vill hålla sig uppdaterade. Rivstarta hösten i din verksamhet genom att rekrytera några superkrafter!

Skaffa licens & skapa ditt eget digitala event!

Skaffa licens & skapa ditt eget digitala event!

Efter semestern presenterar Onlinemassan.com ett helt nytt digitalt koncept. Leverantören har skapat en unik plattform till företag som väljer hybrid försäljning. Ett nytt kreativt sätt att arbeta effektivt både internt och mot kunder!

Ny teknik sparar 90% av hybridkostnader

Ny teknik sparar 90% av hybridkostnader

Dyra och tekniskt avancerade produktionskostnader har för många arrangörer varit en tröskel för att kunna erbjuda både fysiskt och digitalt deltagande. Därför lanserar Coeo nu en lösning, skräddarsydd för att lösa de vanligaste hybridbehoven och därmed spara stora kostnader för utrustning och teknikpersonal.

 

Meetagain - certifierad professionell kongressarrangör (PCO) som erbjuder totallösningar inom konferenser, kongresser och andra evenemang. Med över 30 års branscherfarenhet har vi skaffat oss gedigna kunskaper om hur vi med personlig service och på ett kostnadseffektivt sätt organiserar möten.

Målsättning

Vår målsättning är att vara en personlig PCO som sätter kunden och framför allt den enskilda kongressdeltagaren i fokus. Vi organiserar möten i Sverige och utomlands som ska ge kunden flera mervärden.
Kort sagt har vi passionen, kunskapen och resurserna för att skapa moderna, inspirerande totallösningar – för såväl små exklusiva sällskap som större internationella kongresser.

Vi bygger långsiktiga relationer med kunder och samarbetspartners som bygger på ömsesidigt förtroende, respekt, ärlighet och transparens.

Våra tjänster

Meetagain vet vad det kostar att arrangera ett vetenskapligt möte och vilka risker det kan innebära för arrangörerna men har också koll på hur man bäst kan finansiera mötet och skapa möjligheter av risker.
Som kongressarrangör erbjuder vi ett helt spektrum av tjänster för att nå den bästa totallösningen.
Projektledning och rådgivning, budget och ekonomihantering, marknadsföring, grafisk design samt formgivning, social media strategi, hemsidor och appar/mobillösningar, eventteknologi, logistik och bokning av lokaler/catering, sponsor- och utställarhantering, online registrering och deltagaradministration, säkerhet och eventförsäkringar, hotellbokningsservice, konferenssekretariat, abstracthantering, projektledning av vetenskapliga program inkl. programläggning, sociala aktiviteter, värd/värdinneservice, transporter, hållbarhet och miljödiplomeringar samt utvärderingar av evenemanget.

Våra kunder

Våra kunder är främst universitet, myndigheter, verk, organisationer och branschföreningar. Ett uppdrag kan vara allt från en mindre grupp på fem personer upp till de största uppdragen med över 10 000 deltagare. Fördelning mellan nationella/internationella uppdrag brukar vara ungefär 50/50. 
Vi genomför mellan 100–150 uppdrag varje år.
Meetagain har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Lyhördhet, helhetssyn och detaljkänsla

Det personliga mötet präglar hela vårt arbetssätt, även våra kundrelationer. Vi vet att kostnadseffektiva och hållbara kvalitetsprojekt nås genom dialog, långsiktighet och gemensamt ansvar. Inför varje uppdrag tar vi noga reda på kundens förväntningar och förutsättningar. Därefter adderar vi vår egen idévärld och kompetens för att skapa en harmonisk och unik helhetsupplevelse. Vi ser storheten i detaljerna – och människan i mötet.

Kontaktuppgifter:
Caroline Knies
VD
Telefon: 08-664 58 00
Epost: caroline@meetagain.se
www.meetagain.se

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nu söker vi Senior Event Manager för Mässor & Möten!
  • Teknik- och logistikansvarig Stockholm/Malmö
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Branschens raket Homage fortsätter växa

Branschens raket Homage fortsätter växa

Eventbyrå

Homage fortsätter sin starka tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda under 2022.

Calle Francke

Calle Francke om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa

Eventbyrå

Han har jobbat inom upplevelseindustrin under hela sitt yrkesliv och samlat på sig en rad värdefulla insikter genom åren. Här berättar Calle Francke, medgrundare och partner, om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa och vad som driver honom framåt.

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Mest läst

Branschens raket Homage fortsätter växa

Branschens raket Homage fortsätter växa

Homage fortsätter sin starka tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda under 2022.
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Halvtidsvila i eventfabriken med tankar om framtiden

I denna sommarkrönika summerar Eventeffects återkommande gästskribent Tommy Brotte mötesformatens intensiva utveckling den senaste tiden och spanar om framtiden.
Ny tjänst för mässarrangörer

Ny tjänst för mässarrangörer

Mässakuten startar med målsättningen att hjälpa mässarrangörer, branschföreningar och andra med deras evenemang.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Branschfolk

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

StoryTourist

Berättelser får nytt liv genom StoryTourists digitala upplevelseteknik

Branschfolk

Föreställ dig följande: du följer efter Sherlock Holmes längs Londons slingrande gator och gränder. Tillsammans ska ni lösa ett brott och nu letar du efter ledtrådar. I Köpenhamn strosar du längs kajen och utforskar strandpromenaden med berättelsen om den lilla sjöjungfrun som en röd tråd. StoryTourist är en ny digital upplevelse, där du som lyssnare kan kliva in i en berättelse och uppleva den på de platser där den utspelar sig.

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Aktuellt

Svenska Mässan Gothia Towers är en fantastisk mötesanläggning med ett brett utbud med allt från mindre styrelserum på 28:e våningen till kongresshall och stora mässytor.

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Folk i karriären

Micael Worbin blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

Han blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

På nytt jobb

Den 1 oktober börjar Micael Worbin som hotellchef för Skara Stadshotell. − Det känns väldigt spännande och jag ser fram emot hösten, säger Micael.

Han tar över som koncernchef för Carotte

Han tar över som koncernchef för Carotte

På nytt jobb

I en snart 8 år lång förändrings- och tillväxtresa har Christian Mertzig varit VD och Koncernchef för Carotte. Från augusti 2022 byter Carotte operativt ledarskap och Oscar Ohlsén tillträder rollen som Koncernchef för Carotte. Mertzig kvarstår som ägare och arbetande styrelseordförande med fokus på koncernens techinvesteringar.

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Gästskribenter

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Lilla kickoffen – så fixar du den med skön feeling och minimal insats

Lilla kickoffen – så fixar du den med skön feeling och minimal insats

Annons

Nytt år och du känner att ni bara måste teambuilda! Ingen stor konferens utan bara en träff med de närmaste medarbetarna. Och gärna då på något ställe som överraskar!

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff