eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Hitta Julbord
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-07-04 | Expo | Krönika

Mikael Jansson: Så fungerar en hybridmässa

Mikael Jansson vd för Fairlink i Jönköping, bjuder i sin krönika på långläsning om hur mässbranschen förändras under 2020 och framåt.

unnamed 38
Mikael Jansson, vd för Fairlink. Foto: Fairlink

Sedan 90-talet har diskussionen om hur virtuella mässor kommer ersätta de fysiska mässorna återkommit med jämna mellanrum.

Covid-19 krisen har återigen öppnat upp diskussionen om virtuella mässor. De senaste månaderna har många arrangörer gjort tappra försök att förvandla sina fysiska mässor till digitala mötesplatser. Vissa har på kort tid lyckats riktigt bra medan andra har lyckats sämre.

Tekniken får inte styra utvecklingen

Efter att ha varit med på 90-talet när många försökte skapa virtuella mässor så har jag lärt mig att tekniken och teknikerna inte får styra utvecklingen.

På den tiden försökte man skapa mässliknande miljöer där avatarer vandrade omkring, en upplevelse så nära verkligheten som möjligt, fast sämre. De som hade lite mindre budgetar satsade istället på onlinekataloger med länkar till utställarna i en miljö som fick Gula sidorna att se riktigt upphetsande ut.

Kombinera mässor

Vår första entusiasm över digitala möten har nu börjat lägga sig och allt fler konstaterar att det inte handlar om att välja mellan fysiska och digitala mässor utan att istället kombinera. Så kallade hybridmässor eller fygitala mässor.

Personligen tror jag inte att det går att skapa branschstandarder, utan istället handlar det om att ta till sig ett synsätt som tillåter kombinationen av fysiska möten och de tekniker som passar för just den aktuella mässan.

Ett synsätt som öppnar upp för olika sätt att delta, både som utställare och besökare. Ett synsätt som hjälper alla inblandade att nå sina mål. Ett synsätt som vilar på en sund affärsmodell för alla inblandade. För tekniken kommer alltid att förändras, medan ett synsätt kan bestå.

Så skapar du en hybridmässa

Målsättning – bestäm huvudmålet med förvandlingen till hybridmässa. Är det att attrahera nya deltagare, förändra deltagarnas upplevelse eller något annat?

Affärsmodell – nu är det dags att gå från ord till handling. Att minska beroendet av kvadratmeterintäkterna och skapa utvecklade affärsmodeller och tydligt definiera vem som betalar och för vad.

Besökarna måste troligtvis bidra mer än idag, vilket i sin tur kräver ännu bättre upplevelser och differentierade priser för olika önskade upplevelser. En vanlig fråga är om priset ska variera för digitala respektive fysiska besökare. Här varierar åsikterna mellan olika experter. De vanligaste åsikterna från amerikanska experter är att den digitala besökaren betalar 25 – 40 procent lägre pris.

En annan intäktskälla som kan öka jämfört med idag är sponsring, men inte i dess nuvarande form. Istället handlar det om att mässan ska hitta sina ”friendies” som man inleder ett nära samarbete med. Ett samarbete som kopplas ihop med mässans innehåll och skapar både engagemang och affärer för alla inblandade.

För att lyckas med hybridmässor

För att lyckas med en hybridmässa gäller det att frigöra sig ifrån ”så här har vi alltid gjort”. Det innebär inte att strunta i tidigare lyckade satsningar utan om att våga tänka kritiskt och ändra på sådant som inte fungerar eller som skulle kunna fungera bättre.

En andra utgångspunkt är att skapa mervärden för alla besökare, oavsett om man besöker mässan digitalt eller fysiskt. Det får inte kännas som två separata mässor där det skapas första- och andraklassdeltagare. Däremot kan både de fysiska och de digitala deltagarna ha olika unika fördelar, speciellt om båda grupperna ska betala för att delta. Exempel på unika fördelar för det digitala deltagarna kan vara att lyssna på exklusiva intervjuer, följa med backstage inför ett framträdande eller få möjlighet att chatta med föreläsare. För att det ska bli riktigt bra är det viktigt att alla besökare blir engagerade och motiverade.

En tredje utgångspunkt är att försöka skapa ett vettigt schema som passar alla besökare oavsett tidszon som man befinner sig i. Är det stora skillnader och du vill livestreama kanske du måste genomföra key-notes framträdanden vid flera tidpunkter. Besluta om vad som ska livestreamas och vad som kan spelas in så att besökarna kan se dem när det passar.

En fjärde utgångspunkt är att inte enbart tänka kvadratmeter som ett sätt för utställare att delta. Utgå istället från behov och diskutera sedan alternativen: fysisk monter, digital monter, utbildningssponsor, nätverkssponsor, övrig sponsor, utbildare, seminarievärd etc. Det kommer att finnas många alternativ.

En femte, och sista, utgångspunkt är viljan och förmågan att utvärdera hybridmässan. Hitta anpassade utvärderingsmodeller som hjälper dig att förstå specifikt just dina besökare och utställare. I utvärderingsmodellerna blandas fokusgrupper, djupintervjuer, webbenkäter etc. I det nya normal-tillståndet kommer uttrycket all business is local att bli allt viktigare.

Hybridmässornas tre delar

I huvudsak består hybridmässorna av tre huvuddelar (1) Mässgolvet, (2) Seminarier och utbildning samt (3) Nätverkande.

Inspirations-, demonstrationsytor och andra liknande ytor ingår i de tre huvuddelarna beroende på vilket syfte som ytan har. Som besökare och utställare väljer du de delar som är intressanta för dig att delta på.

Mässgolvet

Både på grund av nya säkerhetskrav och utställarönskemål är de flesta experter överens om att mässlayouten kommer att förändras. En expert beskriver det som att gå från att vara varuhus till att bli en exklusiv butik.

Det finns till och med dom som tror att besökare ibland kommer tvingas att boka möten med utställare för att få tillträde till deras monter. Den tyska mässveteranen Karla Juegel tipsar om att studera och lära sig av Hosted-buyers mässorna med sina guidade turer för utvalda besökare.

I montrarna kommer man sedan att mötas av fygitala upplevelser, upplevelser där det fysiska och det digitala förenas. Hybridmässorna innebär också fler deltagandemöjligheter som utställare.

Seminarier och utbildning

På plats – Häpnadsväckande upplevelser som upplevs bäst live.
Färre åhörare på plats och seminarier som fokuserar på det som görs bäst öga-mot-öga, istället för långa tal och envägs-kommunikation. Åhörarna kan interagera med hjälp av sin egen dator eller telefon, ta del av presentationer, göra anteckningar, svara på frågor, chatta med föreläsare etc.

På avstånd – Mer passiv inlärning OnDemand
All passiv inlärning flyttas till online och digitala kanaler som går att ta del av när som helst.

Exempel 1: Att koppla fördjupande seminarier till ett huvudseminarie
På en teknikkonferens nyligen berättade Microsofts verkställande direktör Satya Nadella om sin vision att ”stärka varje utvecklare.” Hans 20-minuters tal följdes av en serie live och förinspelade seminarier om kodning och andra ämnen från TV-liknande studior på Microsoft-campus, men förstärkt av snygg grafik och videor, hela dagen och natten. Och allt var gratis, med enkel tillgång till 509 sessioner och dokumentation. Den två dagar långa konferensen hade ett Netflix-utseende och känsla.

Exempel 2: Att utöka räckvidden
Nvidias, verkställande direktör Jensen Huang levererade en två timmars keynote på GTC Digital i nio 12-minutersanföranden, baserat på ämnen som sträcker sig från autonoma fordon till artificiell intelligens. Presentationen, inspelad i Huangs kök, lockade till fyra miljoner visningar. I år registrerade sig 57 000 utvecklare för att delta; förra året deltog 10 000 fysiskt på konferensen i San Jose.

Exempel 3: Kopplingen fysisk mässa och en digital plattform
När mässan, A place in the sun live, ställdes in i maj blev man tvungen att hitta på något helt nytt och man kompletterade bland annat med kommersiella webinarier, vilket blivit en succé och står idag för 50 procent av omsättningen.

Del 3. Nätverkande

Nätverkandet är en av de viktigaste anledningarna för många fackbesökare att komma till en mässa. Men att skapa ett bra nätverkande bland digitala besökare är en utmaning i sig.

Att skapa ett gemensamt nätverkande där digitala och fysiska besökare blandas är en ännu större utmaning. När internationella experter diskuterar är många överens om att på plats gäller det att skapa mindre och mer intima grupper för nätverkande. Tekniska hjälpmedel kan också bidra samt kreativ tänkande som att skapa samlingsplatser, exempelvis hotell, för deltagare i olika städer som ska följa konferenserna digitalt.

Marknadsföring av hybridmässorna

Hybridmässorna kommer inte heller att kunna marknadsföras som de gamla mässorna. Nu handlar det istället om att lyfta fram kvalitativa möten i mindre grupper istället för att lyfta fram storlekstal. Foton och berättelser som visar på enskilda besökares upplevelser istället för foton på välfyllda mässgångar.

Marknadsföringen måste också lyfta fram skillnaderna mellan att besöka digitalt eller fysiskt, men också visa på fördelarna med båda typerna av besök.

Hybridmässornas sju bud

1. Välj inte mellan OnLine och OnLive, utan kombinera!

2. Mässan pågår inte bara när den fysiska plattformen är öppen. Underskatta inte OnDemand!

3. Digitala och fysiska besökare är lika mycket värda!

4. Behandla inte alla besökare lika, erbjud anpassade möjligheter för alla!

5. Inled inte med att tänka m2 när du pratar med en utställare!

6. Att ni alltid gjort på ett visst sätt innebär inte att ni måste fortsätta arbeta så!

7. Var stolt, du skapar något fantastiskt!

Av: Mikael Jansson, vd för Fairlink

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

stockholmsmassan

Stockholmsmässan blir padelarena

Den 15 januari öppnar padelbanor på Stockholmsmässan och i slutet av januari kommer det att finnas 22 padelbanor. Detta innebär att Stockholmsmässan blir en av de större padelanläggningarna i Stockholm. Satsningen är ett samarbete mellan Padel United och mässan.

dohrns carlsberg 700 x 350 pixlar1

Dohrns blir ny eventleverantör till Carlsberg

Carlsberg Sverige gick i våras ut med en upphandling av leverantör för eventproduktion och utställningsmaterial. Valet föll på Dohrns Exhibitions & Events, ett företag med erfarenhet inom event- och mässindustrin. Parterna har nu tecknat ett treårigt avtal.

e commerce expo stockholm

Live Expo i nytt samarbete med Microsoft

Microsoft inleder ett samarbete med Live Expo. Tillsammans ska de arrangera Startup Pavilion under Retail TECH och e-Commerce Expo.

så lyckas du med din native-marknadsföring tillsammans med eventeffect

Så lyckas du med din Native-marknadsföring tillsammans med Eventeffect

Annons

Vi har här sammanställt fem framgångsfaktorer för innehållsmarknadsföring utifrån faktiska erfarenheter som våra kunder haft under det senaste året. Kolla in erfarenheterna här.

adapt to survive

untitled design 3

banner eventeffect svm

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Tipsa oss! Prylarna som gör konferensen säkrare
  • Utvalt: 33 tips för dig som är Event Manager
  • Mötesexperten: Så här hanterar du besvärliga situationer i moderatorrollen
  • Mötesexperten: Så här lär du dig ett manus utantill
  • Lista: 6 tekniktrender för event att hålla koll på
  • Fem arrangemang du som eventproffs inte får missa
  • 5 eventproffs bjuder på sina bästa tips
  • Blommor på event: Floristens 5 bästa tips
Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

”Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Annons

Kongress. Stort möte. Stor lokal. Dyr lokal. Dyrt arrangemang. Många talare, viktiga presentationer. OCH– så förbannat tråkigt! Pliktskyldigt genomförd information, redovisning uppblandad med nån liten framtidsvision eller varför inte GDPR-genomgång. Zzzzzzzz.

Upphandlingar

  • Livsmedelsverket upphandlar kurs- och konferensadministration
  • Upphandling av direktsänd ljud och bildproduktion
  • Universitet söker plattform för digitala evenemang
  • Upphandling: Ansvarig för modetävling
  • Upphandling av produktionsbyråpartner till Visit Sweden

Eventarenan

offentliga inköp mercell Eventeffect

Offentliga inköp – vinnarna kan regelverket

Annons

Regelverket för offentliga upphandlingar är invecklat. Här är de tre vanligaste misstagen som du kan göra när du ska delta i ett upphandlingsförfarande.

Inspiration

SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

Digitala möten

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”

stora inluencer 2020

De är störst på Instagram i Sverige

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

1M UPDATE Eventeffect

Upplev sex konferensanläggningar på 6 minuter

1M UPDATE

Eventeffect.se besöker varje vecka en ny konferensanläggning med sitt koncept 1M UPDATE, här kan du kolla in sex olika filmer från de senaste veckorna.

kennet karjalainen anders olsson

Digital invigning av ny anläggning

Inspiration

MotorHalland väljer att inviga sin nya anläggning helt digitalt via livestream. – Tajmingen med invigningen kunde inte vara bättre, säger Per Brinkenberg, märkeschef.

elite hotel marina tower 1m update event effect

1M UPDATE: Elite Hotel Marina Tower Studio

1M UPDATE

Eventeffect besöker med konceptet 1M UPDATE denna vecka Elite Hotel Marina Tower Studio. Vill du veta mer om studion och vilka möjligheter som finns? Kika in videon och läs mer om studion här!

mktg

MKTG bygger ElectroluxTalks – en unik mötesplattform för Electrolux

Eventbyrå

I en tid där fysiska möten kraftigt har begränsats har Dentsubyrån MKTG skapat en unik mötesplattform åt Electrolux; ElectroluxTalks där idéer, samtal och produktdemonstreringar presenteras i en ’mixed reality’.

new year 3042746 1280

Vaxholmsmodellen: Tre sittningar med nyårsfirande

Inspiration

De nya restriktionerna där restauranger måste stänga 22.30 ställer till det för de som vill skapa ett publikt event på nyårsafton. Men Waxholms Hotell har hittat en minst sagt kreativ lösning.

20 hållbara teambuilding aktiviteter

Lista: 20 hållbara teambuildingaktiviteter

Inspiration

Teambuilding är ett bra sätt att sammansvetsa och få in inspiration och energi. Här listar vi 20 hållbara teambuildingaktiviteter så att ni med omsorg kan välja utefter ert företags hållbarhetsvärdegrund.

Tekniska museet Eventeffect 1M UPDATE

1M UPDATE: Tekniska museet

1M UPDATE

Eventeffect och 1M UPDATE besöker Tekniska museet och möter Annika Brantingson som berättar om museets olika ytor och upplägg för genomföranden.

banner playbook lyyti

The Event Marketing Playbook – Skapa framgångsrika event!

Annons

En praktisk guide innehållande konkreta tips och tricks för att lyckas med eventmarknadsföring. Event ska vara en central del av företagets marknadsstrategi och i denna playbook och artikel förklarar vi varför.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet
  • Verkställande direktör till Svenska Möten
  • Projektledare till PassionLab
  • Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

Svenska Möten om pandemilagen

Det här innebär pandemilagen för hotell – och konferensanläggningar

Hur många deltagare får företag samla till slutna möten på konferensanläggningar? Svenska Möten tagit fram ett material som hjälper hela industrin att navigera rätt när den nya pandemilagen börjar gälla.
jonkoping

Jönköping växer som mötesplats

Nu är byggnationen av nya Science Park Towers igång. Med sitt centrala läge och som granne till Jönköping University, kommer Science Park Towers att vara en självklar mötesplats där entreprenörskap och innovation möter utbildning och kunskap.
konkurs

Tuffa tider: Konferensanläggning har gått i konkurs

Bolaget har sin verksamhet i centrala Stockholm bara några hundra meter från centralen. Den 12 januari inleddes konkursen.
SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”
ny vd till nobis hotel

Ny vd till Nobis Hotel

Han började sin karriär som diskplockare på Café Opera. Närmast kommer han från Miss Clara där han arbetade som vd i fyra år.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

uppsala konsert kongress

Uppsala Konsert & Kongress tar in två nya talanger

På nytt jobb

Uppsala Konsert & Kongress fick en ny ägaridé tidigare i år och för att möta denna gör nu bolaget en rad satsningar inom flera områden.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

covidcleanrmecafe

Runö Möten & Events är CovidClean-certifierade

Annons

Att Covid-19 kommer påverka oss under överskådlig framtid står helt klart, och att säkerheten och hälsan för våra gäster och vår personal alltid prioriteras är en självklarhet. För att hantera det har vi på Runö Möten & Events utvecklat rutiner och arbetssätt för att följa dom lagar och rekommendationer som gäller under den pågående Coronapandemin.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff