Kraven från företagen allt högre
Innan pandemin var kraven på ett unikt och dynamiskt event inte lika höga, idag är det annorlunda. Enligt Anna Bergstrand, Eventchef hos Fotografiska Meetings & Events är det moderna företaget ute efter att skapa möten på en helt ny nivå:
“Efter pandemin höjdes ribban för event och vi har ett nytt golv för eventupplevelser. Vanliga trista konferenser ratas och det är ”färre och värre” som gäller. Den senaste tekniken är ett måste. Om det inte är “wow” kan man lika gärna köra digitalt. Det ställs högre krav på anläggningens hållbarhetsarbete vilket vi välkomnar. Vissa företag lägger sina event hos oss enbart för vårt hållbarhetsarbete. Vi upplever högre krav på rådgivning, kunnighet, kreativitet och kunderna förväntar sig en högre grad av service. Vi har precis lanserat en checklista för hållbara event som vi erbjuder alla som bokar sitt möte/event hos oss. I vår vision om att inspirera till en mer medveten värld så vill vi vara en positiv förebild för hållbara event. Det är givetvis viktigt med fantastisk mat (hållbar njutning som vi säger), härlig utsikt, kreativa upplevelser och aktiveringar för gästerna. Vi får fler förfrågningar om kreativa upplägg att addera till eventet och vi har utvecklat innovation jams, fikathons, upplevelseguider, storytellingkurser och masterclasses i foto. Vi erbjuder även ett helt hållbart transportalternativ i form av en 100% elektrisk båt (i samarbete med Eco Sightseeing). Vi upplever att det önskas mer lekfullhet, gamification och lärande i sina event vilket vi tagit fasta på tillsammans med våra partners Planethon och Herr Omar.”
På frågan om hur man kan skapa ett riktigt dynamiskt möte som yttrar sig i kreativt tänkande, ger Anna följande tips baserat på vad Fotografiska kan erbjuda:
- Fikathon – Genom att skapa en atmosfär som främjar kreativt tänkande kan man skapa en givande och lustfylld aktivitet, som till exempel en fikathon. Här delas deltagarna in i grupper som tar plats vid bord som är uppdukade med en ljuvlig och hållbar beyond waste-fika. På borden finns material som är underlag för kreativa samtal, trendspaningar och brainstorming.
- Fotografiska med alla sinnen – En aktivitet som berikar alla sinnen och stimulerar till kreativt tänkande! En upplevelseguide leder er genom våra aktuella utställningar i kombination med ritualer, dofter och smakupplevelser.
- Mindmapping och design thinking – Sparka igång er kreativa sida med Fotografiskas olika verktyg som till exempel kombinerar storytelling och vetenskap eller visualisering med husets alla utställningar för att kicka igång en spännande och inkluderande kommunikation där alla får säga sitt. Ett utmärkt sätt att hitta nya lösningar, affärsstrategier och framtidsutsikter och sedan översätta dem till er verksamhet.
- Tänk utanför boxen med nya upplevelser – Att se saker från ett annat perspektiv breddar er kunskap och fantasi. Hos Fotografiska kliver ni in i en helt ny värld vilket gör att det ni tar med er därifrån kommer att ge er en ny syn på framtidens möjligheter. Ta gärna hjälp av någon av Fotografiskas projektledare för att skräddarsy era upplevelser så hela eventet blir lekande lätt och en wow-upplevelse för alla sinnen.
- Ta del av den senaste tekniken – På Fotografiska har man investerat i teknikupplevelsen och erbjuder idag fullt digitala upplevelser och hybridmöten i lokalerna. Med hjälp av tekniken och den 250 kvm stora digitala projicering med watchout systemet kan ni uppleva känslan av att vara på en karibisk strand, en fransk alptopp eller på någon annan inspirerande plats som tar gästerna på en resa.
Möt kundernas behov med unika idéer
Kundnöjdhet är en viktig faktor för framgång för företag i dagens konkurrensutsatta marknad. Ett sätt att öka kundnöjdheten är genom att komma med nyskapande idéer och erbjuda kreativa lösningar och produkter som motsvarar kundens behov och förväntningar. När ett företag är innovativt och erbjuder något nytt och unikt, skapas en positiv upplevelse för kunden.
Nyskapande idéer innebär att företaget tänker utanför boxen och hittar andra sätt att möta kundens behov. Det kan vara genom att erbjuda nya produkter eller tjänster som löser kundens problem eller fyller en okänd marknadsnisch. Genom att erbjuda något annorlunda och kreativt får företaget en konkurrensfördel och kan sticka ut i mängden.
Innovationskraften gör att affärerna växer
Resultatet av att leda ett event i en dynamisk och kreativ miljö gör att affärerna växer, kunderna blir nöjdare och lönsamheten får en skjuts. Att ta del av en nyskapande organisation kan öka medarbetarnas entusiasm, engagemang och positivitet vilket gör att de presterar bättre. Detta innebär kort och gott att spännande idéer omvandlas för verksamheten i positiva resultat och det är ju det man vill uppnå, eller hur?
Låt motivationen spä på drivkraften
En kreativ miljö kan vara en stark drivkraft för att öka kreativiteten och motivationen hos de som arbetar i den. Forskning visar att när man befinner sig i en inspirerande och kreativ miljö blir man mer öppen för nya idéer och har större möjlighet att se nya perspektiv. Genom att erbjuda en omgivning som stimulerar kreativiteten kan Fotografiska Meetings & Events hjälpa ert företag att öka sin innovationsförmåga och hitta nya lösningar på olika utmaningar.
Boka ert nästa idébringande event hos Fotografiska
Med åtta inspirerande möteslokaler och en fantastisk utsikt över Stockholms inlopp erbjuds här en unik möjlighet att mötas i en kreativ miljö och samtidigt ta del av allt som konsten och det övriga huset har att erbjuda. Fotoutställningarna som pågår i huset ger inspiration till de möten och evenemang som hålls här. Vi visar fotografi och visuell konst från hela världen. Det prisbelönta köket bjuder på en fantastisk mat- och smakresa som garanterat kommer att göra intryck, hållbar njutning när den är som bäst.
Nyrenoverade möteslokaler som får er att tänka utanför boxen
På Plan 3 kliver ni in i helt nyrenoverade möteslokaler där samtliga har skräddarsytts med fokus på forskning och neurovetenskap för att sedan fläta samman det med arkitektur, design och färger i centrum. Studier har visat att vi blir mer produktiva i rum med specifika färgskalor, och dessa färger har använts i lokalerna för att främja gemenskap och socialt umgänge. Möbleringen är också kreativ och utmanar stereotypen av traditionella mötesrum. Dessutom har lokalerna det senaste inom teknik vilket möjliggör både fysiska och hybrida mötesformer.
“Vi har stort utrymme för att gästerna kan ha valfrihet och möjlighet att skapa unika upplevelser. Samma rum kan ha runda bord, teatersittning, ståbord eller sittpuffar. Vi har även haft sängar på event! Lekfullhet i placering och möblering skapar en kreativ plats och ofta bättre möten och idéer. Att koppla eventet och möbleringen till utställningsupplevelsen och temat för våra konstnärer och utställningar är ett annat sätt att lyfta upplevelser och utnyttja potentialen i att mötas i ett fotokonstmuseum”, berättar Anna.
Olika typer av event hos Fotografiska – Gör eventet unikt!
Fotografiska Meetings & Events är en plats som välkomnar olika typer av evenemang:
- Bröllop
- Fester och middagar
- Modevisningar
- Årsstämmor
- Lanseringar
- Mässor
- Festivaler
- Seminarier
- Konferenser
- Kickoffs
- Hybridevent och livesändningar
Har nyfikenheten väckts för att boka ert nästa event i en inspirerande och kreativ miljö?
Boka ditt event på Fotografiska Meetings & Events!
Om Fotografiska:
Fotografiska är en internationell mötesplats i hjärtat av Stockholm och en av världens största samlingsplatser för fotografi. Här anordnas årligen ca 700 möten och events i form av såväl fysiska som digitala och hybrida möteslösningar. I Fotografiskas lokaler erbjuds möjligheter att berika sina möten med både konst och hållbara smakupplevelser, enligt visionen om att inspirera till en mer medveten värld.
Fotografiskas kök har sedan tidigare blivit utsett till Världens Bästa Museirestaurang, Sveriges bästa restaurang när det kommer till hållbar matlagning (360°Eat Guide) samt innehar en grön hållbarhetsstjärna i Guide Michelin.
För mer information:
Fotografiska Meetings & Events, event@fotografiska.se