Nordiska Hissmässan fortsätter att befästa sin position som den ledande mötesplatsen för hiss- och lyftindustrin i Norden. Redan nu, långt innan nästa upplaga öppnar, är en överväldigande majoritet av ytan bokad. Enligt arrangören Oxbridge Live Media är det inte bara fler bokningar än tidigare – många utställare väljer också större monterytor.
– Intresset för att ställa ut på Nordiska Hissmässan är så stort att vi måste försöka rita om hallen för att få mer utställningsyta, säger Marie Hemdal, Sales Director på Oxbridge Live Media som arrangerar mässan. – Vi kommer att behöva varje kvadratmeter samtidigt som vi måste göra en hallritning som blir bra för både utställare och besökare.
För att möta den ökade efterfrågan planerar arrangören även praktiska förbättringar inför 2026. Bland nyheterna finns två serveringsstationer för kaffe och lunch direkt i hallen – ett grepp som ska bidra till bättre flöde och en mer balanserad upplevelse för både utställare och besökare.
– Vi har gjort flera förbättringar av hall-layouten för att skapa ett bättre flöde och en mer balanserad upplevelse i mässhallen. Jag vill varmt rekommendera alla som funderar på att ställa ut att höra av sig till mig så snart som möjligt – det är först till kvarn som gäller, säger Marie.
Stort internationellt intresse – lyfts fram på Interlift
När Interlift, världens största hissmässa, arrangerades i Nürnberg i oktober fanns Nordiska Hissmässans projektteam på plats. Och gensvaret var enligt arrangören oväntat stort. Många internationella aktörer visade ett tydligt intresse för den skandinaviska marknaden och möjligheten att ställa ut i Norden.
– Jag pratade med närmare 50 av de största, internationella utställarna på Interlift och jag blev förvånad över hur stort intresset var för Nordiska Hissmässan, säger Marie Hemdal. – Flera av de jag pratade med hade besökt mässan 2024 och var nu väldigt intresserade av att ta nästa steg och ställa ut på mässan.
Hemdal berättar att inte bara företag utan även internationella branschmedier visade stort engagemang. Flera facktidningar kommer att fungera som mediapartners inför 2026, vilket ytterligare stärker mässans internationella synlighet.
Den skandinaviska marknaden framstår därmed som ett allt tydligare fokusområde för globala aktörer inom hissindustrin – och Nordiska Hissmässan tycks bli en central arena för affärer, nätverkande och innovationer i regionen.
Marie Hemdal, Sales Director Nordic Lift Expo




