eventeffect.se
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Årets eventchef

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2021-03-01 | Annons | Meetagain Konferens

Skapa effektiva möten – hur ska vi anpassa mötesupplägget i en digital värld

Helene Nilsson, projektledare på Meetagain Konferens, om varför mötesdesign är än viktigare idag i och med digitala möten.

Skapa effektiva möten – hur ska vi anpassa mötesupplägget i en digital värld
På bild: Helene Nilsson, projektledare på Meetagain Konferens AB
Vem är du och vad jobbar du med?

Jag jobbar som projektledare på Meetagain Konferens där jag hjälper uppdragsgivare att planera och genomföra konferenser, kongresser, möten och event.

Varför har du intresserat dig för mötesdesign?

Jag märker att mina kunder upplever svårigheter att ställa om fysiska konferenser till digitala format. Det som fungerar på det fysiska mötet passar inte alltid det digitala upplägget. Här kommer min roll som projektledare in i bilden. Jag får möjlighet att vägleda och agera bollplank för att mina kunder ska nå ut med sitt budskap. Innehåll, struktur och framförandet måste anpassas för ett digitalt möte för att underlätta för deltagarna att ta till sig av innehållet. I januari deltog jag i utbildningen IAPCO Virtual Edge som anordnades av IAPCO (The International Association of Professional Congress Organisers). Här fick jag en inblick i hur vi bör beakta bakomliggande faktorer som deltagarnas inlärning, fokus och minne när vi skapar innehåll till ett möte. Allt för att skapa upplevelser som engagerar deltagarna.

Skapa effektiva möten – hur ska vi anpassa mötesupplägget i en digital värld
IAPCO Virtual Edge
Varför är det så svårt att upprätthålla deltagarnas fokus i ett digitalt möte?

Helt enkelt för att mötet inte är tillräckligt engagerande. Det är en utmaning att upprätthålla deltagarnas uppmärksamhet och fokus under en heldagskonferens och det kräver en hel del av föreläsarna. Forskning visar att i början av en digital föreläsning är deltagarnas fokus högt men det sjunker snabbt och efter bara 5 minuter är det många av deltagarna som har tappat fokus så pass mycket att de har svårt att redogöra i efterhand för vad som sades. Föreläsarens uppgift blir att bibehålla deltagarnas fokus och det kan göras på flera sätt. 

Hur upprätthåller man deltagarnas uppmärksamhet hela vägen genom ett digitalt möte?

Först och främst handlar det om hur man strukturerar upp innehållet. Ofta har föreläsarna alldeles för mycket information som de vill förmedla och då blir det viktigt att ställa sig frågan; vad är det absolut viktigaste budskapet att få fram inom den angivna tidsramen? Ett konkret tips är att dela in innehållet i tre delar, så kallad ”chunking technique”. Tänk början, mitten, slutet och lägg därtill övergångar däremellan så det skapar en berättelse. Den här tekniken gör innehållet mer hanterbart och lättare att ta in. 

Att lägga in omröstningar och tillfällen att ställa frågor vid flera tillfällen under föreläsningen skapar en dynamik och får deltagarna att interagera vilket i sin tur skapar engagemang. 

En annan aspekt att beakta är hur vårt minne fungerar. Forskningen säger att inom 48 timmar har vi glömt upp mot 80% av det vi lärt oss. Men det finns tekniker för att få oss att minnas mer. Genom fler och kortare föredrag, helst inte längre än 25 minuter, och genom att erbjuda möjlighet till att reflektera och diskutera ett ämne minns vi innehållet bättre. Att dela upp och sprida ut innehållet över tid skapar också bättre förutsättningar för deltagare att ta till sig innehållet. Med digitala eventplattformar finns möjlighet att skapa interaktion och diskussion inte bara under mötet utan även före och efter.     

Hur applicerar du dina kunskaper i din roll som projektledare? 

Mina kunder vänder sig till mig för att få råd i hur de kan anpassa sitt möte för att passa det digitala formatet. För mig är det viktigt att ta vara på det förtroendet genom att lära mig så mycket som möjligt om hur vi människor fungerar när vi ska ta till oss ny information. Då kan jag också vägleda mina uppdragsgivare i upplägg och struktur av mötet. Vårt fokus som möteskonsulter är att lyfta digitala konferenser, kongresser, möten och event till en helt ny nivå i den digitala mötesvärlden.

Besök Meetagain Konferens hemsida här och läs mer om oss 

Johanna Bengtsson Johanna@eventeffect.se

Läs mer:

Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

De bästa kandidaterna att rekrytera är ofta personerna som har jobb och är framgångsrika i sina uppdrag. Läsarna av Eventeffect jobbar i industrin, de finns på köparsidan och i eventbranschen. Gemensamt för dem alla är nyfikenheten och att de vill hålla sig uppdaterade. Rivstarta hösten i din verksamhet genom att rekrytera några superkrafter!

Skaffa licens & skapa ditt eget digitala event!

Skaffa licens & skapa ditt eget digitala event!

Efter semestern presenterar Onlinemassan.com ett helt nytt digitalt koncept. Leverantören har skapat en unik plattform till företag som väljer hybrid försäljning. Ett nytt kreativt sätt att arbeta effektivt både internt och mot kunder!

Ny teknik sparar 90% av hybridkostnader

Ny teknik sparar 90% av hybridkostnader

Dyra och tekniskt avancerade produktionskostnader har för många arrangörer varit en tröskel för att kunna erbjuda både fysiskt och digitalt deltagande. Därför lanserar Coeo nu en lösning, skräddarsydd för att lösa de vanligaste hybridbehoven och därmed spara stora kostnader för utrustning och teknikpersonal.

 

Meetagain - certifierad professionell kongressarrangör (PCO) som erbjuder totallösningar inom konferenser, kongresser och andra evenemang. Med över 30 års branscherfarenhet har vi skaffat oss gedigna kunskaper om hur vi med personlig service och på ett kostnadseffektivt sätt organiserar möten.

Målsättning

Vår målsättning är att vara en personlig PCO som sätter kunden och framför allt den enskilda kongressdeltagaren i fokus. Vi organiserar möten i Sverige och utomlands som ska ge kunden flera mervärden.
Kort sagt har vi passionen, kunskapen och resurserna för att skapa moderna, inspirerande totallösningar – för såväl små exklusiva sällskap som större internationella kongresser.

Vi bygger långsiktiga relationer med kunder och samarbetspartners som bygger på ömsesidigt förtroende, respekt, ärlighet och transparens.

Våra tjänster

Meetagain vet vad det kostar att arrangera ett vetenskapligt möte och vilka risker det kan innebära för arrangörerna men har också koll på hur man bäst kan finansiera mötet och skapa möjligheter av risker.
Som kongressarrangör erbjuder vi ett helt spektrum av tjänster för att nå den bästa totallösningen.
Projektledning och rådgivning, budget och ekonomihantering, marknadsföring, grafisk design samt formgivning, social media strategi, hemsidor och appar/mobillösningar, eventteknologi, logistik och bokning av lokaler/catering, sponsor- och utställarhantering, online registrering och deltagaradministration, säkerhet och eventförsäkringar, hotellbokningsservice, konferenssekretariat, abstracthantering, projektledning av vetenskapliga program inkl. programläggning, sociala aktiviteter, värd/värdinneservice, transporter, hållbarhet och miljödiplomeringar samt utvärderingar av evenemanget.

Våra kunder

Våra kunder är främst universitet, myndigheter, verk, organisationer och branschföreningar. Ett uppdrag kan vara allt från en mindre grupp på fem personer upp till de största uppdragen med över 10 000 deltagare. Fördelning mellan nationella/internationella uppdrag brukar vara ungefär 50/50. 
Vi genomför mellan 100–150 uppdrag varje år.
Meetagain har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Lyhördhet, helhetssyn och detaljkänsla

Det personliga mötet präglar hela vårt arbetssätt, även våra kundrelationer. Vi vet att kostnadseffektiva och hållbara kvalitetsprojekt nås genom dialog, långsiktighet och gemensamt ansvar. Inför varje uppdrag tar vi noga reda på kundens förväntningar och förutsättningar. Därefter adderar vi vår egen idévärld och kompetens för att skapa en harmonisk och unik helhetsupplevelse. Vi ser storheten i detaljerna – och människan i mötet.

Kontaktuppgifter:
Caroline Knies
VD
Telefon: 08-664 58 00
Epost: caroline@meetagain.se
www.meetagain.se

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nu söker vi Senior Event Manager för Mässor & Möten!
  • Teknik- och logistikansvarig Stockholm/Malmö
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Branschens raket Homage fortsätter växa

Branschens raket Homage fortsätter växa

Eventbyrå

Homage fortsätter sin starka tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda under 2022.

Calle Francke

Calle Francke om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa

Eventbyrå

Han har jobbat inom upplevelseindustrin under hela sitt yrkesliv och samlat på sig en rad värdefulla insikter genom åren. Här berättar Calle Francke, medgrundare och partner, om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa och vad som driver honom framåt.

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Mest läst

Branschens raket Homage fortsätter växa

Branschens raket Homage fortsätter växa

Homage fortsätter sin starka tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda under 2022.
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Halvtidsvila i eventfabriken med tankar om framtiden

I denna sommarkrönika summerar Eventeffects återkommande gästskribent Tommy Brotte mötesformatens intensiva utveckling den senaste tiden och spanar om framtiden.
Ny tjänst för mässarrangörer

Ny tjänst för mässarrangörer

Mässakuten startar med målsättningen att hjälpa mässarrangörer, branschföreningar och andra med deras evenemang.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Branschfolk

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

StoryTourist

Berättelser får nytt liv genom StoryTourists digitala upplevelseteknik

Branschfolk

Föreställ dig följande: du följer efter Sherlock Holmes längs Londons slingrande gator och gränder. Tillsammans ska ni lösa ett brott och nu letar du efter ledtrådar. I Köpenhamn strosar du längs kajen och utforskar strandpromenaden med berättelsen om den lilla sjöjungfrun som en röd tråd. StoryTourist är en ny digital upplevelse, där du som lyssnare kan kliva in i en berättelse och uppleva den på de platser där den utspelar sig.

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Aktuellt

Svenska Mässan Gothia Towers är en fantastisk mötesanläggning med ett brett utbud med allt från mindre styrelserum på 28:e våningen till kongresshall och stora mässytor.

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Folk i karriären

Micael Worbin blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

Han blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

På nytt jobb

Den 1 oktober börjar Micael Worbin som hotellchef för Skara Stadshotell. − Det känns väldigt spännande och jag ser fram emot hösten, säger Micael.

Han tar över som koncernchef för Carotte

Han tar över som koncernchef för Carotte

På nytt jobb

I en snart 8 år lång förändrings- och tillväxtresa har Christian Mertzig varit VD och Koncernchef för Carotte. Från augusti 2022 byter Carotte operativt ledarskap och Oscar Ohlsén tillträder rollen som Koncernchef för Carotte. Mertzig kvarstår som ägare och arbetande styrelseordförande med fokus på koncernens techinvesteringar.

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Gästskribenter

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Back to business – eller? Hur gör vi med vaccinationsbevis

Back to business – eller? Hur gör vi med vaccinationsbevis

Annons

När Trippus vd Mats Nyberg under hösten har pratat med andra i eventbranschen har det i stort sett varit samma tema som diskuterats: Jäklar vad vi har mycket att göra, sjukt kul att allt är igång igen!

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff