Greenhouse, Stockholm Furniture Fairs internationella plattform för nya formgivare, fungerar som en språngbräda för morgondagens designstjärnor. Utställarna 2024 består av 32 formgivare och 22 designskolor från världens alla hörn, som valts ut för sitt lekfulla och utforskande förhållningssätt. Greenhouse 2024 inkluderar även Very Simple Bar av arkitektbyrån Stamuli, samt utställningen Ung Svensk Form.
– Årets utställare är nyfikna och innovativa. De utforskar material och har en lekfull inställning till designprocessen, säger Anya Sebton, designer och ordförande i Greenhouse-juryn.
Den Rhode Island-baserade formgivaren Taylor McKenzie-Veal kommer att presentera sin lampkollektion Soft Lamps, som har sitt ursprung i utforskandet av teknik och material, specifikt sömnad och rep.
– Jag har ägnat månader åt att fördjupa mig i sömnad och forska om flätade rep. Jag har botaniserat bland olika typer av rep, rådfrågat reptillverkare och utforskat olika sätt att väva samman rep för hand och med hjälp av symaskin. Detta utforskande har tillsammans med min erfarenhet av att designa armaturer och arbeta med LED, resulterat i kollektionen Soft Lamps. Jag ser fram emot att ställa ut dessa i Greenhouse eftersom de förenar hantverk med teknologi, och ger nya perspektiv till ordinära objekt, säger Taylor McKenzie-Veal.
En annan Greenhouse-deltagare som arbetar med textilhantverk är amerikansk-colombianska formgivaren Laura Casañas Maya, som kommer att presentera The Passementerie Series; en kollektion bestående av ett bord, en soffa och ett par lampor.
– Snörmakeri är en alltmer sällsynt form av textilhantverk, det förekommer främst som dekoration. Mitt mål är att utmana detta. The Passementerie Series omprövar förhållandet mellan dekoration och funktion. Kollektionen verkar inom en ny hierarki där dekoration dikterar former, material och de tekniker som använd för att skapa föremålet.
För Laura Casañas Maya handlar deltagandet i Greenhouse också om att delta i en bredare dialog som utmanar gränserna för design och tar upp viktiga frågor i branschen.
– Det som gör denna upplevelse ännu mer betydelsefull är möjligheten att ta del av hur mina medutställare utmanar konventionella föreställningar om design, både konceptuellt och fysiskt. Greenhouse, i synnerhet, erbjuder en unik möjlighet att vara en aktiv deltagare i diskussionen om hållbarhet.
Att utmana konventionella föreställningar om design är något som även den kanadensiske Reggy St-Surin brinner för. Trots att han tagit examen i industriell design är hans tillvägagångssätt mer konstnärligt än praktiskt.
– Jag ser fram emot att få dela med mig av Tom, den första stol jag designat. Så svårt som det kan vara, vill jag skapa saker som människor tidigare aldrig sett. Jag är definitivt inte den första att vilja det, men jag hoppas att saker jag skapar kan ha lite kulturell påverkan, säger Reggy St-Surin.
Den nya jurymedlemmen Kristoffer Fagerström, formgivare och medgrundare av Note Design Studio, ser ivrigt fram emot att se dem utvalda utställarna på Stockholm Furniture Fair i februari.
– För mig är Greenhouse en vitamininjektion. Den vibrerande råa skaparglädjen och innovationslusten smittar av sig på hela mässan. Greenhouse har fostrat många stora namn under åren och kommer förhoppningsvis fortsätta med det under många år framöver.
Very Simple Bar av Stamuli
Arkitektbyrån Stamuli, vars specialitet designkoncept för modebutiker, har samarbetat med den italienska köksproducenten Very Simple Kitchen för att skapa en plats som fungerar både som en bar och samlingspunkt i Greenhouse-området, med fokus på hållbarhet. Very Simple Bar är en hyllning till samarbete och en satsning på en hållbar framtid.
Ung Svensk Form
Utställningen Ung Svensk Form återvänder till Stockholm Furniture Fair och intar en central plats i Greenhouse. Ung Svensk Form är en årlig utmärkelse och utställning som uppmärksammar den spännande svenska designscenen, under ledning av Svensk Form. Utställningen 2024 heter Årsringar och är ritad av formgivaren Matti Klenell.
– Fantastiska Ung Svensk Form är för mig i första hand en social händelse. Ett sätt att som deltagare möta en publik men också kollegor att nätverka och samarbeta med i framtiden. Även för mig i rollen som utställningsformgivare var den sociala aspekten avgörande för att ge mig på den roliga utmaningen att formge årets upplaga. Projektgruppen på Svensk Form och Dunkers kulturhus som leder arbetet med samarbetspartnern Svenskt Trä bär på kunskap och framtidstro som man vill få ta del och vara en del av, säger Matti Klenell.
Greenhouse x Sight Unseen
För 2024, har Stockholm Furniture Fair samarbetat med mediaplattformen Sight Unseen för att jurybedöma och dela ut ett Best in Show-pris under mässan i februari. Sight Unseen kommer att bevaka Greenhouse som helhet, och vinnaren av Best in Show-priset kommer att presenteras på Sight Unseens egna plattform.
Utställare erbjuds dessutom ett års coachning av en etablerad nyckelperson i branschen under ett år. 2024 består mentorerna av Thommy Bindefeld, Senior Advisor på Svenskt Tenn, Fredrik Paulsen, formgivare, Anna Kraitz, formgivare, Margot Barolo, designchef på Design House Stockholm, Dag Klockby, Styrelseordförande hos Gärsnäs.
Juryn för Greenhouse 2024 består av Anya Sebton, formgivare, Shane Schneck, formgivare och arkitekt, Marcia Harvey Isaksson, inredningsarkitekt, Kristoffer Fagerström, formgivare och medgrundare av Note Design Studio, Jennifer Gröhn, projektledare för Greenhouse och Björn Florman, kreativ projektledare på Materialbiblioteket.
Greenhouse, Stockholm Furniture Fair, tar plats den 6-10 februari, på Stockholmsmässan.
Läs mer på www.stockholmfurniturefair.se