Legends och ASM Global meddelar att Kristofer Åkesson ansluter till teamet som Marketing & Communications Director för den nordiska regionen, inklusive svenska Stockholm Live. I sin nya roll kommer Åkesson att ingå i den nordiska ledningsgruppen och ansvara för marknadsföring, kommunikation och PR-strategi för företagets växande arenaportfölj i Norden, som omfattar arenor som Stockholms Avicii Arena, Strawberry Arena, 3Arena, Hovet, Södra Teatern och Finlands Kulttuuritalo.
Marie Lindqvist, SVP Operations, Europe på Legends och ASM Global, uttrycker sin entusiasm över rekryteringen:
”Kristofer är mycket respekterad i branschen och har en djup förståelse för liveunderhållningsbranschen, både från arrangörens och arenans perspektiv, och även de kommersiella delarna av verksamheten. Jag är säker på att han kommer vara ett fantastiskt tillskott till vårt team och stötta tillväxten av vår befintliga verksamhet i Norden samt positionera Legends och ASM Global i Europa.”
Åkesson har en gedigen bakgrund inom livemusikbranschen, där han spenderade nästan ett decennium på Live Nation Sverige som både marknads- och kommunikationschef samt PR-chef. Därefter har han arbetat som kommunikationsrådgivare och konsult för ledande företag inom tech, finans, media och underhållning. Sedan sommaren 2024 har han varit konsult för Stockholm Live, där han bland annat ansvarade för kommunikationen kring det nya namnrättighetspartnerskapet med 3 för 3Arena och återöppningen av Avicii Arena.
Rekryteringen sker i en tid då Avicii Arena nyligen presenterat sin spektakulära ombyggnation, och regionen fortsätter att vara ett viktigt fokus- och tillväxtområde för Legends och ASM Globals europeiska verksamhet.
Kristofer Åkesson kommenterar sin nya roll:
”Jag är väldigt glad att få ansluta till det fantastiska teamet på Legends, ASM Global och Stockholm Live samtidigt som det händer väldigt mycket spännande saker i både branschen och företaget. Jag ser fram emot att använda min erfarenhet för att tillsammans med teamet vidareutveckla och stärka varumärkena, affären och gästupplevelsen i vår otroliga arenaportfölj i Norden, i en tid då liveupplevelser, inklusive sport, musik med mera, är mer eftertraktade än någonsin.”
Stockholm Live driver några av Nordens mest besökta arenor, inklusive Avicii Arena, 3Arena, Strawberry Arena, Södra Teatern, Hovet och Annexet, samt åkattraktionen SkyView. Varje år besöker mer än 3,5 miljoner människor dessa arenor och de evenemang som arrangeras där, vilket gör Stockholm Live till den största arenaoperatören i Norden. Stockholm Live är en del av det globala arenabolaget ASM Global, som nyligen gått ihop med amerikanska Legends.