eventeffect.se
Anders-Mildnr

Expertens tips – så väljer du talare och säkrar ditt innehåll

Hallå där...

Att börja med talaren när du ska planera ett möte är ett vanligt misstag. Anders Mildner på Altitude Meetings berättar vad du behöver tänka på innan det är dags att kontakta talare.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Rider
    • Sture
    • Inadra
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2021-01-17 | Annons | Delegia

Låt digital bolagsstämma stärka varumärket!

Poströstning var en plötslig nödvändighet våren 2020. Då blev bolagsstämman för många företag en ren formalitet. Man förlorade möjligheten att kommunicera med kunder, allmänhet och, förstås, aktiemarknaden. Att lyfta fram partners. Att skapa förståelse. Nu finns verktygen för att även i den digitala miljön låta bolagsstämman stärka varumärket.

delegia digital bolagsstämma

Fysiska stämmor som under 2020 ersattes med webbinar och poströstning var verkligen rätt ointressanta. Samtidigt finns det ingen väg tillbaka – aktieägare kommer att kräva möjligheten att delta på distans även när vi alla har vaccinerats. Tills skillnad från 2020 finns det dock idag digitala verktyg som gör det möjligt att återskapa mycket av den stämning och det PR-värde som framsynta företag lyckades ge sina fysiska bolagsstämmor. Här följer några tips för hur man gör detta!

Inramningen

Först behöver det, liksom vid en fysisk stämma, finnas en bra inramning kring själva beslutsdelen av evenemanget. Annars blir det ingen succé vare sig det genomförs fysiskt eller digitalt. I det sammanhanget finns det faktiskt också fördelar med att hålla stämman digitalt (eller blandat fysiskt och digitalt). Förutom vad som händer live kan man nu komplettera med förinspelat material som riktar sig till olika intressenter och man kan arrangera digitala pressträffar, digitalt ”mingel”, matchmaking, etc, utan att alla behöver finnas på plats. Begränsningarna i omfattning och målgruppsanpassning minskar. En digital stämma kan också leva längre än en fysisk och därmed som en varumäkesstärkande aktivitet få ett längre liv.

Aktiemarknaden har förstås redan blivit informerad om alla siffror, men med lättillgänglig information i videoformat som ligger kvar efter stämman kan man ändå knyta aktieägare närmare företaget. Kundanpassat material kan lyftas fram. Intressant och media-anpassat innehåll om företaget och partners blir lätt för media att sprida till intressenter och allmänhet när det redan finns direkt tillgängligt i digitalt format. Företagets image höjs bland kunder och mot allmänheten. Partners knyts närmare.

Effektiv och transparent process med mervärde

Fysisk röstning med acklamation, handuppräckning eller röstsedlar är varken effektivt eller särskilt intressant. Digital röstning innebär att rösthanteringen kan automatiseras i mycket hög grad: Från inbjudan och anmälan av eget eller ombuds deltagande med avprickning mot aktieboken. Till närvaro-registrering och röstning med rätt röstvärden automathanterade. Grafiskt tydliga resultat-tavlor, liknande Riksdagens, gör även resultaten mer livfulla, intressanta och medievänliga. Trots att resultaten förstås sällan blir så värst oväntade (även det en likhet med Riksdagens voteringar).

Säkerheten vid röstningen hanteras med mobilt Bank-Id, alternativt tvåfaktor-autentisering (mail+sms t ex) om man inte tror att alla röstande vill använda mobilt Bank-ID.

Ett viktigt mervärde är den goda möjlighet som ett bra digitalt verktyg erbjuder att i samma process hantera såväl aktieägare som andra målgrupper. Man har full kontroll över alla inbjudningar, anmälningar och närvaro-registreringar i ett enda verktyg. Man vet vilket intresse olika delar av inramningen har genererat hos vilka målgrupper och kan följa upp detta efter stämman.

Talk to us!

Vi på Delegia berättar förstås gärna om våra plattformslösningar som knyter ihop allt detta! Slå en signal eller sänd ett mail, bara!

Vill du veta mer om hur vi ser på världen, kan du läsa några andra av våra artiklar också:

Christer Persson Delegia: Webinarformatet är inte längre tillräckligt 
Att mötas när man inte kan mötas – mycket mer än bara video och ljud 
Möten behövs! Ställ inte in – ställ om!
Bejaka digitala möten – 7 sätt de adderar mervärde!Christer Persson, VD Delegia AB


christer.persson@delegia.se

www.delegia.se

Johanna Bengtsson Johanna@eventeffect.se

Läs mer:

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!

Eventhjalpen vecka 9

Eventhjälpen presenterar veckans leverantörer

Eventhjälpen presenterar veckans aktuella leverantörer Inadra / Jirango, IVA Konferenscenter, 7A och InvitePeople. Samtliga leverantörer är med i Eventhjälpen, tjänsten som hjälper dig att hitta leverantörer till ditt nästa genomförande. Läs mer om veckans leverantörer här!

Helene Nilsson

Skapa effektiva möten – hur ska vi anpassa mötesupplägget i en digital värld

Helene Nilsson, projektledare på Meetagain Konferens, om varför mötesdesign är än viktigare idag i och med digitala möten.

delegia logga

Delegia AB är en ledande leverantör av digitala bokningssystem och IT-lösningar för mötesarrangörer. Våra kunders fokus är höga krav på säkerhet, stabilitet och en välgenomtänkt resa för mötesdeltagaren från registrering till genomförande och uppföljning.

MÅNGA ANVÄNDARE
Systemet används världen över, och håller i dagsläget ordning på över 700,000 deltagare i samband med olika kongresser, konferenser, mässor, kurser, möten och events. Bland kunderna märks ett antal ledande byråer med breda behov (exempelvis CWTs nordiska verksamheter), offentliga aktörer som Almi, företag som Volvo, ideella organisationer som Stadsmissionen samt branschorganisationer. Under åren har vi även hanterat större evenemang som Volvo Ocean Race, EU-toppmötet i Göteborg och Norshipping.

FUNKTIONER FÖR FRAMGÅNGSRIKA MÖTEN
På Delegia brinner vi för bra registreringslösningar. Vi har dessutom utvecklat mängder med smarta lösningar och funktioner som enkelt går att lägga till i systemet vid behov. På så sätt kan du skräddarsy bokningssystemet så att det passar dina behov och ditt evenemang på bästa sätt.

KONTAKT

Ulf Aspestedt
+46 (0)709 297712
ulf.aspestedt@delegia.se

Generella förfrågningar
+46 (0)8 447 12 80
marknad@delegia.se

 

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Turistvärdar
  • Community Associate
  • Evenemang- och hyreskoordinator
  • Passionerad Inhouse Sales agent sökes
  • Vara Konserthus söker konferens- och eventansvarig

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

SPG EVENT OCH RYSKA POSTEN EVENT BLIR ĐIVISION

SPG event och Ryska Posten event blir đivision

Eventbyrå

I slutet av 2020 meddelade SPG Event och Ryska Posten Event att en ny allians bildats mellan byråerna. Nu tar de steget ut och presenterar ett gemensamt varumärke – DIVISION.

HOMAGE 18515

Uppstickaren Homage vinner Carlsberg

Affärer

Brand Experience-byrån Homage är en av tre byråer som vunnit Carlsberg Sveriges eventbyrå-upphandling.

Marten D Annette M Niclas R

Eventyr fortsätter växa – här är senaste rekryteringen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventyr kunde strax innan årsskiftet berätta att de anställt kommunikationsstrategen Martin Lee som Content Strategist. Nu inleds året med ytterligare en stark rekrytering inom området för att möta marknadens ökade efterfrågan. Ny Content Producer på Eventyr blir Annette Mörk.

Mest läst

GH

Gyllene Hjulet flyttar in i Onemotions digitala plattform vVenues

Gyllene Hjulet 2020 erbjuder i år ett event som utnyttjar förutsättningarna för digitala events på ett sätt som sällan eller aldrig skådats. Gyllene Hjulet blir i år en flerdagarsupplevelse där gästerna kan ta del av betydligt mycket mer än huvudnumret, prisutdelningen, tillsammans i en ny digital eventmiljö - kostnadsfritt och tillgängligt för alla.
Martin Lee, Content Strategist Eventyr

Att jobba eller inte jobba hemifrån, det är frågan…

Vi vill så gärna bekräfta vår tes med en siffra att vi bortser från det större sammanhanget, med resultatet att en stor del av alla slutsatser som dras är både förhastade och ibland direkt felaktiga.
Almedalsveckan 2021

Årets Almedalsvecka blir ett digitalt fyradagars evenemang 4 juli – 7 juli

Almedalsveckan är en av världens största demokratiska mötesplatser. Den har sedan starten 1968 varit kostnadsfri och öppen för alla. För att anpassa Almedalsveckan till pågående pandemi så blir det ett fyradagars huvudsakligt digital arrangemang med start den 4 juli.

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!
Helene Nilsson

Skapa effektiva möten – hur ska vi anpassa mötesupplägget i en digital värld

Helene Nilsson, projektledare på Meetagain Konferens, om varför mötesdesign är än viktigare idag i och med digitala möten.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Josefine

Josefine Gudmundson ny VD för Comfort Hotel Göteborg

På nytt jobb

Från Sävedalen via Leysin, Peking och Manhattan. Josefin Gudmundson tar i maj över som ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Göteborg på Skeppsbron.

Compodium

Compodium skalar upp med fyra och har fokus på att anställa ytterligare femton

På nytt jobb

I linje med Compodiums strategi att accelerera bolagets omsättning och skala upp organisationen har Compodium förstärkt sin organisation. Lin Eriksson Nordström har tillträtt som marknadschef i januari tillsammans med Magnus Godin, produktägare och utvecklingsansvarig samt Johan Morin och Lucas Lundqvist som stärker upp utvecklingsteamet samt säljorganisationen.

Isabelle Bergqvist

Isabelle Bergqvist till BANG

På nytt jobb

Kommunikations och eventbyrån BANG, Brand Arena Nordic Group rekryterar och anställer Isabelle Bergqvist som produktionsledare.

Gästskribenter

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

Säkra kontor Stures Eventeffect

Säkra kontor har blivit ett nytt kompetensområde

Annons

Ett modernt kontorslandskap innebär en smittskyddad miljö. Möjligheten att skapa säkra kontor har äntligen passerat hängande bordstabletter i plast, och utvecklats till attraktiva och funktionella lösningar.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff