Hallå där... Christer Persson, vd på Delegia. Här berättar han om plattformarna som de har utvecklat och om varför han ser ljust på framtiden.
– Det händer väldigt mycket spännande hos oss just nu. Vi har under våren och sommaren jobbat på två avancerade plattformar för digitala konferenser, kongresser och mässor. En i välstrukturerad 2D-miljö och en i kreativ 3D-miljö, berättar Christer Persson och fortsätter:
– Vi ser ett stort intresse för sådana överbyggnader på den mötesadministrativa grundlogistik som vi levererat under lång tid. Webinarformatet är inte längre tillräckligt för många. Ska du arrangera ett större event behöver du kunna hantera parallella seminariespår, många utställare och sponsorer samt en-till-en-kontakter.
De båda plattformarna rullas nu ut för olika större kundevent berättar Crister.
Antalet besökare förväntas öka till över 50 000
Först ut var 3D-miljön med en högt profilerad statlig mässa för Startup och Innovation som i september genomfördes av Delegias partner i Thailand.
I november kör två kunder 2D-event, bland annat Studentmässan SACO.
– I år körs studentmässan digitalt för hela Sverige och antalet besökare förväntas öka från 30 000 i det fysiska formatet till över 50 000. I januari och februari kör en kund sedan en serie på sex regionala mässor runt om i Norge, säger Christer.
”Pausen i efterfrågan har stärkt oss inför framtiden”
Delegia har som många andra drabbats ekonomiskt av pandemin.
– Pandemin har drabbat oss ekonomiskt negativt så våra ägare har fått kasta in en del pengar. Så här i efterhand vill jag nog ändå påstå att pausen i efterfrågan har stärkt oss inför framtiden. Från början var det såklart chockartat. Som många andra använde vi oss initialt av de korttidspermitteringar som med bibehållen servicenivå var möjliga, berättar Christer och fortsätter:
– När vi kunde bedöma hur situationen skulle påverka oss på sikt, insåg vi dock rätt snabbt att detta också innebar stora möjligheter. Nu kunde vi lägga extra kraft på att accelerera våra pågående framtidssatsningar. Förutom att bygga de eventplattformar jag nämnde, har vi tagit ett riktigt krafttag för att verkligen försäkra oss om grundsystemets säkerhet.
Kraven på cybersäkerhet kommer att accelerera
Bland annat har systemet utsatts för penetrationstester och de har flyttat hela molntjänsten till Sverige. Christer tror att de framtida kraven på cybersäkerhet kommer att accelerera.
Christer berättar att de ser ljust på framtiden. Event som sköts upp tidigare i år ska nu börja genomföras och då i de flesta fall digitalt.
– Det gynnar förstås oss på Delegia då vi erbjuder kompletta plattformar, till skillnad från många andra. Så vi ser verkligen fram emot 2021 med tillförsikt, säger Christer och fortsätter:
– Sedan jobbar vi också på en del samarbeten och ny funktionalitet som jag får återkomma om.
Måste fortsätta arrangera evenemang
Något som dock oroar Christer är att branschen ska förlora många skickliga medarbetare.
– Våra vänner på event-, kongress- och mässbyråerna har det verkligen tufft just nu. Det behövs skickliga event-människor för att det ska bli bra möten. Vi bidrar ju bara med tekniken.
Christer tycker att branschen har ett ansvar att övertyga kunder om att fortsätta arrangera evenemang.
– Vi har alla ett ansvar att övertyga våra kunder om att inte ställa in evenemang, utan att i stället se pandemin som ett utmärkt tillfälle att prova nya digitala möteskoncept.
”Erbjudanden och affärsmodeller behöver anpassas”
Framtidens fysiska möten kommer i stor utsträckning bli hybrid-evenemang.
– Erbjudanden och affärsmodeller behöver anpassas efter framtidens hybridmöten. Behovet för människor att träffas, fysiskt och digitalt har inte försvunnit. Med kreativa lösningar hittar man ofta kompletterande intäktskällor, säger Christer och avslutar:
– Mycket behöver tänkas om och det kommer tyvärr att ske en utslagning i branschen. Där den som är hårt nischad på rent fysiska event har en extra stor utmaning. Men lyckas man tillfredsställa även digitala besökares behov kan antalet besökare bli långt fler än vad som en lokal tillåter.