Sponsring har alltid varit en central inkomstkälla när organisationer arrangerar kongresser och konferenser. En utmaning, som hittills har präglat samarbetsformen, är att samarbetet ofta inte sträcker sig längre än till en enskild konferens/kongress. Istället, och i bästa fall, återkommer sponsorn på nytt inför varje kommande separat event.
Digitala och hybridmöten har länge setts som ett mindre attraktivt alternativ till fysisk interaktion. Men till följd av pandemin har nya sponsringsformer som kopplar till icke-fysiska möten mer eller mindre tvingats fram och snabbt hamnat i strålkastarljuset. Det handlar om nya sponsringsformer som inte bara erbjuder organisationer sätt att vara relevanta för sina deltagare, utan också möjligheter till nya sätt att mötas och dela värdefullt innehåll, i rätt tid. Med andra ord, digitala plattformar bär med sig fler och nya, spännande sponsringsalternativ.
Hur gör man då för att utveckla sin sponsringsstrategi och nyttja nya intäktskällor?
Här listar Meetagain Konferens, PCO (Professional Congress Organiser), med inspiration från World PCO Alliance, några väsentliga saker att ta med sig.
- I vår digitala värld har vi mer omfattande dataanalyser tillgängliga, vilket innebär en möjlighet att bättre rikta innehåll till en bredare publik, och därmed en chans för mötesarrangörer att erbjuda bättre anpassade sponsorpaket.
- En av de största utmaningarna med digitala eller hybridmöten är att erbjuda sponsorer och utställare en bra plattform för kontakt med deltagarna. Utnyttja tekniken, till exempel genom att erbjuda förbokade one-to-one-möten under pauser, satellitsymposium i virtuella 3D-studios och reklamfilmer före och efter pauserna, eller till och med som en del av programmet.
- Digitalt innehåll kan utformas på så många olika sätt (till skillnad från traditionellt tryckt innehåll), vilket inkluderar videoproduktion, live streaming, virtual och augmented reality, 3D-utveckling, sociala medier osv. Det finns många spännande möjligheter med augmented reality, vilket till och med kan göra att man kan överväga en tredimensionell värld framför den fysiska.
- Det finns ett stort värde i att skapa innehåll som är tillgängligt året runt. Det ställer krav på ett mer professionellt förhållningssätt när det gäller paketering av innehållet, inklusive exempelvis pay-per-view-modeller, vilket öppnar upp för nya intäktsmöjligheter.
- Förutom de uppenbara ekonomiska fördelarna med en uppdaterad sponsringsstrategi, finns det en mindre diskuterad, men kanske ännu viktigare bonus att räkna in: att effekten av ett digitalt eller hybridmöte sträcker sig längre än till bara deltagarna på plats i rummet.
Att utveckla en robust sponsringsstrategi som innehåller alla möjligheter som den digitala världen erbjuder är helt enkelt ett måste. När allt kommer omkring spelar sponsorer en roll långt utöver att bara förse en organisation med inkomst – de bidrar minst lika mycket till att uppnå organisationens samhälleliga målsättningar.
Källa: World PCO Alliance (där Meetagain är medlem), Headquarters Magazine:
Artikeln kan läsas på sidorna 32-33.
Vill du veta mer om hur Meetagain kan hjälpa er att utveckla er sponsringsstrategi och nyttja nya intäktskällor?
Kontakta gärna Caroline Knies, VD Meetagain Konferens.
Tfn: +46 8 664 58 00
E-post: [email protected]