Med ett virtuellt event har du möjligheten att på ett helt annat sätt än vid ett fysiskt event skapa engagemang och interaktion med deltagarna såväl före, under som efter eventet. Det menar Marena Christensen, vd på ifairs, som erbjuder en virtuell eventplattform för alla typer av företagsevent. Här nedan delar hon med sig av sina bästa tips:
Före eventet
1. Se till att bjuda in deltagarna i god tid. Bjud in de som anmält sig att besöka eventplattformen redan en vecka före.
2. Du kan locka med tävlingar, early-bird-premier eller erbjudanden som bara är tillgängliga under tiden fram till själva eventet så som ”De första 100 besökarna får …”.
3. Se till att era och era eventuella partners montrar är klara att besöka redan före eventet. Kanske ska besökarna kunna rösta på olika alternativ eller nominera personer till premier?
Under själva eventet
4. Skapa spännande content och en agenda, som finns både i lobbyn när man kommer in på plattformen, men som också går att spara ner i den egna kalendern. Berätta för deltagarna vilka möjligheter dagen bjuder på och bjud in dem till att lyssna på talarna på ”huvudscenen” eller till de multipla streams som är igång samtidigt. Då upplever deltagarna att det finns många spännande möjligheter att välja mellan.
5. Ha super-experter på plats i de olika montrarna som kan ge svar på specifik information. Öka engagemanget med olika avstämningar, word clouds, undersökningar (polls) eller virtuella goodie-bags.
6. Se till att det finns tid att nätverka och matcha med andra deltagare. Kanske skapa en coffee lounge där deltagarna kan softa mellan aktiviteterna på huvudscenen?
7. Lägg upp en social media-vägg i plattformen där deltagarnas olika social-media-kommentarer visas. Eller varför inte en photo booth där deltagarna kan fota sig eller låta en karikatyrtecknare husera i en av montrarna där du kan bli avtecknad!
8. Kör en skattjakt för deltagarna! Självklart med kul priser.
9. Dela ut digitala goodie-bags under pågående sändningar. Du som arrangör släpper ut rörliga ikoner på skärmen, som deltagarna ska vara snabbast med att klicka på för att få sin goodie-bag. Sen är det upp till dig vad du väljer att skicka för goodie-bag rent fysiskt till vinnarna.
10. Spela in snygga filmer från eventet så att du har gott om marknadsföringsmaterial att lägga upp på era sociala kanaler och så kallade handouts att skicka ut till deltagarna efteråt.

Efter eventet
1. Kom ihåg att skicka tackmejl till alla som deltog och se till att skicka med några höjdpunkter från eventet. Bjud in till plattformen för att se mer från dagen som filmer, resultat från undersökningarna, foton som togs eller vilken karikatyr som röstats fram som den bästa eller roligaste!
2. Kör en digital AW på plattformen en vecka efteråt och håll plattformen öppen cirka två veckor efter själva eventet.
Du behöver inte göra allt direkt utan börja med att prova några av aktiviteterna och utöka allt eftersom. Det är lite som med höjdhopp. Det spelar ingen roll om du väljer att dyka, saxa eller floppa över ribban. Bara du ser till att komma över utan att riva, så lär du landa mjukt på mattan och nå ditt eget rekord till slut! avrundar Marena.
Vill du veta mer? Besök ifairs.com