eventeffect.se
Fotografen: Vikten av visuell kommunikation

Fotografen: Vikten av visuell kommunikation

Hallå där...

När Marie-Therese gick sista terminen på 4-årig teknisk linje sommarjobbade hon hos en fotograf vilket blev vändpunkten för Marie-Therese då hon valde att inte fullfölja sin plan efter avslutade studier. Hon bytte spår till att bli fotograf i stället. Här guidar hon oss varför den visuella kommunikationen är så viktig för dig och ditt företag.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Münchenbryggeriet
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2022-03-14 | Annons | ifairs

12 smarta tips för ökat engagemang vid virtuella event

Hur vill du engagera deltagarna på ditt virtuella event? Här är några saker du kan du göra för att maxa engagemanget före, under och efter eventet!


12 smarta tips för ökat engagemang vid virtuella event

Med ett virtuellt event har du möjligheten att på ett helt annat sätt än vid ett fysiskt event skapa engagemang och interaktion med deltagarna såväl före, under som efter eventet. Det menar Marena Christensen, vd på ifairs, som erbjuder en virtuell eventplattform för alla typer av företagsevent. Här nedan delar hon med sig av sina bästa tips:

Före eventet

1. Se till att bjuda in deltagarna i god tid. Bjud in de som anmält sig att besöka eventplattformen redan en vecka före. 

2. Du kan locka med tävlingar, early-bird-premier eller erbjudanden som bara är tillgängliga under tiden fram till själva eventet så som ”De första 100 besökarna får …”.

3. Se till att era och era eventuella partners montrar är klara att besöka redan före eventet. Kanske ska besökarna kunna rösta på olika alternativ eller nominera personer till premier?

Under själva eventet

4. Skapa spännande content och en agenda, som finns både i lobbyn när man kommer in på plattformen, men som också går att spara ner i den egna kalendern. Berätta för deltagarna vilka möjligheter dagen bjuder på och bjud in dem till att lyssna på talarna på ”huvudscenen” eller till de multipla streams som är igång samtidigt. Då upplever deltagarna att det finns många spännande möjligheter att välja mellan.

5. Ha super-experter på plats i de olika montrarna som kan ge svar på specifik information. Öka engagemanget med olika avstämningar, word clouds, undersökningar (polls) eller virtuella goodie-bags.

6. Se till att det finns tid att nätverka och matcha med andra deltagare. Kanske skapa en coffee lounge där deltagarna kan softa mellan aktiviteterna på huvudscenen?

7. Lägg upp en social media-vägg i plattformen där deltagarnas olika social-media-kommentarer visas. Eller varför inte en photo booth där deltagarna kan fota sig eller låta en karikatyrtecknare husera i en av montrarna där du kan bli avtecknad!

8. Kör en skattjakt för deltagarna! Självklart med kul priser.

9. Dela ut digitala goodie-bags under pågående sändningar. Du som arrangör släpper ut rörliga ikoner på skärmen, som deltagarna ska vara snabbast med att klicka på för att få sin goodie-bag. Sen är det upp till dig vad du väljer att skicka för goodie-bag rent fysiskt till vinnarna.

10. Spela in snygga filmer från eventet så att du har gott om marknadsföringsmaterial att lägga upp på era sociala kanaler och så kallade handouts att skicka ut till deltagarna efteråt.

12 smarta tips för ökat engagemang vid virtuella event
Skapa engagemang med snygga filmer från det virtuella eventet och lägg upp på era sociala medier efteråt.

Efter eventet

1. Kom ihåg att skicka tackmejl till alla som deltog och se till att skicka med några höjdpunkter från eventet. Bjud in till plattformen för att se mer från dagen som filmer, resultat från undersökningarna, foton som togs eller vilken karikatyr som röstats fram som den bästa eller roligaste!

2. Kör en digital AW på plattformen en vecka efteråt och håll plattformen öppen cirka två veckor efter själva eventet.

Du behöver inte göra allt direkt utan börja med att prova några av aktiviteterna och utöka allt eftersom. Det är lite som med höjdhopp. Det spelar ingen roll om du väljer att dyka, saxa eller floppa över ribban. Bara du ser till att komma över utan att riva, så lär du landa mjukt på mattan och nå ditt eget rekord till slut! avrundar Marena.

Vill du veta mer? Besök ifairs.com

Marknad marknad@eventeffect.se

Läs mer:

Unikt event för dig som arbetar med och eller bokar event och konferenser i Skåne

Unikt event för dig som arbetar med och eller bokar event och konferenser i Skåne

Event genomförs den 29 mars och är en mötesplats i 360 grader, en mässa, workshops, seminarier och avslutas med en prisutdelning och mingel. Från scenen blir det både inspiration om reseindustrin och viktiga siffror.

I Helsingborg ligger det mesta på gångavstånd och en paus vid havet är alltid nära

Erbjud ett möte av hög kvalitet som deltagarna minns. Kolla in ett urval över Helsingborgs bästa lokaler.

Helsingborg är staden med gångavstånd till det mesta men ändå med en vibrerande storstadskänsla. Här är havet alltid nära och Danmark på andra sidan sundet är endast 20 minuter bort med färja. Staden erbjuder hotell av bästa klass, matupplevelser du sent glömmer och en känsla av att hit vill du återvända. Här listar vi 6 mötesanläggningar för ett lyckat möte.

Automatiskt utkast

Eventet hos Life City som fick besökarna att lämna toppbetyg

Under fjolåret anordnades ett storartat event av Nordiske Medier, hos Stockholms Life City. Som fick besökarna att lämna toppbetyg. Framgångsfaktorerna presenterades under en intervju med Michael Linnell, projektledare hos Nordiske Medier. – Vi uppskattade hur välorganiserad anläggningen var. Med 60-70 genomförda event bakom sig. Fick Michael Life City’s konferenstak att lyfta. Frågan är hur?

Ifairs logo

DEN ENKLA ALL-IN-ONE EVENTPLATTFORMEN

I stället för att försöka efterlikna ett fysiskt event fokuserar vår eventplattform på det som verkligen betyder något - nämligen användarupplevelsen!

Med utgångspunkt från gaming-världen erbjuder vi state-of-the-art-teknik och intuitiv miljö där du enkelt kan skapa snygga, kreativa och engagerande helt eller delvis virtuella evenemang.

Vi har lagt upp bollen på tee åt dig. Bara för dig att svinga klubban och satsa på hole-in-one! 

Ifairs eventplattform …
pastedGraphic.png passar alla typer av företagsevent, interna townhalls, CEO-talks, kundevent, konferenser och mässor
pastedGraphic.png är intuitiv och lätt att använda
pastedGraphic.png kan profileras helt med ert företags branding
pastedGraphic.png ger unika exponeringsmöjligheter för eventuella sponsorer och partner till ert event
pastedGraphic.png erbjuder många olika sätt att interagera på så som livestreams, chattar, virtuella goodie-bags, omröstningar, olika quiz och andra spel
pastedGraphic.png ger onlinestatistik på deltagarnas aktiviteter. Det är lätt att mäta engagemang, spåra försäljning eller se vem som besökt de olika montrarna

KONTAKTUPPGIFTER

Magnus Ling
Försäljningsansvarig
Mail: magnus@ifairs.com
Telefon: +46(0)70 964 46 54

Marena Christensen
CEO
Mail: marena@ifairs.com
Telefon: +45(0)30 76 30 68

www.ifairs.com

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Informationsteknik söker en projektledare till Systeminstallation i Göteborg
  • Business Development Manager – Eventomatic
  • Evenemangspersonal till evenemangsbyrån robot
  • Produktionsledare Projektledare till evenemangsbyrån robot
  • Säljare – evenemangsbyrån robot
  • Säljande junior projektledare till Byrå Femtiotvå

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Eventbyrå

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.

Passion Lab blir ny partner och kommunikationsbyrå till Svensk Innebandy

Passion Lab blir ny partner och kommunikationsbyrå till Svensk Innebandy

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån Passion Lab blir ny strategisk och kreativ byråpartner till Svensk Innebandy och väljer samtidigt att gå in som nätverkspartner. Tillsammans ska parterna nu fortsätta att öka intresset för sporten såväl som bygga engagemanget för hemma-VM 2024 i Malmö.

LIWLIG förvärvar dansk eventbyrå och växer till en 100 miljoner euros eventkoncern

LIWLIG förvärvar dansk eventbyrå och växer till en 100 miljoner euros eventkoncern

Affärer

Nordens största eventkoncern LIWLIG slutför milstolpe i nordisk expansion genom att förvärva danska eventbyrån Welcome A/S. Förvärvet tar hållbara events till den danska marknaden och möjliggör mer omfattande eventtjänster för sina kunder.

Mest läst

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.
Välkommen till Mötesbaren den 26 januari på Epicenter Stockholm

Välkommen till Mötesbaren den 26 januari på Epicenter Stockholm

Den första Mötesbaren för året hålls på Epicenter i Stockholm, Nordens första innovationshus. Anmäl dig redan i dag för att säkra din plats på minglet och till en förhandsvisning av anläggningen. (Över 150 anmälda, fortfarande några platser kvar!)

Branschfolk

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Helena Wennerström

Staden vid sundet har varit kärnan i Helena Wennerströms yrkesliv

Branschfolk

Sedan Helena Wennerström flyttade till Helsingborg på 90-talet så har staden varit ett återkommande tema i hennes yrkesliv. Med ledande roller på Helsingborgs Dagblad, Väla Köpcentrum och HIF så har hon staden i sitt hjärta.

Folk i karriären

Dan Allen blir projektledare på Visit Umeå

Dan Allen blir projektledare på Visit Umeå

På nytt jobb

Från den 18 januari är Dan Allen, välkänd företagsprofil som drivit den populära restaurangen Root Tavelsjö, anställd projektledare för projektet Västerbotten Sweden på Visit Umeå. Under 3 år ska han tillsammans med representanter från hela Västerbotten arbeta för en internationalisering av regionens besöksnäring.

Ulrika Bergström blir ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa

Ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa

På nytt jobb

Ulrika Bergström blir ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa då nuvarande direktör, Christian Madsen tar en central position som affärsområdeschef för Hotell & Möten inom Sabis. Sabis driver destinationerna: Smådalarö Gård Hotell & Spa, Krusenberg Herrgård och Fågelbrohus.

Informationsteknik fortsätter rekrytera välkända namn

Informationsteknik fortsätter rekrytera välkända namn

På nytt jobb

På kort tid har flera välkända personer anslutit till Informationsteknik och nu ytterligare tre personer till teamet i Stockholm.

Gästskribenter

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Nio fällor att undvika när du gör presentationer

Gästskribent

Retorikexperten Per Furumo lyfter i denna krönika nio vanliga fällor som du bör undvika när du gör presentationer.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Vem tänker på musiken på din fysiska konferens?

Gästskribent

Låt inte musiken bli en fråga där du i sista minuten ber ljudteknikern att spela valfri spellista från Spotify, skriver Tommy Brotte i denna krönika.

Anders Müller

Krönika: Sluta stjäla våra idéer!

Gästskribent

Jag misstänker att de flesta har sett eller hört talas om TV-serien Mad Men. Som handlar om en reklambyrå på 60-talet. Där smala slipsar, tajta kostymer, rökande och whiskydrickande kreatörer skapar idéer som sedan formade reklamen för en lång tid framöver.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Hybrida evenemang: Vi hjälper dig!

Hybrida evenemang: Vi hjälper dig!

Annons

Låt en del av din publik sitta hemma och uppleva ditt event som ett TV-program och låt den andra delen vara med och mingla.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff