Stora Nolia arrangeras mellan 6 och 14 augusti i Piteå och visar redan ett bättre försäljningsläge än på flera år. Mässan har redan nära 90 procent av utställarplatserna sålda.
– Vi hade redan i direkt anslutning till förra årets Stora Nolia många utställare som beställde plats till årets mässa. Försäljningen har gått jättebra och intresset från gamla och nya utställare är stort. En inomhushall är redan helt fylld, så vi får till och med påminna en del att de ska boka plats, säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia i ett pressmeddelande.
Mycket talar för att årets Stora Nolia ska bli den mest lyckade mässan på många år och intresset är stort från intresserade besökare som redan nu kommer med frågor om programpunkter och utställare.
– Det känns som att vi rider på en framgångsvåg från förra årets Stora Nolia. Då kom nära 100 000 besökare, det största antalet sedan 2011 och ett trendbrott som gett genomslag inom hela mässbranschen, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.
Så varför går mässan så bra nu? Enligt Tommy Abrahamsson beror det på en allmän modernisering av mässan och ett nytt fokus på barn och familjer. Under årets Stora Nolia får barnfamiljerna därför ett eget Lilla Nolia som ska genomsyra hela mässan med bland annat familjeparkeringar, barnpassning samt programaktiviteter för alla barn.
Anna Wikman berättar att många utställare under förra årets mässa angav att de haft bra försäljning och att en hel del slagit omsättningsrekord.
– Framgång föder framgång det gör att många bokat plats tidigt. Därför är det dags att boka nu om man vill ställa ut på mässan för att få en så bra plats som möjligt. Vi har visat en förmåga att ordna lämpliga platser för de som vill vara med, men det blir allt svårare ju närmare vi kommer mässans öppning., säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.