2018 grundades Homage av Joakim Berggren, Calle Francke och Jonas Linder med målet att skapa innovativa varumärkesupplevelser och kampanjer. Kort därefter bröt pandemin ut vilket skakade om hela branschen – men det var inget som skulle stoppa Homage. Trots en turbulent omvärld har bolaget visat en explosiv tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda innan året är slut.
När trion bakom Homage startade byrån för nära fyra år sedan var de eniga om att inte låta några ramar begränsa utvecklingen. Och den inställningen har tagit dem långt – från tre anställda med fokus på varumärkesupplevelser i fysisk miljö till fyrtio anställda och ett breddat erbjudande som kombinerar offline och online-aktiveringar. Nu har teamet precis gjort sig hemmastadda i fina lokaler på centrala Södermalm efter den fjärde kontorsflytten sedan pandemin bröt ut.
“Under mina femton år i branschen har jag aldrig hört talas om något liknande. Vi var givetvis rädda när pandemin förändrade allt över en natt och är tacksamma över det växande intresset för Homage som ett one-stop-shop för allt runt marknadsföring”, kommenterar Joakim Berggren, medgrundare.
Homage har knutit till sig spetskompetens inom allt från 3D-design till influencer marketing. Joakim påpekar att en viktig nyckel bakom framgångssagan har varit deras strategi för teamskapande:
“Vi tittar på drivkrafter och hur vi kan forma en roll efter individen snarare än tvärtom. En annan viktig faktor bakom vår tillväxt har varit att vi bygger Homage utifrån ett perspektiv som gynnar såväl kunder som medarbetare. Vi lägger stort fokus på att investera i vår personal och skapa en stöttande kultur där människor vågar ta plats.”
År 2021 omsatte Homage 66,5 miljoner kronor, en ökning från 27 miljoner föregående räkenskapsår. Joakim ser positivt på framtiden:
“Det har varit en oerhört rolig resa hittills och vi räknar med att vara omkring femtio anställda innan årsskiftet. I takt med vår fortsatta tillväxt kommer vi jobba stenhårt för att bevara den familjära och prestigelösa anda som Homage genomsyras av.”
Om Homage
Homage grundades hösten 2018 i Stockholm av Joakim Berggren, Calle Francke och Jonas Linder. Bolaget erbjuder helhetslösningar för allt runt kommunikation och marknadsföring både online och offline. Homage har genomgått en stark tillväxtresa sedan start och har idag 40 anställda. Läs mer på www.homage.se.