Arbetsgrupp Passion Lab:
Daniel Hegborn, strateg/kundansvarig
Niklas Turner Olovzon, creative director
Sebastian Dafteke, art director
Hannah Nachemson, copywriter
Johan Javelius, copywriter
Terese Hansén, projektledare
Jakob Eriksson, produktionsledare
Patrik Buch, motion designer
ICA Sverige:
Peter Hägg, chef varumärkesengagemang
Teddy Falkenek, sponsringsansvarig
Nina Tarukoski, ansvarig Stammis
Lena Jonasson, projektledare Stammis
Svenska Fotbollförbundet:
Elisabeth Norrrgård
Anna Jäderlund
Med ett genuint intresse för både mat och fotboll samarbetar ICA sedan flera decennier med Svenska Fotbollförbundet. Ett samarbete med utgångspunkt i ICAs 1500 fristående handlare runtom i landet, vilka är den svenska idrotts- och fotbollsrörelsens största lokala sponsorer. Som matglad partner till Svenska Fotbollförbundet, landslagen och hela svensk fotboll vill ICA inspirera till olika sätt att upptäcka nya smaker och rätter.
Få rätter är så älskade som köttfärssåsen, eller pasta bolognese som den ju egentligen heter. En rätt som kan varieras oändligt. Därför är det inte konstigt att den är en favorit även hos fotbollsspelarna i svenska landslaget. Utifrån detta utvecklades kampanjen ”Fotbollognese” med ambitionen att engagera och inspirera kring kombinationen fotboll och maglagning. ICA ville ge fotbollsentusiaster en unik möjlighet – att ta en plats i teamet vid landslagssamlingen, och få laga mat till herrlandslaget.
– För oss på ICA har ”Fotbollognese” varit ett roligt, och gott, sätt att sammanföra flera av våra engagemang – en folkkär sport, ett folkkärt landslag och en riktigt folkkär maträtt. Precis som fotbollsmatcher är ju matlagning något som förenar oss och sprider glädje. Det är lyxigt att som lokal matleverantör över hela Sverige kunna få vara med och knyta samman dessa glädjespridare i vardagen, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang hos ICA Sverige
Fotbollsentusiaster runt om i Sverige uppmanades att ta fram till sitt förslag på den godaste köttfärssåsen. Konkurrensen var stenhård då hundratals recept kom in, och nu är vinnaren korad. Juryn med landslagskocken Gustaf Sandfridsson, f.d. landslagsspelaren Marcus Alläck och matkreatören Leif Grönlund från ICA valde ut sin favorit. Bakom det prisbelönta receptet står Vincent Mariani från Stockholm. Det handlar om ett gammalt familjerecept som Vincent har fått av sin faster i Italien. Passande nog var det även där som Vincent först blev förälskad i fotboll. Förutom utmärkelsen ”Årets Fotbollognese” fick Vincent även laga sitt recept till herrlandslaget i fotboll, med högt betyg av både förbundskapten och spelare.
– Man kan nästan säga att cirkeln sluts i samband med att jag vunnit årets Fotbollognese, det har varit den perfekta kombinationen av båda mina passioner. Jag är ett stort fan av svenska landslaget så det har varit både pirrigt och lite nervöst att få dela min matlagning med dem, säger Vincent Mariani.
Kampanjen har utvecklats och producerats av Passion Lab, och inkluderat rörligt, native och digitala uttag via ICAs, SvFFs samt kontextuella plattformar och kanaler med fokus på fotbolls- och matintresserade. Dessutom samarbeten med TikTok-influencerna Hihi och Astrid Nordin.
– Att skapa en kampanj kring tre storheter som landslaget i fotboll, spagetti bolognese och ICA var mumma från både ett strategiskt och kreativt perspektiv. Genom att kombinera drömmen hos fotbollsintresserade, om att komma nära stjärnorna i landslaget, med ICAs kärnkompetens och svenska folkets matfavorit har vi skapat en både kul och relevant kampanj som verkligen engagerat, säger Daniel Hegborn, grundare och strateg på Passion Lab.
Vinnarreceptet finns att ta del av på ica.se
Se filmen här.