I år fyller Kronfågel 50 år. Planen var att fira med festligheter på gator och tog, men eventkonceptet fick under våren byta skepnad. Istället lät man kampanjen i sociala medier växa. Genom en ambitiös jubileumskampanj i sociala medier lyfts kycklingens historia, nutid och framtid.
I tre Youtube-avsnitt ledda av Mikael Tornving och matinspiratören Markiz Tainton får vi möta hälsocoacher, stjärnkockar och framtidsforskare; smaka på världens bästa kycklingrätt samt via en tidsresa uppleva 50 år av trendiga kycklingrätter.

Kampanjen syftar till att lyfta fram Kronfågels roll som innovatör. Dels hur man genom produktlanseringar och nya recept utvecklat sättet kyckling tillagas, men även hur man genom åren testat nya vägar i marknadsföringen; från sjuttiotalets reklamansikte Eva Rydberg, via ”hitlåten” Kyckling på Fredag till dagens klimatsmarta budskap.
–Riktlinjerna kring social distansering bidrog till en hel del utmaningar för kampanjen, men nu är vi i hamn! Det känns otroligt roligt att få lyfta fram allt vi gjort under dessa 50 år. Att få visa upp hur vi banat väg för kycklingen som protein och hur vi tillsammans med alla kunder, leverantörer, partners och medarbetare utvecklat branschen. Det är samtidigt ett tillfälle för oss att understryka vikten av framtidens innovationer och hur vi inom livsmedelsindustrin kan bidra till en mer hållbar framtid. Det är med enorm stolthet vi nu släpper kampanjen, säger Susanne Zabrodsky, Marknadschef på Kronfågel.
Under det samlade temat ”Alla tiders jubileum” syns kampanjen under hösten i sociala medier och på kronfågel.se. Genom en tävling engageras även följarna till att dela sina allra bästa kycklingrecept.

–Ett jubileum ger inte bara anledning till att titta bakåt, utan även en möjlighet att kika in i framtiden. Kronfågels historia från djupfryst söndagsmiddag till dagens explosion av smaker och styckningar inspirerar. Men troligtvis är framtiden ännu intressantare. Att äta kyckling är ju inte bara hälsosamt. Det är att göra något enkelt för klimatet, säger Pål Roos, CD på Minnesota.
Om Minnesota:
Minnesota Communication är Sveriges enda Brand Engagement byrå som grundades 2001 och har ca 20 medarbetare. 2019 omsatte Minnesota 92 mkr. Minnesota har de senaste åren vunnit Gyllene Hjulet sex gånger tillsammans med Atea, ATG, Skandia, Fastighetsbyrån och SEB. HP, KTH, Försvarsmakten och TUI är några andra av de kunder Minnesota har förtroendet att samarbeta långsiktigt med. Minnesota ägs av Moment Group, som är listade på Nasdaq Stockholm.