Och förståelsen hittar man lättast i en helhetsbild. Det är min erfarenhet efter att i många år ha arbetat med att analysera hur tekniken förändrar våra liv och vårt samhälle.
Låt oss börja med digitaliseringen som kanske är den starkaste förändringskraften i vår tid. Alla pratar om den, men ändå är den diffus för många.
Enklast är att jämföra den med andra stora teknikskiften som hjulet, tryckpressen, ångmaskinen och elektriciteten. De skapade alla oprövade möjligheter, vilket ledde till nya arbetssätt, nya affärsmöjligheter och ett förändrat vardagsliv. Vi anpassar oss helt enkelt.
Många möjligheter
Det som gör digitaliseringen speciell är att den skapar så många nya och djupgående möjligheter på en gång jämfört med tidigare stora teknikskiften.
Med digital teknik kan vi inte bara hantera och förmedla information mycket effektivt, vi kan också kopiera allt som är digitalt till nästan ingen kostnad. Dessutom kan vi sprida det till hela världen med en knapptryckning, och till råga på allt gör vi det från ficka till ficka!
Driver megatrender
Det här leder till en rad megatrender som alla lägger märke till men kanske inte reflekterar över hur de växer fram.
Ett exempel är det ökade kravet på kundfokus som beror på att hela världen konkurrerar om din uppmärksamhet, vilket gör att vi har höjt ribban för vad vi tycker är riktigt bra. Det krävs alltså mer än någonsin för att behålla kundens uppmärksamhet och erbjuda något intressant.
Ett annat exempel är trenden med syfte – att det inte längre räcker med lönsamhet för att driva ett framgångsrikt företag. Det beror på att vi som individer idag kan göra skillnad globalt – med en bra idé, lite kod och några servar på internet. För ett par decennier sedan var det nästan omöjligt. Och när vi kan göra skillnad, ja då vill vi förstås göra det.
Det finns många fler exempel. Jag brukar tala om digitaliseringens 13 olika ansikten som tillsammans driver en kraftfull förändring av vårt samhälle och våra liv.
Alla pratar om AI
Till detta kommer artificiell intelligens, AI, som också alla pratar om men som för många är ännu mer diffust än digitalisering, och kanske också lite hotfullt.
Sanningen är att AI har gjort imponerande framsteg de senaste åren, men att tekniken fortfarande inte är i närheten av ett mänskligt medvetande i en maskin. Dagens AI-system är framför allt väldigt bra på att lära sig och känna igen mönster i alla former, även komplexa mönster som beteendemönster.
Däremot har AI ingen förståelse för orsak och konsekvens. Till exempel kan ett AI-system kanske exakt bedöma risken för regn utifrån molnens utseende, men det har ingen aning om att regnet kommer från molnen.
I praktiken är AI därför bra på att förutse saker, och att utföra alla sorters rutinmässiga uppgifter – inte bara manuella utan även mentala, inom allt från administration till forskning – men bara i smala nischer.
Kan AI ta mitt jobb?
Så kommer AI att sno jobben? Inte riktigt. Snarare gör AI att vi kan automatisera en rad arbetsuppgifter som många människor uppfattar som tråkiga tidstjuvar.
En digital medarbetare ger oss effektiv hjälp i arbetet. Vi människor kan då istället fokusera på det som AI ännu har mycket svårt att klara. Och det är främst fyra områden:
- kreativt arbete
- förmåga att motivera och övertyga andra
- empati och medkänsla
- förmåga att se sammanhang, kontext och möjligheter till samarbete.
Något eller några av de områdena kanske känns bekanta från mänskliga möten?
Om vi lägger till den kraftiga utvecklingen som drivs av digitaliseringens 13 ansikten så står det klart att vi befinner oss i en föränderlig värld där människor behövs mer än någonsin – för att vara kreativa och se hur vi kan anpassa oss och ta vara på nya möjligheter, och för att fokusera på allt det mänskliga som AI inte kan göra åt oss.
Utveckla mänskliga sidor
Mänskliga möten är då centrala. Det är där vi lär oss av varandra och utbyter idéer. Det är där vi utvecklar våra mänskliga sidor i kontakt med varandra. Och det är där vi formar människans roll i en digitaliserad värld.
Visst kan digitalisering göra möten bättre – för att effektivt sprida och dela information, för samarbeta bättre med digitala verktyg, för att hantera administration, för att låta kommunikationen leva före och efter mötet osv. Det finns gott om digitala möjligheter.
Men det viktiga – i alla branscher – är att inte låta sig förföras av teknikens möjligheter och spola ut barnen med badvattnet, det vill säga glömma bort all mänsklig erfarenhet och kompetens som ibland tar sig uttryck i magkänsla.
Och när det gäller just mänskliga möten är den kompetensen helt central. Som du kan se har magkänslan förstås rätt – det finns en rad anledningar till att mänskliga möten är viktigare än någonsin.
Om någon undrar så kan du säga att du hört det av en digitaliseringsexpert. Som gärna berättar mer.
Av: Mats Lewan, futurist, journalist och författare.
Läs mer om Mats här.