Årets Tidskriftsevent går till den tidskrift eller förlag som har genererat varumärkes- och/eller affärsnytta genom ett event. Här är de nominerade.
Betonggalan, tidskriften Betong. Motivering:
”Betonggalan lyfter på ett professionellt sätt sponsorerna med ”The Concrete Show” och nutida viktiga ämnen för branschen såsom att nå målet 50/50 kvinnor/män samt branschens uttalade mål att sänka koldioxidavtrycket med 50 procent inom fem år. Hatten av för Betonggalan som förenar nytta med nöje och dessutom en bra vinst.”
Elle Decoration Swedish Design Award 2018, Elle Decoration. Motivering:
”Ett pris som kombinerar den internationella arenan med hemma hos känsla. Ett etablerat koncept som är integrerat med varumärket, tidskriftens innehåll, läsare och annonsörer. I år lyftes evenemanget ytterligare av bland annat ett stort antal läsarröster och det nya priset Årets Inspiratör.”
Journalistik och MIK i praktiken, Blankspot. Motivering:
”Blankspot har gjort det många mediehus pratar om; förbättrat förståelsen för demokratin och journalistikens roll genom ett skolpaket för elever, lärare och föräldrar. Projektet är seriöst, mycket ambitiöst utan att bli pretentiöst. Hittills har 1200 elever deltagit. Angeläget och imponerande!”
Årets mama, Mama. Motivering:
”Årets Mama är inte bara ett event utan ett helt koncept som lyckas få en enorm genomslagskraft och spridning bland annat via alla de nominerades sociala kanaler. Detta koncept är ställningstagande, engagemang, flärd och smart kommersiell paketering i ett. Årets Mama lyfter både varumärke och affär!”
Juryn:
- Maria Croon, vd, lokaltidningen Mitt i (ordf)
- Jessica Bjurström, vd, Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
- Niklas Birgetz , konsult rättighetsbyrån, tidigare vd på Sponsrings & Eventsverige (SES)
Vinnaren utses på Tidskriftsgalan den 7 november.
Läs mer: Fredrik Berling till Eventyr