eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-09-29 | Affärer | Eventbyrå

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Den 29 september är det eventbyrån Eventyrs 25-årsjubileum. För att lyckas vara långsiktig krävs en vilja att utvecklas – inte sällan i synergi med sina kunder och leverantörer. Nu är man med och skapar Nordens ledande eventbyrå – tillsammans med 15 medarbetare som nya delägare.

Sofi Franzén
Sofi Franzén

I 25 år har Eventyr hjälpt sina kunder att skapa möten att minnas. Kanske har vi aldrig känt av behovet av att träffas och knyta an till andra människor så mycket som nu, samtidigt som formerna för att mötas ”på riktigt” är begränsade. Men 25 år är en lång tid och eventbranschen har gått igenom prövningar tidigare – minns exempelvis it-bubblan och finanskrisen 2007-2008.

Finns det något framgångsrecept för att klara utmaningarna som kriser för med sig? Sofi Franzén, grundare och vd på Eventyr, lyfter fram relationerna och en ständig vilja att utvecklas som några av faktorerna för framgång.

– Vi har hela tiden varit nyfikna och velat utvecklas tillsammans med våra kunder, säger Sofi. Det har ju varit lågkonjunktur tidigare under våra 25 år. Då har vi satt en regel att så länge vår personal, våra leverantörer och våra kunder tycker att vi gör bra saker, då är det okej att ta en risk och bara övervintra perioden. Då är det värt mödan.

Feedbackkultur utvecklar organisationen tillsammans

Att relationer är viktigt märks under samtalet; ”vi” och ”tillsammans” återkommer frekvent när Sofi berättar. De interna relationerna är både en förutsättning och i utveckling i de arbetssätt man tillämpar för att vara en lärande organisation.

På Eventyr används en särskild modell för prestationsbaserad feedback. Det är ett sätt att säkerställa att både team och bolag utvecklas och lär sig. Modellen ger utrymme för den individuelle medarbetaren att reflektera över sin prestation, men även att ta emot feedback och reflektera över andras insats.

– Har man en feedbackkultur så upptäcks misstagen innan de blir så stora att de märks för en uppdragsgivare, poängterar Sofi. Vi tränar på att ge feedback och vi tränar på att ta emot feedback.

Entreprenöriell förmåga hjälpte att ställa om

Tillsammans med Kristoffer Schjött-Quist startade Sofi Eventyr 1995. Från början hade hon tänkt sig en karriär på sjön, men när hon reflekterar över sin uppväxt framkommer att hon flertalet gånger startade upp projekt och att Sofi egentligen alltid varit en entreprenör i själen.

Att hitta nya lösningar på problem är en användbar förmåga för en entreprenör – någonting som också varit till nytta under åren.

– När vi startade bolaget var det först trögt att hitta kunder, men när vi väl fick in de första så rullade det på och vi blev nästan en ordermottagning. Ordet ”eventbyrå” fanns inte, utan uppdragsgivarna sa ”Wow, kan vi ta er hjälp att göra en lansering av en ny produkt?”, berättar Sofi. Då var vi med på plats och såg till att det blev bra, att allting klaffade. Vi fick nya förfrågningar och växte på det sättet.

Hon fortsätter:

– När it-bubblan sprack var 90 procent av våra kunder i it-branschen. Helt plötsligt hade vi med väldigt osäker framtid. Då fick vi ställa om och blev en lärande organisation och såg till att en del av verksamheten alltid sålde och en enhet levererade. De två ska inte falla med varandra utan ska fungera oberoende av varandra.

Kunderna mer strategiska kring event

Även uppdragsgivarnas medvetenhet och sätt att arbeta med event har ändrats under de här 25 åren.

– Förr kunde vi få en brief från en kund som var ganska fattig på information. När vi försökte ta reda på varför man skulle göra eventet och vilken påverkan det hade på företagets övergripande mål, då sa kunden kanske ”Ja, men vi har alltid gjort det här, det är en tradition”, berättar Sofi.

– Idag är kunderna mycket mer strategiska i sitt tänk och förstår att events är en viktig del i sin employer branding och i sin kommunikation utåt, så det är en stor skillnad, menar hon.

Sofi menar att befinner oss just nu i en tid där digitala event ersätter live-event. Det innebär utmaningar men också stora möjligheter. Hos Eventyr tror man på en framtid med hybridmöten där man tar det bästa från två världar.

– Man behöver inte resa för affärsmöten på samma sätt, men det blir desto viktigare att ha fysiska möten för att skapa innovation och bygga kultur, säger Sofi. Många upplever en utmaning med att sitta hemma.

– När man sitter hemma så blir risken att jobbet just bara känns som ett jobb, det är svårare att få en känsla av att man är del av en större kultur. Man kan använda digitala möten och göra dem sjukt bra,men det behöver gå över till att vara en blandning, hybrid-möten på olika sätt.

Finns det något särskilt event du kommer ihåg?

– Projekten runt Icas 100-årsjubileum kändes verkligen speciella, berättar Sofi. Vi vann uppdraget efter en spännande upphandling. Vi gjorde en turné i landet och använde både Tele2 arena och Globen i Stockholm som inkluderade inslag med Sveriges artistelit, forskningsrapporter kring framtidens mat och många journalister på plats.

– Det var projekt som krävde ett stort projektteam och det var fantastiskt roligt att arbeta tillsammans med Icas egna eventteam i det hela. En riktig milstolpe!

unnamed 51

Expansion av både bolag och ägargrupp framöver

I början av året blev det klart att Eventyr går ihop med finska Tapaus. Utöver fördelen med att växa lyfter Sofi också möjligheten att kunna ta in fler spetskompetenser i företaget.

– Det här är superspännande – nu bygger vi Nordens största eventkoncern tillsammans. Tillsammans med dem får vi mycket större muskler, både för vilka roller vi kan ha inhouse, men också att vi kan täcka upp för varandra och ta kunder på en nordisk nivå. Vår plan är ju att vi ska växa ännu mer.

I samband med att Eventyr slogs samman med Tapaus erbjöds personalen att köpa in sig i bolaget. I och med Corona fick planerna läggas på is en stund.

– Sedan blev folk lite otåliga, så vi sa ”Vi genomför det här nu så att alla som vill vara med är välkomna”. Då blev det halva gänget (15 personer, reds. anm) som köpte in sig i bolaget – trots att vi var mitt inne i Corona-perioden!, avslöjar Sofi.

Det är talande att så många valde att gå in i trots pågående pandemi. Man har arbetat med att utveckla och bygga teamet, och har bland annat blivit prisade för sin företagskultur. Verksamheten har utvecklats av teamet, men även de personliga relationerna har utvecklats som en effekt av Eventyrs verksamhet.

– Många kunder har ju blivit vänner, och man har vänner som har blivit kunder så det har blivit en mix av allting, säger Sofi. Det är kollegor som blivit kära i varandra och det har blivit ”Eventyrbebisar”. Det är så många livshistorier som vävs in i en företagsresa på 25 år. Det är riktigt, riktigt häftigt.

Av: Emelie Andir

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

BIld av Gerd Altmann fran Pixabay

O’Learys förvärvar Harrys

O’Learys har tecknat ett avtal om att förvärva över 94 % av aktierna i Harrys Pubar AB av nuvarande huvudägaren Christoffer Lundström med familj. Affären ska enligt överenskommelsen slutföras under andra kvartalet 2021 med ambitionen att skapa den största eatertainment-koncernen i Europa.

Informationsteknik studio

Vilken studiolösning behöver ert företag för webinars och events? Här får ni svaret!

Annons

Idag har det blivit allt vanligare att sända live. Plattformar som Zoom och Teams har gett många företag chansen att livestreama när de vill, var de vill. Och, kanske ibland, hur de vill. Nåja. Men hur tar man företagets webinars och distansmöten till nästa nivå och får den där ”TV-känslan”? För allt fler blir svaret att bygga en egen studio. Informationsteknik hjälper här till och guidar er till rätt studiolösning.

adapt to survive

untitled design 3

banner eventeffect svm

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Tipsa oss! Prylarna som gör konferensen säkrare
  • Utvalt: 33 tips för dig som är Event Manager
  • Mötesexperten: Så här hanterar du besvärliga situationer i moderatorrollen
  • Mötesexperten: Så här lär du dig ett manus utantill
  • Lista: 6 tekniktrender för event att hålla koll på
  • Fem arrangemang du som eventproffs inte får missa
  • 5 eventproffs bjuder på sina bästa tips
  • Blommor på event: Floristens 5 bästa tips
business sweden använde meetapp på det officiella japanbesöket i våras

Business Sweden använde MeetApp på det officiella Japanbesöket i våras

Annons

Den 22-25:e april besökte en stor delegation från Sverige Japan för ett officiellt besök och business summit. Bland deltagarna fanns H.M. Konungen och Drottningen, flera ministrar liksom företagsledare från mer än 70 olika företag. På detta event valde Business Sweden att använda MeetApp för att informera och interagera med deltagarna.

Upphandlingar

  • Upphandling av livestreaming och eventtjänster samt ljud och ljustjänster
  • Myndighet upphandlar konferens för 1500 personer
  • Upphandling av talarförmedlingstjänster
  • Upphandling: Teknisk körproducent för event 2021
  • Upphandling: Sommarfestival i Skellefteå

Eventarenan

så lyckas du med din native-marknadsföring tillsammans med eventeffect

Så lyckas du med din Native-marknadsföring tillsammans med Eventeffect

Annons

Vi har här sammanställt fem framgångsfaktorer för innehållsmarknadsföring utifrån faktiska erfarenheter som våra kunder haft under det senaste året. Kolla in erfarenheterna här.

Inspiration

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

"Oddis öga" är en av två häftiga kojor hos Näsets Marcusgård i Furudal. Foto: Näsets Marcusgård

7 boenden i Dalarna som sticker ut

Inspiration

Med hjälp av Visit Dalarna lyfter vi fram en lista med unika boenden för den lilla konferensen.  I Dalarna finns trädkojan som ser ut som en julgranskula, en flotte mitt på sjön, en gammeldags fäbod med all inclusive och total tystnad och avskildhet i nationalparken. 

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Mats pratar om branded environment

Mats Svensson: ”Att vårda sitt varumärke är att utveckla det.”

Hallå där...

Den fysiska miljön är fortsatt viktigt – även i det digitala arbetslivet. På Sture Exhibitions & Events skapar man varumärkesmiljöer för många olika branscher. Mats Svensson, marknadschef, ser ett fortsatt stort behov av att skapa en känsla och bygga relationer i det fysiska mötet. 

Dora2

Roboten Doora är snart en möjlig eventkompis för leveranser

Inspiration

Foodora och Tele2 tar nu ett steg mot framtidens leveranser. Telekombolaget och q-handelsplattformen har ingått ett samarbete kring en pilot för självkörande robotar uppkopplade med 5G. Pilottestet innebär att roboten Doora idag 11 mars tar ett historiskt första rullande steg mot att genomföra hemleveranser i Stockholm.

Digital Teambuilding: 15 digitala upplevelser

Lista: 15 digitala upplevelser för event och möten

Inspiration

Utmaningen att lyckas med digitala möten är en svårt konst, här listar vi 15 digitala upplevelser som gör dina digitala möten och events till något mer än bara ett videomöte.

kgrw01w8wqwebeqhkciw

Premiär för heldigital produktion som kommer nära sin publik

Digitala möten

Med den nyskrivna pjäsen Trädgårdsgatan bjuder Helsingborgs stadsteater publiken på teater på ett helt nytt sätt. Föreställningen har repeterats och spelats in via det digitala kommunikationsverktyget Zoom och resultatet är ett relationsdrama som finns att se gratis online 20 februari – 31 mars på stadsteaterns hemsida.

Att ha moten utomhus kring lagerelden har blivit ett satt att skapa nya affarsmojligheter for flera konferensanlaggningar.

Nytt koncept hjälper dig att placera projektorn på bästa stubben … och white boarden på rätt gren

Destination

Visit Dalarna introducerar ”Möten på dalavis” med fokus på alternativa och trygga sätt att genomföra konferenser på. Dalarnas stora potential av naturupplevelser och utomhus-aktiviteter innebär att man kan möta efterfrågan som finns på att träffas på riktigt.

Eco Sightseeing eldrivna batturer markta med Bra Miljoval

Sommarevent på gång? Nu finns miljömärkta båtturer i Stockholm

Hållbarhet

Vill du boka hållbart? Som första rederi i Sverige erbjuder Eco Sightseeing Sthlm AB, med sitt till 100 procent eldrivna fartyg M/S Sylvia, miljömärkta båtturer enligt Bra Miljövals nya miljökrav.

influencer traning

Största på Instagram inom träning och hälsa

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna inom träning och hälsa på Instagram just nu.

pcb connect på s.e.e. – scandinavian electronic event

Månadens monter: PCB Connect av Workman Event

Annons

Vi presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga uppdraget vi hade denna gång var att skapa en monter för PCB Connect på S.E.E. i Kista.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Karlstad

Karlstad CCC erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus

Karlstad CCC erbjuder tillsammans med JK Ljud & Ljus en ny studiolösning för stora och små produktioner. Studio Sola är en flexibelt uppbyggd studio med tre inspelningsmiljöer.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Jirango

Eventplattformen Jirango utvecklas med backstage funktioner

Den svenskutvecklade digitala eventplattformen växer vidare med nya funktioner. Nya modulen ger nu talarna möjlighet att samlas backstage helt virtuellt, där man kan förbereda sin presentation innan man går upp på scenen.
Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för ...
motorbanor

Lista: Svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Hanna Johansson till Clarion Grand Hotel Helsingborg

Ny General Manager på Clarion Grand Hotel Helsingborg

På nytt jobb

Clarion Grand Hotel Helsingborg är ett av Helsingborgs mest klassiska hotell med en unik historia och atmosfär. Hotellet satsar för framtiden och nu tillträder en General Manager.

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

7A Studio Eventeffect

Webinar, livestream, hybridmöte och videokonferens – 7A reder ut skillnaden!

Annons

Det senaste året har näringslivet fått gå en snabbkurs i digital kommunikation. Verktyg som Teams, Google Meet och Zoom gör det möjligt att fortsätta mötas på distans. Men vad tiden också har lärt oss är att vissa tillfällen ställer högre krav på mer avancerad teknik. Så, vad skiljer egentligen alla olika termer för digitala möten? Vi reder ut begreppen – och ger tips på vilken mötesform som passar till vad!

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff