Hallå där… Helena Kepinski Event och Sponsorchef på Audi Sverige. Helena är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2022 inom kategorin Business to Business . Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är 44 år och bor på Gärdet i Stockholm med man och mina 2 barn och är superglad över att vara en av finalisterna här! Jag har arbetat med event och marknadsföring på Audi sedan 2013 och på Audi Sverige sedan 2 år tillbaka.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Det är svårt att bara nämna några få! Jag har ju ynnesten att arbeta med ett så starkt varumärke som Audi, och tillsammans med våra byråer lyckas vi genomföra många riktigt häftiga och roliga event. Det största samarbetet vi har är med Sveriges alpina landslag och SkiStar, som vi jobbar tillsammans med i Åre. Exempel på aktiveringar där är Live Like A Pro där vi tillsammans med alpinlandslager ger 10 lyckliga vinnare möjlighet att träna med dem och deras tränare under några dagar i Åre. Ett annat exempel är Audi Parkour – en hinderbana för elbilar – som vi också genomför i Åre under sportloven. Det är ett häftigt och covidanpassat event och ett nytt grepp dels för att använda ytan som exponeringsplats för varumärket men också för att man ska kunna uppleva våra fantastiska bilar i en utmanande bana!
Jag måste ju även nämna Audi quattro cup! Sedan 1991 arrangerar vi också världens största amatörtävling i golf. Det är otroligt populär golfturnering där finalparet representerar Sverige i en stor final i Österrike.
Värt att nämna är väl också att vi ställt om bra under Covid och var redan i april 2020 snabbt igång med digitala event där vi sände direkt från vårt showroom Audi Studios. Då vi inte kunde bjuda in människor så erbjöd vi istället eventet genom våra digitala kanaler. Vi följde upp detta med fler covidsäkra event med olika teman såsom Audi quattro 40 år, ett flertal hållbarhetsevent och utställningar etc.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Speciellt stolt är jag faktiskt över Live Like A Pro. Ett projekt som startade med en fika i Malmstensrummet på Åregården med Gunnar Neuriesser på Skidförbundet, där vi pratade om hur häftigt det vore att skicka iväg några ”vanliga” med ett särskilt starkt skidintresse att få testa på hur det är att träna och leva som ett riktigt skidproffs i några dagar. Sagt och gjort – efter några kreativa timmar med vår byrå och med en bra rekryteringsfilm fick vi ett otroligt högt engagemang med över 3000 sökande. Vi lyckades hitta 10st härliga personer från olika delar av Sverige som under 2 dagar med Skidlandslaget fick utmanas med tuff träning, tidiga mornar, isvaksbad och branta backar! Vi utrustade alla 10 deltagare med både landslagets fartdräkter och överdragskläder. Det blev superbra!
För bara några dagar sedan gick vi ut med den nya kampanjen inför mars 2022. Vågar du ansöka så gör du det på audi.se.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Den största utmaningen har väl varit att som ”event-person” och marknadsgrupp inte kunna ses lika ofta som grupp utan bara haft möten via Teams. Jag tror att vi som jobbar kreativt kanske mer än andra saknar IRL-möten och den dynamik som bara uppstår då.
Dessutom har vi fått jobba mycket med olika scenarier och hela tiden balansera att å ena sidan att våga satsa på event men å andra sidan kunna vara otroligt snabba på att anpassa oss till nya riktlinjer och utmaningar pga Covid. Men det har lärt oss mycket och gjort oss än mer agila och flexibla.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Vi jobbar med mål för alla våra evenemang. Dock kan det se väldigt olika ut där vi mäter allt från att driva marknads-KPIer och leads till att driva avslut – i vår värld en bilaffär.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi jobbar med fantastiska partner och leverantörer. Vi ställer höga krav och har tydliga mål – vi ser alla våra partners som en del av Audi och de är väl införstådda med våra strategier och guidelines.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
CSR är jätteviktigt i många avseenden. Vi har t ex länge arbetat med Active Life Foundation som är en stiftelse som stöttar personer som skadats i sin idrott.
Hållbarhet är något som vi arbetar med övergripande i alla våra event och som är en del av Audis övergripande strategi.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
I en föränderlig värld där allt går i en rasande fart är det viktigt att hela tiden vara a jour med den. I vår marknadsgrupp arbetar vi inom våra specialistområden och utbyter kompetenser och insikter med varann. Vi jobbar ständigt med att testa nya innovationer inom framför allt det digitala. Vi tror att kundupplevelser blir än viktigare och tittar hela tiden på hur nya kreativa upplevelser ska inspirera våra kunder samt potentiella kunder till en ännu bättre varumärkesupplevelse.
Vad upplever du som största utmaning inför 2022?
Det är fortfarande en oviss framtid i eventbranschen pga covid men vi har verkligen arbetat efter devisen att inte ställa in – utan istället ställa om.