Tävlingen omfattar projekt genomförda under 2022 och är öppen för bidragsinlämning från och med den 15 december till den 6 februari. Finalen går av stapeln den 26 april på Münchenbryggeriet i Stockholm där den prisbelönta kocken Tommy Myllymäki står för mat- och dryckesupplevelsen.
Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar näringslivs- och samhällsaktörer som på ett kreativt sätt nyttjar intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa affärsmässig effekt. Tävlingen fyller 25 år under 2023 och har nu något färre tävlingskategorier. Nytt är även att ”LIVE-pitchen” gör efterlängtad comeback som tävlingsmoment.
Årets Jury
Årets jury består av representanter från byråer, rättighetsinnehavare, medier, köpare av event och sponsring samt representanter från expomediet.
Event
Juryordförande: Sofia Thomasson, Creative Planner, Minnesota Communication.
Ingmari Pagenkemper, vd Cirkus Venues.
Petra Englund, Director of Sales Sweden, Nordic Choice.
Niclas Rahm, CCO, Eventyr Nineyards.
Tomasz Pieniazek, Creative Director/co-founder, Onemotion.
Hendelis Ishak, projektledare för Musiksupporten, Fanzingo.
Jonas Dahlberg, vd, NOLIA.
Pehr Palm, vd, Event in Skåne.
Vala Esfahanian, Head of Events & Brands, United Stage.
Adam Graffman, COO & Partner, Le Pacte
Amanda Persson, CE & Event RRP Specialist, Philip Morris
Martina Lorentzson, Brand Experience Project Manager, Carlsberg
Jenni Goldberg, Marknadskommunikatör, ATEA
Nasim Abu Qouta, Chief revenue officer, 1337 Esport AB samt Right Bridge Ventures Group
Sponsring
Juryordförande: Linus Almqvist, styrelseledamot Sveriges annonsörer och Stockholms stadsmission.
Caroline Högmyr, Head of Marketing, Filmstaden.
Ronnie Schmidt, Head of Corporate Partnerships & Foundations, Rädda Barnen.
Charlotta Kamstedt, Verksamhetsansvarig, Tim Bergling Foundation.
Ida Antebro, Commercial Director, Bambuser Plus
Mirelle Andreasson, Partner & Business Developer, Tango Brand Alliances.
Maria Redén, Grundare & vd, Redén Communication.
Tobias Hauff, Marknads och Försäljningschef, Sveriges Olympiska Kommitté.
Daniel Björklund, Agency Director/COO, Dentsu Sverige
Håkan Blidberg, Marknad och Kommunikationschef, Svenska Skidskytteförbundet
Ulrika Sundblad, Marknads- och kommunikationsdirektör, OBOS
Johan Nyth, Kommersiellt ansvarig Gothenburg Horse Show, Got Event
Lama Abu Iseifan, Sponsrings och partnerskaps specialist, konsult
Mattias Tappert, Chef Samarbeten & segment, SJ
Oscar Wallin, Head of Production, Håkanson United
Upplevelseindustrin och branschen för event och sponsring är på stark tillväxt och har hämtat sig bra efter pandemin vilket borgar för starka bidrag i Gyllene Hjulet 2023.
– Event- och sponsringsbranschen har haft ett riktigt bra år vilket gör det spännande att öppna upp Gyllene Hjulet den 15 december. Vi är glada att presentera Linus Almqvist och Sofia Thomasson som juryns ordförande vilket säkerställer en hög professionell genomlysning och bedömning av de inlämnade bidragen, säger Malin Ekman, Verksamhetschef SES.
– Vi hoppas kunna bidra med vår kunskap och erfarenhet till att utse de mest effektiva och nytänkande projekten som genomförts under 2022. Gyllene Hjulet är en tävling och utmärkelse som inte bara hyllar och uppmärksammar — den främjar också lusten till utveckling för hela upplevelse- och eventbranschen. Låt oss fortsätta att inspireras av varandra! säger Sofia Thomasson och Linus Almqvist, årets juryordförande Gyllene Hjulet 2023.
Projekt genomförda under perioden 1 jan 2022 – 31 dec 2022 kan skickas in från och med den 15 december, då även biljetterna till Gyllene Hjulets kvällsevent släpps. Som tidigare meddelats är det artist- och brand experience-byrån Jubel som är SES samarbetspartner 2023.
Om SES
Sponsrings & Eventsverige (SES) är branschföreningen för den växande intresse- och upplevelseindustrin i Sverige. SES medlemmar och samarbetspartners planerar
och genomför majoriteten av landets större evenemang, event, möten, mässor och sponsorskap. Organisationen startades 1986 och har idag runt 230 medlemsföretag inom branschen som exempelvis eventköpare, byråer, rättighetsinnehavare, mässor, konsulter inom upplevelse- och underhållningsindustrin, destinationer samt underleverantörer. SES äger och förvaltar även den årliga branschtävlingen Gyllene Hjulet.
Länk till tävlingssite: Tävling Gyllene Hjulet
Länk till biljettsida: Biljetter Gyllene Hjulet