Simon, 31 år, har arbetat i eventbranschen i snart tio år. Han började som sommarjobbare på en kompis pappas aktivitetsbolag, för att sedan utbilda sig inom internationell marknadsföring.
Efter studierna tog han frilansuppdrag för flertalet brand experience-byråer så som LE PACTE, Knut Kommunikation och JCP.
– Efter studierna högg jag på allt – frilansuppdrag och konferencierjobb, vilket jag tyckte väldigt mycket om, då jag gillar att stå på scen, säger Simon Pettersson.
2014 startade han och en vän event- och produktionsbyrån Simon & Simon, där de jobbat med varumärken som iZettle, Google, Youtube, Telenor och Adidas. Han har även föreläst på TEC inom eventproduktion och eventmaterial.
Vill utmana sig själv
För cirka två månader sedan tog Simon ett stort beslut. Han hade då av en ren slump, gått in på Svensk-amerikanska Handelskammaren i USA och sett en jobbannons, där kammaren sökte en Event marketing manager till kontoret i Los Angeles. Han bestämde sig för att söka tjänsten. Efter två intervjuer var allt klart och han fick beskedet om att han skulle få börja arbeta redan i juli i USA.
Våren har varit hektisk och Simon har nu sålt sin andel av aktierna till kollegan och vännen, Simon Olsson, som han drivit det stockholmsbaserade bolaget med.
Höga förväntningar
Simon hade under arbetet på den egna byrån varit i kontakt med Svensk-amerikanska Handelskammaren flera gånger. Därför visste han att kammaren även arrangerade många event för alla dess medlemsföretag.
– Handelskammaren arbetar med att underlätta handel mellan Sverige och USA – det arrangeras därför många festligheter. Det största projektet jag kommer få arbeta på är Eliason Merit Awards – EMA, som kommer hållas någon gång i höst. Där utser handelskammaren en svensk person som gjort något riktigt bra i USA, bland tidigare vinnare finns exempelvis Joel Kinnaman, säger Simon Pettersson.
Hur ser din plan ut länge fram?
– Jag har nu en projektanställning på sex månader. Så vi får se vad som händer sedan.
Vilka kommer vara de största skillnaderna mellan att jobba i Sverige respektive USA?
– Jag är ganska utåtriktad som person, vilket är bra på ett socialt plan i Sverige till en viss gräns. Men det finns också folk som ibland kan tycka att jag är lite för mycket. I USA fungerar det bättre, där kan man inte vara för mycket.
Var ser du sig själv om tio år?
– Om tio år har jag förmodligen ett eget företag inom reklam och event. I den bästa av världar har jag byrån i Los Angeles, om jag nu skulle trivas där.
Vilket är det mest minnesvärda eventet du gjort?
– Det var när Tele2 hade 20 års-jubileum på Tele2 Arena, 2013. Jag jobbade då som produktionsledare på JCP. Det var flera ton teknik i taket och vi byggde upp en hel stad i arenan, med trafikljus, vägar och kvarter av hus. 1 500 gäster var på plats och det var det största eventet jag gjort sett till budgeten.
Vilka förändringar skulle du vilja se i eventbranschen?
– Eventbranschen borde automatiseras mer. Mycket av arbetet görs gång efter gång – som inköp exempelvis. Där skulle eventbyråerna kunna utbilda sin personal i inköp, för att spara tid och pengar. Jag tycker är många byråer är ineffektiva på den punkten. Men mycket har blivit bättre också då det läggs mindre tid på rekrytering hos eventbyråer. Men man bör fortfarande kunna rekrytera personal till event mer effektivt.
Vad är det bästa med att jobba med event?
– Alla möten med människor. Samt att man får jobba med varumärken, upplevelsen kring varumärken och får vara med om en seger varje gång man avslutar ett projekt. Att få interagera med så mycket människor längs den vägen är spännande.
Vill du följa Simons äventyr? Kika då in på hans instagramkonto @simmepe.