Den stockholmsbaserade hybridbyrån Homage har initialt verkat inom främst fysiska varumärkesupplevelser, men har under de senaste åren utvecklats till en 360 byrå med ett fullskaligt grafiskt team och en digital avdelning med spetskompetens inom influencer marketing.
Asahi Group är en av världens ledande bryggerikoncerner och representerar varumärken som Peroni, Asahi, Pilsner Urquell med fler. Företaget har produktion i över 8 länder i Europa, producerar cirka 44 miljoner hektoliter årligen och exporterar till över 90 länder.
Under hösten blev 14 byråer inom marknadsföring och PR inbjudna att pitcha för Asahi Group och i veckan blev det klart att Homage tog hem segern. Uppdraget inkluderar bland annat att aktivera Peronis lokala och globala partnerskap/sponsorskap på den Svenska marknaden med syftet att bredda målgruppen och skapa en starkare lokal relevans.
“Vi är otroligt stolta och glada att börja 2023 med en ny drömkund som Asahi Sweden. Vi har kämpat hårt med att bygga ett unikt erbjudande inom såväl fysiska varumärkesupplevelser som datadriven influencer marketing med en sömlös strategi mellan offline och online”, säger Siri Hemsley, Partner och Head of Digital på Homage.
“Att vi kammade hem hela uppdraget ser vi som ett kvitto på att vi har lyckats skapa en one stop shop med spetskompetens inom hela vårt erbjudande.”
”Homage visade redan tidigt i pitchprocessen att de är starka både inom fysiska varumärkesaktiveringar samtidigt som de ligger i framkant när det gäller att ta fram och implementera digitala strategier kopplat till fysiska aktiveringar eller varumärkeskampanjer,” säger Ida Schramme, Marketing Manager Nordics.
”De visade även upp en förmåga att snabbt förstå vår varumärkesstrategi men även hur den kan göras ännu mer relevant för svenska konsumenter framöver. Dessutom har de ett väldigt kompetent men prestigelöst team vilket passar bra ihop med den kultur vi vill ha på Asahi.”