Vad är din titel?
– Jag är vd på Eventbyrån Eventyr, som jag var med och grundade 1995, för ganska exakt 21 år sedan i dag. Under 2016 var jag tjänstledig under 8 månader, då jag blev anlitad av SVT som Head of Event, City and Partners under Eurovision Song Contest, som genomfördes i Stockholm, men nu är jag sedan i somras tillbaka med mina härliga kollegor på Eventyr.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Mina arbetsdagar varierar, men innehåller många samtal med olika kollegor, möten hos kunder och en hel del skratt. Vi har väldigt roligt tillsammans på kontoret och även med våra kunder.
Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Jag har många roliga saker i mitt arbete, men två som sticker ut mest är; att se mina fantastiska kollegor utmanas, utvecklas och hjälpa varandra. Jag tror få skrattar lika mycket tillsammans på arbetsplatsen som vi gör här. Jag skulle beskriva mina kollegor som otroligt dedikerade och passionerade för sitt arbete, samtidigt som de har humor och ser till att hinna ha roligt tillsammans också. Det andra jag vill nämna är arbetet tillsammans med kunder. Möten och events är en viktig del i exempelvis skapandet av ett företags kultur och identitet. Här får vi vara med och påverka och hjälpa våra kunder, som främst är stora svenska företag, att göra riktigt bra möten. Det är otroligt stimulerande.
Vilka utmaningar har du inom ditt yrke?
– Det här är en ganska ung bransch och under dessa drygt 20 år så har branschen utvecklats enormt. En utmaning kan vara att övertyga en ny kund om att en presentation blir bättre utan 400 powerpoint-slides, en annan kan vara att få tiden att räcka till för alla roliga uppgifter som finns. Även efter 20 år så känner jag en stark arbetsglädje och vill gärna både hinna vara med ute på ”fältet” men också alla uppgifter på kontoret.
Vilka lärdomar har du tagit med dig genom din karriär?
– Många! Jag lär mig nya saker hela tiden. Det är de som är så spännande med att arbeta i en bransch som hela tiden utvecklas.
Hur gör du när du utvecklar nya koncept?
– Jag samlar många olika kompetenser och blandar upp dessa med personer som kan motsvara målgruppen. För att sätta rätt koncept så är analysen väsentlig – vi måste veta vad konceptet ska bidra till att lösa och skapa, innan vi börjar kreera. Ofta kommer de bästa idéerna mot slutet av ett kreativt möte och jag tycker man blir mer kreativ under rörelse.
Hur gör du för att få ny kunskap och inspiration?
– Jag mediterar varje dag, vilket bland annat ger mig perspektiv och inspiration. Jag utbildar mig också kontinuerligt inom olika bitar och tränar på sådant som jag vill stärka. Jag tränar hela tiden på att bli en bättre chef. Sen får jag mycket inspiration och kunskap genom mina fantastiska kollegor.