I maj 2022 är det dags för LLB-expo, mässan där branschfolket träffas för att inspireras, nätverka och lära sig om framtidens trender inom ljud, ljus och bild. Mässan är en knytpunkt för branschen och samlar kompetent personal med mångårig erfarenhet. I år breddar mässan sin målgrupp och bjuder in eventbolag, IT-bolag och företag som jobbar med egna event. Christina Olsson, projektledare för mässan, ser möjligheter för besökarna att få träffa kompetent personal inom branschen.
– Vi vill bjuda in besökarna till att ta del av den kompetens som finns inom LLB. Vi har proffsen på plats och besökarna får tillgång till de som verkligen kan, de som vet vad som ligger i framkant och vilka trender som är på gång, säger Christina Olsson.
Ingen annan mässa samlar branschen, kompetensen och affärsmöjligheterna som LLB-Expo. För eventbolag eller företag som vill göra sina egna event, så är det här som inspiration, trender och tekniken koncentreras under två intensiva dagar. Det blir en unik mötesplats för de besökare och utställare som har verkligen har gedigen erfarenhet och kompetens av olika produktioner i Sverige. Björn Wengse, affärsutvecklare på Stockholmsmässan, ser det som en utmärkt möjlighet att utbyta kunskap och skapa bryggor mellan leverantörer och köpare.
– För att kunna skapa ett riktigt bra event så behöver man förstå och spegla såväl ny teknik som de förändrade eventlandskap, beteenden och sammanhang som vi nu skönjer runt om i världen. Ingen annan förening har så stor kompetens och så stort nätverk som LLB har med sina medlemmar och kunder, säger Björn Wengse. Det ger oss bästa möjliga förutsättningar för ett riktigt attraktivt event.
På mässan kommer det finnas möjligheter att nätverka och inspireras av nya trender. Men det erbjuds även seminarium, som kommer behandla en rad aktuella ämnen. Seminarierna kommer handla om att skapa hållbara event, teknikernas roll och samspelet mellan arkitektur och teknik. Teknikerna är arkitekterna bakom känslan och har ett stort ansvar över hur ett varumärke eller en produktion framställs.
– Vi behöver hjälp av teknik för att att få ett bra event och möte. I föreläsningarna kommer vi prata om producent och teknikernas roll. De är arkitekterna bakom känslan och att få till rätt stämning, de har ett stort ansvar för hur ett varumärken eller en produktion framställs. Det innebär allt från hur en VD framställs i under ett digitalt event till hur en teater ljussätts, avslutar Christina Olsson.