Hallå där..Jenny Hellman, vem är du och vad jobbar du med?
Jag heter Jenny Hellman och är VD för Luleå Business Region som är ett kommunalt näringslivsbolag.
Beskrivning av din roll
I min roll som VD har jag det övergripande ansvaret för verksamheten, personal och budget. Det handlar om att säkerställa att den verksamhet vi bedriver är ändamålsenligt enligt vårt ägardirektiv och vår affärsplan. Där det övergripande målet är att öka Luleås attraktionskraft som destination, arbetsmarknad och etableringsort.
Vad har du för bakgrund yrkesmässigt?
Jag kommer närmast från näringslivsbolaget Visit Luleå AB där jag har varit VD i sju år. Dessförinnan har jag jobbat med regionala utvecklingsfrågor hos olika arbetsgivare.
Vad är aktuellt hos er just nu i er region?
Trots det svåra läget i samhället med pandemin och dess restriktioner ser vi ett fortsatt stort intresse för Luleå och regionen hos investerare och etablerare. Kallt klimat och grön el gör att företag som vill bidra till den globala omställningen med minskat klimatavtryck är intresserade av vår region. Hållbarhet, klimat och näringsliv går hand i hand och där bidrar vi till tillväxt som också svarar mot de globala klimatutmaningarna.
Precis som andra städer och destinationer måste vi blicka framåt och göra vårt bästa för att skapa förutsättningar för det befintliga näringslivets utveckling under kommande år. Ett exempel är att vi har startat ett forum med ett 20-tal näringslivsfrämjande organisationer som möts varannan vecka för ett utbyta erfarenheter och kunskap med syftet att stödja lokalt näringsliv med behovsstyrda samkoordinerade insatser. Samtliga destinationer och kommuner i Swedish Lapland, från Skellefteå i söder till Kiruna i norr, har också tillsammans med regionala finansiärer gått samman i ett strukturfondsprojekt för att stötta den så hårt drabbade besöksnäringen med affärsutvecklings- och marknadsinsatser.
Vad är uppdraget hos er verksamhet?
Luleå Business Region driver insatser för att öka Luleås attraktionskraft och stärka konkurrenskraften som destination, arbetsmarknad och etableringsort. Vi bidrar aktivt till fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar.
Hur ser ni på Luleås förutsättningar som mötesstad?
Luleå har mycket goda förutsättningar för möten och har erfarenhet av att arrangera alltifrån mindre möten till stora kongresser. God tillgänglighet till och inom regionen, ett stort utbud av boende och mötesanläggningar och ett nära samarbete mellan näringsliv, akademi, kommun och privata aktörer gör oss till en utmärkt mötespartner.
Hur jobbar ni i praktiken för att få till möten till er ort?
Likt många av Sverige större städer har vi sedan ett antal år byggt upp en Convention Bureau-funktion med uttalat uppdrag att proaktivt marknadsföra och utveckla Luleå som en attraktiv mötesdestination. Relationer och kännedom är två nyckelfaktorer för att kunna attrahera fler möten till regionen. Luleå Convention Bureau bygger proaktivt relationer med potentiella mötesbokare och bransch nationellt och internationellt, vi är självklart även aktiva lokalt och ger stöd och vägledning för de personer i vår stad, så kallade potentiella lokala värdar, som har intresse i att bjuda in sin förening, organisation att lägga sitt möte i Luleå.
Vad kan er organisation hjälpa till med?
På mötessidan är vi en naturlig ingångsport för den som vill lägga ett möte i Luleå. Genom våra kontakter och nätverk ser vi till att mötesbokare får bästa möjliga förutsättningarna för att gå vidare i planeringen. Rent konkret hjälper vi till med information och inspiration om Luleå som mötesstad. Vi säkerställer även ledig kapacitet för logi och lokaler för specifika möten och hjälper till med framtagande av BID, formell och unik mötesansökan. Vi erbjuder studiebesök och visningsresor för den som överväger Luleå som mötesplats. Till sist så hjälper vi med förmedling av arrangör för mötesadministration och tips och råd för kringarrangemang, idébank för sociala program.
Vad finns det för utmaningar inom yrkesrollen?
Den snabbt förändrade samhällssituationen är något som vi alla fått erfara i år. Utmaningen som chef i detta är att hålla den strategiska kompassen och samtidigt kunna korrigera på vägen utifrån behov som uppstår här och nu. Samt att få med sig hela organisationen när vi står inför nya förutsättningar. Den utmaningen har svetsat oss samman som team och alla har verkligen bidragit med handlingskraft och kompetens. Vårt bolag har ett brett uppdrag vilket både är en styrka och utmaning som kräver ett strategiskt och flexibelt förhållningsätt.
Vad skiljer er från ett exempelvis Visitbolag?
Luleå Business Region är ett kommunalt näringslivsbolag med uppdrag att arbeta med bland annat destinationsutveckling. Genom vår convention bureau-funktion ansvarar vi för mötesfrämjande insatser för att utveckla och långsiktigt attrahera fler mötesbesökare till vår stad.
Hur samverkar ni med andra destinationer?
Vi har många destinationsvänner runt om i landet. Vi är medlem i Swedish Network of Convention Bureaus, ett nätverk bestående av Convention Bureaus från Malmö i söder till Luleå i norr, där vi tillsammans verkar för ökad kunskap och affärsnytta genom en rad olika insatser.
På lokal nivå samverkar vi nära det regionala destinationsbolaget Swedish Lapland Visitors Board, bland annat i större marknadsinriktade samverkansprojekt på mötessidan och tillsammans med flera andra lokala destinationer i norr. Det kan handla om allt från regionsövergripande visningsresor till roadshows, workshops och mässdeltagande.
Tankar om framtiden
I dessa dagar kan jag inte undvika att igen reflektera över det läge som dikterar vår omvärld. Alla näringsgrenar som bygger på möten mellan mänskor har påverkats. Troligen kommer vi i framtiden att se ett helt nytt landskap i branschens distributionsnät. Vissa aktörer försvinner, andra växer sig starkare genom konsolidering och uppköp, men även nya aktörer växer fram, med kreativa lösningar på hur människor kan fortsätta att mötas säkert.
Välkommen att mötas The Luleå Way!