Jobbfestivalen blir digital
Förra årets succé Jobbfestivalen tema mångfald och inkludering, lockade 10 000 personer till Kungsträdgården den 14 september 2022 och gav 600 personer nytt jobb. I år blir Jobbfestivalen även digital, med ambitionen att göra eventet ännu mer inkluderande.
Behovet av nya medarbetare är stort över hela landet. Många företag och organisationer har stora utmaningar med att finna nya medarbetare, samtidigt som stora grupper befinner sig i arbetslöshet.
Jobbfestivalen, en mässa med temat mångfald och inkludering, anordnades för första gången förra året med målet att vara en del av lösningen på problemet.
Jobbfestivalen riktar sig främst till de som sedan längre står utanför arbetsmarknaden, såsom funktionsnedsatta, åldersdiskriminerade, utrikesförra och unga arbetslösa samt nyanlända. Ambitionen med Jobbfestivalen är att bidra till mer mångfald på arbetsmarknaden och skapa fler dynamiska arbetsplatser.
I år äger Jobbfestivalen rum den 23 maj i Kungsträdgården, men Jobbfestivalen blir nu även en digital mässa, som fortsätter att leva vidare på nätet.
– Det känns självklart att kunna erbjuda ett digitalt alternativ till ett fysiskt event på temat inkludering. Nu kommer alla i Sverige kunna delta utan att behöva resa till den fysiska mässan, säger Mats Wernheim, initiativtagare och grundare till Jobbfestivalen.
Det digitala eventet arrangeras tillsammans med svenskägda Lansera Virtual Events som har genomfört många större, digitala rekryteringsevent, såsom Bazaren och Framtidsmässan. Lanseras eventplattform erbjuder en interaktiv 3D-miljö som är så nära en fysisk mässa man kan komma. I de digitala montrarna kan besökare nätverka med arbetsgivare genom chat och videosamtal, boka intervjuer, ta del av frågestunder, panelsamtal och föreläsningar, samt direkt ansöka om jobb, utbildning eller praktikplatser.
– Vi hoppas att samtliga utställande bolag hoppar på möjligheten att synas digitalt. Den digitala mässan kommer att kunna leva vidare även efter den 23 maj och därför även addera värde för både arbetsgivare och arbetssökande mer långsiktigt, säger Mattias Säker, Ordförande på Lansera Virtual Events.
Höstens mässa hade 70 utställare och 10 000 deltagare på plats i Stockholm. För vårens mässa har redan 20 utställare anmält sig, bland annat Arbetsförmedlingen, Adecco, Scandic Hotels, Hemfrid och Hemköp.
– Inkludering och mångfald är ständigt aktuella frågor och vi behöver hitta nya sätt för att skapa nya möjligheter att jobba med dessa frågor. En digital plattform för detta ändamål är helt rätt i tiden. Jag brukar säga, ”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka”, avslutar Mats Wernheim.
Fakta Jobbfestivalen
Jobbfestivalen är en mötesplats för arbetssökande och företag med rekryteringsbehov samt företag och organisationer som erbjuder tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering.
Fakta Mats Wernheim, Initiativtagare Jobbfestivalen
Mats är en idéskapare och mångsidig serieentreprenör som har arbetat inom bemannings-och rekryteringsbranschen sedan 1991. Han är bland annat grundare av bemanningsföretaget MAYDAY, 1991 (ISS/MAYDAY) och JobAgent, 1999 (Want), samt Jobbfestivalen, 2022.
Fakta Lansera
Lansera är en virtuell event- och interaktionsplattform som möjliggör möten i skräddarsydda miljöer. Allt från små och exklusiva möten som styrelsemöten, seminarier och utbildning till större events som konferenser, mässor och konserter.
Läs mer här: https://jobbfestivalen.se/
Viktigt! Denna tjänst bygger på information från mässarrangörer i samband med lanseringen av mässan. Ändringar av datum och andra ändringar kan förekomma, så kolla alltid direkt på arrangörens hemsida.