Niklas Åström började sin karriär inom eventbranschen på det egna bolaget Schools out, som skapade event för studenter. Efter några år med bolaget så sålde han det och bestämde sig för att börja som konsult inom eventbranschen. Det var under denna tid som han utvidgade sitt nätverk och började testa branschen på riktigt. Samtidigt blev han förvånad över det han möttes av.
– Min uppfattning var att det var för lite kundlojalitet. Jag upplevde att kunderna tyckte att det var väldigt dyrt med event och det fanns en känsla av att det var byråns beslut som gällde, inte kundens.
Samtidigt så växte hans egna kundstock, nätverket breddades och han bestämde sig för att byta spår. Istället för att själv sälja och skapa event, så ville han bygga en byrå. Han ville göra något annorlunda och det blev startskottet för det som idag är Koncept & Event. Visionen var att skapa en utmanare inom branschen och deras framtoning var kaxig. De skulle vara mer effektiva än andra och leverera mer värde till kunden. 2015 anställde Niklas sin första medarbetare, som är kvar än idag. De jobbade hårt på att sälja och bygga varumärke genom att vara en utmanare. De pratade mycket om effektivitet och att göra saker annorlunda. Koncept & Event skulle bli en effektiv byrå som kunde springa snabbare än de stora byråerna. Konceptet fungerade och kunderna kom, men branschen var inte alltid lika imponerad. 2018 skrev Niklas en uppmärksammad årskrönika för Eventeffect där han kritiserade branschen för att vara trögrörlig och ineffektiv. ( https://eventeffect.se/koncept-event-ett-ar-av-var-tid-vad-vardefull-den-ar/ ) Reaktionerna kom snabbt från branschen och ett planerat samarbete med en annan byrå pausades.
– Jag fick en del skit för den krönikan. Om jag skulle skriva den idag så hade jag formulerat mig lite mer ödmjukt men jag står fortfarande för det jag skrev. Idag är vi mer etablerade och det finns inte samma behov av att hävda sig.
2019 en viktig milstolpe
Året därpå skulle bli ett händelserikt år för Koncept & Event. När det lackade mot jul och räkenskapsåret skulle stängas, så visade det sig att Koncept & Event hade omsatt 60 mkr. Men Niklas var slutkörd. Det var inte möjligt att producera så många event med den dåvarande personalstyrkan. Han kände att det var dags att göra något annorlunda, så han satte upp en ny strategi tillsammans med teamet.
– Vi omsatte nästan 60 miljoner och jag borde varit stolt och glad, men jag var helt slutkörd – vi jobbade så sjukt hårt. Allt var produktionstungt och det var för många uppdrag som var lite för små. Vi insåg att om vi skulle fortsätta på den tillväxtresa vi haft hela vägen så behövde vi göra något annorlunda.
För att skapa ett hållbart och lönsamt bolag behövde de bredda sitt erbjudande för att vinna ännu större uppdrag. Många av deras kunder anlitade Koncept & Event för stora delar av sina event men inte alltid för de allra största upplevelserna och det var något de ville ändra på. De ville bygga en byrå med mer fokus på kompetens så att de också var ett självklart val av byrå även för de större produktionerna. Den nya riktningen resulterade i en gemensam plan med tanken om att bredda erbjudandet genom mer kompetens. Några månader senare kom pandemin, vilket skyndade på transformationen. De byggde en egen streamingstudio och lanserade konceptet Live & Dine, ett digitalt employer branding-event där deltagarna fick laga mat hemma hos sig och samtidigt ta del av innehåll som sändes från studion. Det var inte särskilt lönsamt, men det blev en viktig PR-grej för studion som sedan hösten 2020 har tuffat på.
Sedan dess har Koncept & Event växt och idag är de 19 medarbetare. Idag ser uppdragen annorlunda ut och även om effektivitet fortfarande är ett ledord, så är det betydligt mer fokus på kompetens och kvalité idag. Om det är något Niklas skulle göra annorlunda i sitt bolag, så är det att fokusera på rekrytera betydligt tidigare.
– Fram till 2019 hade vi ett produktionsteam och ett säljteam. Vi var duktiga på att sälja så det fanns alltid affärer och vi tog in fler till produktionsteamet efter hand. Men efter 2019 blev det ett helt annat fokus, vi började titta på vilka kompetenser vi behövde på individnivå. Det lönade sig, idag har vi en helt annan dynamik i gruppen och en större variation hos medarbetarna.
Behovet av att sticka ut har kanske mattats av något, men Niklas säger ändå vad han tycker. Han står kvar vid sin ståndpunkt om att branschen behöver förändras. Men han ser också att mycket har förändrats under dessa tio år i hur event görs. När han började var det ett annat fokus. Då var det fri bar och bra fest som var viktigt. Idag är både kunder och besökare mer medvetna och det finns ett större fokus på innehåll. Niklas tror att pandemin har bidragit till den utvecklingen och han menar att kunderna har större krav på upplevelser idag, vilket är något han välkomnar.
– Det är mer innehållsfokuserat idag. Det är mycket mer fokus på upplevelsen, budskapet och vad man förmedlar för känsla. Det är såklart roligt för oss, det är en möjlighet för alla byråer att kunna tillföra mer värde.
Korta frågor
Ålder: 34
Familj: Sambo Alexandra och sonen Lion
Bor: Vasastan, Stockholm
Gör: Vd och grundare av Koncept & Event
Vad läser du just nu: Just nu läser jag vår egen handbok, som vi håller på att skriva.
Vilken insikt eller lärdom har varit viktig för dig under din karriär? Det är definitivt kraften i människor. Om jag skulle göra om denna resa så hade jag börjat anställa tidigare och bli bättre på rekrytering. Idag har vi en större variation på personer, det skapar en helt annan dynamik.
Om du fick göra om din karriär, vilket jobb skulle du börja med och varför? Jag har aldrig varit anställd, utan alltid egen. Så det skulle jag nog göra igen och jag tycker att det är bra att starta eget när man är ung, sen vilket typ av företag beror på var möjligheterna finns.
Berätta något vi inte visste om dig? Jag älskar att laga mat, men gör det sällan hemma i Stockholm, då köper jag helst takeaway. Men i sommarhuset på Gotland eller på semestern lagar jag gärna mat.
Vad gillar du att göra på fritiden? Jag spelar mycket golf och är gärna med vänner och familj. Jag är en rastlös själ så jag har alltid något projekt på gång.
Var ser du dig själv om tio år? Koncept & Event är en stabil spelare, en av Sveriges största byråer. Det ska vara en maskin som tuffar på, något som kunderna vill jobba med.
Vad gör du en typisk söndag? Då spelar jag golf, iallafall sommartid.
Av: Lovisa Wallin