Hallå där… Kiril Seravall, vd och grundare av plattformen agorify som nu släpper en uppdaterad version av eventappen agorify med möjligheten att streama stora och små möten .
Vem är du och vad gör du i branschen?
Jag heter Kiril Seravall, VD och medgrundare av Agorify. Agorify är en självbetjäningsbar, kostnadseffektiv plattform för fysiska-, virtuella- och hybridevenemang, från små interna möten till stora konferenser och utställningar. Agorifys verktyg förenklar utförandet av ett evenemang, allt från skapandet av agendan, registrering, självincheckning till live streaming, lead generering, virtuella rundbord och mycket mer. I år hjälper vi främst organisationer med att migrera sina evenemang från fysiska till virtuella eller skapa nya virtuella evenemang.
Vad har du gjort tidigare?
Jag studerade ingenjörsprogrammet produkt- och processutveckling på Mälardalens Högskola. Direkt efter studierna anlitades jag av Hyperight AB för att hjälpa dem med deras digitaliseringresa. Det var här som de tidiga idéerna kring Agorify utvecklades. Hyperight hade som mål att automatisera och effektivisera flera av sina operativa processer som marknadsföring, försäljning, biljetthantering, logistik, efterförsäljning, men också processerna för genomförande av evenemanget. När jag började kontakta olika leverantörer för att hantera detta, stötte jag dock på problem då vi inte ansågs vara tillräckligt stora och därmed inte heller intressanta för dem. Många av förslagen de kom med var väldigt dyra. Som ett exempel ville vi ha en självincheckningslösning med automatisk namnskyltsutskift. Tekniken finns idag men är i många fall väldigt dyr och anpassade för stora organisationer, mässor och eventbyråer. Små eller medelstora evenemangsorganisationer skulle hellre använda tre personer som manuellt delar ut 300 namnbrickor än att betala det höga priset för en självincheckningslösning.
Vi bestämde oss därmed för att börja bygga ett eget system. Första gången vi använde det på ett storskaligt evenemang var under Data Innovation Summit 2019, där vi lyckades checka in 2000 personer på rekordtid. Vi förenklade även lead-hantering för sponsorer, diskussioner och nätverkandet, allt genom en och samma plattform. Deltagarna var imponerade och vi fick förfrågningar om att hjälpa andra organisationer med deras evenemang. Det var tydligt att vi hade något bra på gång, så vi startade Agorify som ett separat företag.
Vad är idén med Agorify?
Från början var idén med Agorify att skapa en plattform för att hantera fysiska event, med funktioner som dels fanns på marknaden men också nya, samlade i en och samma plattform, lättillgänglig och kostnadseffektiv. Vi vill bland annat med Agorify förbättra dels arrangörernas hantering av evenemang, men också deltagarnas upplevelse med bättre lösningar, från incheckning och planering till nätverkande och kunskapsdelning. I dagens utveckling av samhället ser vi även ett stort behov av att digitalisera mötes- och evenemangsbranschen. Därför började vi i våras att utveckla- och anpassa Agorify att kunna hantera virtuella evenemang.
Vår plattform stödjer en snabb omstrukturering av affärsmodeller till onlineevenmang samt en snabb omvandling från ett fysiskt evenmang till ett digitalt. Innan Corona hölls 1,9 miljoner möten globalt under ett år, mer än 5 200 varje dag och svarade för 325 miljarder dollar i omsättning. Ändå är branschen bland de minst digitaliserade industrierna i världen. Eftersom majoriteten av dessa möten är organiserade av små och medelstora företag, är det största hindret för digitalisering kostnader för teknik och anpassning. Vi vill tillhandahålla en enkel plattform för eventhantering till alla evenemangsarrangörer där ute, från små evenemang till stora utställningar och till och med onlinefestivaler.
Vilka äger och finansierar tjänsten?
Vi är 5 grundare i företaget, alla med lång erfarenhet inom antingen evenemangsbranschen, utveckling och teknik, produktdesign, försäljning, marknadsföring eller ekonomi. Hittills är vi helt självfinansierade, men vi är öppna för en första investeringsrunda inom en nära framtid. Vi har redan börjat att prata med ett par företag och det ser mycket lovande ut för framtiden.
Vilken funktionalitet finns i tjänsten?
Agorify är en helhetslösning för ett fysiskt-, virtuellt och hybridevenemang. Därför erbjuder vi ett brett utbud av funktioner, allt från hantering av agenda, deltagarlistor, incheckning, självincheckning, namskyltsutskrift, deltagarlista och diskussionsgrupper till funktioner som är mer anpassade för virtuella evenemang som exempelvis virtuella rundbord, live streaming och automatisk uppspelning av förinspelat material, Q&A, live kommentarer och anteckningar, kontaktdelning och mycket mer.
Vi arbetar ständigt med nya spännande uppdateringar som vi släpper kontinuerligt. Ett exempel som vi upplevde saknades på marknaden var en kostnadseffektiv lösning som hanterar “tysta event”, vilket idag är en integrerad lösning i Agorify appen där du som deltagare kan lyssna på en talare genom dina egna hörlurar. Agorify går att använda på både iOS och android samt via webben. I allmänhet tillhandahåller plattformen alla funktioner som arrangörer behöver för att utföra sina evenemang.
Stämmer det att ni inte ta betalt för att använda appen?
Det stämmer. Vi erbjuder en gratisversion som vi kallar för Early Access och i den ingår alla viktiga funktioner som evenemangsarrangörer behöver i ett fysiskt event, för upp till 300 deltagare. Baserat på arrangörens behov går det att köpa till tilläggsfunktioner som live streaming och virtuella runda bort till förmånliga priser. Dessa kan man sedan sälja vidare för att öka evenemangets intäkter. Till exempel kan arrangören välja att sälja ett virtuellt runt bort till en sponsor. Vi bygger Agorify för att hantera evenmang men även som en monetariseringsplattform för evenemangsarrangören.
Hur fungerar streamingtjänsten?
Majoriteten av dagens plattformar för virtuella evenemang har inte en inbyggd infrastruktur för streaming. Snarare erbjuds inbäddning av zoom, youtube eller vimeo. Problemet med detta är att det är krångligt, osäkert och mindre flexibelt. Agorify har byggt sin egna streamingplattform, vilket gör det enklare att streama, du får bättre kontroll på vem som har tillgång till materialet samt att det är flexibelt och skalbart, både horisontellt i antal spår och vertikalt i antal presentationer. Vi har även byggt något vi kallar för AutoPlay vilket streamar automatiskt uppladdade videor vid en förbestämd tid. Detta har vi gjort för att underlätta och automatisera streamingen när man har mycket material som ska spelas upp på samma gång.
Vad är nästa steg för verksamheten?
Hittills har vi arbetat under radarn och stöttat våra befintliga kunder samtidigt som vi utvecklat nya funktioner. Under de kommande sex månaderna kommer vi att fokusera på att etablera företaget på marknaden, skaffa nya kunder och utbilda arrangörer och byråer i att använda tekniken för att förnya sina affärsmodeller. Under tiden kommer vi att fortsätta utveckla Agorify samtidigt som vi säkerställer vår första investeringsrunda. Framtidens evenemang är i hybrida, och vi är här för att leda den marknaden.
Länk till plattformen hittar du här.