I takt med att det snabbt föränderliga medielandskapet ställer nya krav på företag och PR-byråer har event seglat upp som en central del av kommunikationsstrategierna. Genom att kombinera kreativitet, innehåll och känslomässigt engagemang har event blivit ett kraftfullt verktyg för att nå och beröra målgrupper på djupet.
Sponsrings & Eventsverige (SES) vill nu uppmärksamma denna utveckling genom att lansera en ny kategori i Gyllene Hjulet – Årets Eventbaserade PR-aktivering. Målet är att lyfta fram de mest framstående exemplen på event som skapat både engagemang och affärsnytta.
– PR-byråer har en lång erfarenhet av att använda event som kraftfulla kommunikationsverktyg och förvandlar dem till koncept som skapar både engagemang och genomslag. Med kreativitet och strategiska samarbeten bygger de relationer som stärker varumärken och väcker känslor. För att hylla denna betydelse lanserar vi nu en kategori i Gyllene Hjulet som lyfter fram de bästa eventbaserade PR-aktiveringarna – en chans för byråer och kommunikatörer att få välförtjänt uppmärksamhet och inspirera branschen, säger Cecilia Perlind, vd för SES.
Event erbjuder företag och varumärken en möjlighet att skapa innehåll som inte bara väcker uppmärksamhet utan också känns relevant och skapar en starkare koppling till sin publik. För PR-byråer är event en nyckel till ökad räckvidd, förbättrad trovärdighet och mätbara affärsresultat.
– Vi lyfter inte bara hållbarhet i olika former i koppling till evenemang, utan även event som grund för PR för att nå uppmärksamhet och starkare målgruppsengagemang, säger Cecilia Marsden, SES.
Projekt som genomförs under perioden 1 januari 2024 – 31 december 2024 är välkomna att delta i tävlingen. Bidrag kan skickas in från och med den 13 december, samma datum som biljetterna till finalen och den efterföljande galan släpps.
2025 års Gyllene Hjulet-final och gala kommer att äga rum den 23 april, och de nominerade offentliggörs i mitten av mars.