Byrån föddes runt en vision om ett enklare byråsamarbete, man skulle kunna leverera en riktigt bra 360-upplevelse för sina kunder. I början handlade det om två fokusområden – Event Marketing och Trade Marketing.
– Dessa områden var stora då, under tiden har vi följt marknadens utveckling och anpassat våra tjänster efter kundens behov, berättar Mats Mileblad, som är en av de två delägarna i företaget.
Onemotion IMC startades av Tomasz Pieniazek, idag Creative Director i företaget och Mats Mileblad var då en av de första kunderna då han arbetade på Fujitsu Siemens. Han blev bolagets bästa referens, bytte sida och blev en del av Onemotion, fem år efter start.
– Min och Tomasz samverkan började dock tidigare, redan 1996, då båda var på beställarsidan. Vi insåg att två budgetar är bättre än en och bestämde oss för att samverka och skapa underverk, säger Mats Mileblad.
Han beskriver Onemotion som en kreativ Brand experiencebyrå som tillsammans med övriga bolag i koncernen har ett av marknadens mest slagkraftiga 360-erbjudanden.
– Det innebär att vi egentligen arbetar disciplinoberoende inom kommunikation, som då omfattar såväl kreativ, konceptuell kommunikation inom det mer traditionella reklamområdet, olika former av evenemang inom såväl B2B som B2C och B2E – men också fysisk produktion av montrar, showrooms och butiker, berättar han.
Under pandemins framfart utökades också erbjudandet med en kraftfull plattform för digitala events, vVenues och TV-studios.
– Vi driver idag en av Europas finaste studios. Vår kundportfölj är väldigt bred och innehåller både privat och offentlig sektor där vi bland annat varit huvudleverantör för Stockholms Stads evenemang under sju år, berättar Mats Mileblad.
20 år i branschen är en lång tid som kräver sin planering och enligt Mats Mileblad är svaret på framgångarna att bygga organiskt och på starka kundrelationer, något man kommer att fortsätta med.
– Vi har alltid varit nyfikna på att utforska nya vägar. Här har vi som fristående bolag stor handlingsfrihet utan investerare eller nätverk som styr vår verksamhet, säger han.
I dagsläget är har Onemotion fler än 70 anställda och en omsättning på drygt 200 miljoner kronor.
– Jag tror att vårt sätt att arbeta varit ett framgångsrecept, i synnerhet när omvärlden förändras allt snabbare och vi ser en tydlig trend i att kunderna vill ha mer av helhetsansvar. Vi är stolta över att på egen hand ha kommit upp i en nivå av hög dignitet i fråga om såväl kreativitet som kunder och uppdrag, säger Mats Mileblad.
De två senaste åren har de varit den byrå som plockat hem flest Gyllene Hjul i eventkategorierna, något de planerar att fortsätta förknippas med.
– Onemotion ska vara en riktigt kreativ byrå som levererar stort mervärde för kunder och anställda, säger Mats Mileblad.
I samband med sitt 20-årsjubileum är de inne i en hektisk period och har än så länge bara firat småskaligt internt.
– Vi har några spännande saker på gång och vårt 20:e år har ju bara precis börjat, säger Mats Mileblad.
När det gäller framtidsplaner ska Onemotion fortsätta på det spår de börjat. Många långsiktiga satsningar har satt sig under de senaste åren.
– Vårt egna snickeri exempelvis, som vi investerat mycket i under åren och som nu tillhör de främsta inom event- och monterproduktion. På samma sätt ligger nog vår 360-modell väl i tiden, inte minst i ett tuffare ekonomiskt läge där kunden uppskattar en helhetspartner som man kan komma närmre och där arbetsflödet blir mer effektivt. Vi har dock inga planer på att slå av på tillväxttakten och håller alltid dörren öppen för nyfikna kunder och spännande projekt. Med en tillväxt på 15 – 20 procent per år ska vi fortsätta hålla oss i toppskiktet av svenska byråer, säger Mats Mileblad och tillägger:
– Många av våra kunder har funnits med oss sedan start och få lämnar oss över tid, det har också varit nyckeln till vår löpande tillväxt – och jag tror att en bra leverans är den viktigaste komponenten i det receptet. Nyckeln till det ligger naturligtvis också i riktigt bra anställda, vi har en superfin kultur i bolaget och många har hängt med sedan tidigt i bolaget, på så sätt är det också kul att de får utvecklas med oss över tid. Vår vision är ”Världens bästa byrå” en vision som både våra kunder och anställda skall känna, gärna så ofta som möjligt!
Av: Elin Bisander