Vinnarna av Årets Event B2C är Onemotion IMC och Paradox Interactive med PDXCON. Eventeffect pratar med Tomasz Pieniazek, kreativ chef på Onemotion som berättar mer om eventet.
Varför tror du att ni vann i er kategori?
– Vi hoppas att vi vann för att juryn kunde se komplexiteten i evenemangets uppbyggnad och mervärdet – på både lång och kort sikt som evenemanget innebar för Paradox, säger Tomasz Pieniazek.
Vad var wow-effekten med ert event?
– Wow-effekten var att sammanföra Paradox stora fanbase med de som arbetar med spelen och låta dem mötas IRL. Även den stora uppslutningen online var imponerande med 10 000 personer som såg invigningen och många fler som interagerade under eventdagarna, säger Tomasz Pieniazek.
Vilka var de största utmaningarna med eventet?
– Den största utmaningarna med evenemanget var att ta fram ett bra och relevant innehåll till en väldigt påläst och krävande målgrupp. Vid genomförandet var det att producera alla parallella spår från olika scener samt det aktiviteter som gjordes på tre olika platser samtidigt. Men största utmaningen är vi mitt i just nu – nämligen att överträffa föregående år med den aktivitet vi gör i Berlin i år, där vi räknar med mer än tre gånger så många besökare, berättar Tomasz Pieniazek.
Hur många deltagare hade ni på eventet?
– 1 000 besökare inklusive paradox anställda deltog på det fysiska eventet. Cirka 10 000 personer såg öppningsceremonin, avslutar Tomasz Pieniazek.
Juryns motivering: ”Paradox interactive vill ge tillbaka till sina mest trogna fans. Vad kan bli bättre än att låta dem själva delta i utvecklingen och upplevelsen av nya produkter. Detta firades genom en tre dagar lång upplevelse där total transparens fick genomsyra evenemanget.”