ISPO är världens största vintersportmässa
Mässan har fler än 2 800 medverkande företag. Med sina 16 utställningshallar lockar Messe Munich över 84 000 besökare från 120 länder under 4 dagar i början av februari varje år. Mässan delas in i åtta områden där man presenterar både nya och befintliga produkter, mässan bjuder på allt ifrån snösport till nya tillverkningsmetoder för industrin.
Fakta om montern
Längd: 8 meter
Bredd: 6 meter
Monteryta totalt: 48 kvm
Sätilas visioner, tankar och målsättning med montern.
Monter skulle vara i naturliga material och vara inspirerad av ett vintrigt, naturligt och kargt Skandinavien. Kunden önskade exponera så mycket produkter som möjligt samt även att kunna expandera montern om det fanns behov av det i framtiden.
De här bearbetningsområdena blev vårt utgångsläge
- Få plats med så många olika mössor, halsdukar & vantar som möjligt.
- Att skapa en monter som visade på närhet till naturen och Skandinavien.
- Skalbar för framtida behov.
- Inbjudande.
Att maximera exponering för kunders produkter och sortiment.
Exponering överallt, på samtliga ytor i montern. Genom att använda alla väggar och dessutom addera fristående hyllor och podier kunde vi maximera exponeringsmöjligheten av kundens stora sortiment och produkter.
Monterdesign som leder tankarna till natur och karga vinterlandskap i Skandinavien.
För att skapa känslan av ett vintrigt, naturligt och kargt Skandinavien, beslutades att det skulle bli mycket träinslag i montern. Vi använde oss av ljusa träslag som sedan betsades med ljusgrå lasyr. Lasyr framhäver träets naturliga kvistar och ådringar på ett naturligt sätt, precis det vi ville uppnå.
För att förstärka ”kargt- vinterlandskap” känslan så målades dessutom vita och ljusgrå detaljer med täckande färg på ohyvlat råvirket, genom att virket var ohyvlat så både ser och upplever man träets struktur genom färgen. Det grå/vit-målade skapade bra balans och kontrast mot det laserade väggarna och det ljusa trägolvet. De gråa och vita färgarna skapar en miljö som förknippades med nordiska vintern.
Slutligen tillfördes ”varma” objekt som mjuka soffor med plädar som gör att montern blir ännu mer inbjudande. Soffgruppen skapade också en mötesplats för avkopplande samtal och där man kunde sitta ned och se närmare på produkterna.
En nöjd kund återkommer
Kunden blev mycket nöjd med denna monter och vi har sedan dess byggt montern ca 15 gånger åt Sätila och den har varje gång tagit lite ny skepnad men hållit fast vid sin grundutformning. Senast byggdes montern med nya vepor hängande ovanför montern för att maximera monterns exponering.
Skalbarhet och flexibilitet – helt enkelt en dynamisk monter!
Det positiva med en sådan här lösning, när vi väl tagit fram alla delar, är att det blir väldigt enkelt att anpassa montern för olika storlekar och utformning av monterytor. Det råa materialet är samtidigt enkelt att ”laga” med ny färg om stort slitage uppstår. Flexibiliteten och anpassningsförmågan är oändlig utan att det tillkommer några stora kostnader.
Månadens tips från oss på Workman Event
Tänk framåt, kan ni återanvända monterdelar och/eller hela monterkonceptet?
Försök att se ett par steg framåt med montern och lägga lite tid på att undersöka och fundera på vad ni eventuellt kan återanvända och bygga vidare på i montern inför eventuella framtida mässor?
Med ett bra monterkoncept kan ni själva skapa grunden för en lätt underhållen och samtidigt dynamisk monterdesign.
Besök montern virtuellt
Länk till montern i 3D: Här kan du se montern i 3D direkt i din webbläsare
Zooma in/ut med skrollhjulet och vrid runt montern med vänster musknapp nedtryckt.
Besök gärna vårt GIGANTISKA INSPIRATIONSGALLERI – fler än 165 album!
Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/
Följ oss på Instagram, du finner oss om du söker på: workman.se
Har du inte ett Instagramkonto?
Använd då denna länk för att följa oss utan ett Instagramkonto: https://www.instagram.com/workman.se/