Mässan byggs upp på arenagolvet inne på Tele 2 Arena med direkt anslutning till stora scenen. Detta gör att besökare och gäster kan röra sig fritt genom både mässa och scenområde.
Workman Event samarbetspartner med Choice Hotel i över 10 år
Vi på Workman Event har tillsammans med Petter Stordalen & Choice Hotel genomfört detta evenemang i mer än 10 år. Något vi är väldigt glada och stolta över!
Solera vann årets pris som ”VK-Monter” 2019
Solera presenterar här sin verksamhet och sitt deltagande på VK Choice 2019
Solera Beverage Group er en ledende drikkevareleverandør i Norge, Sverige og Finland. Vi leverer til vinmonopolet, hotell – og restaurant, dagligvare og travel retail. Vår målsetning er å tilby drikkevarer for enhver anledning, og har en portefølje bestående av et bredt utvalg av vin, brennevin, øl, cider, mineralvann og alkoholfrie drikkevarer. Solera Uteliv er salgsavdelingen til Solera i Norge, bestående av 13 personer. Vi deltar årlig på Vinterkonferansen til Choice i Globen, hvor over 3000 Choice ansatte og samarbeidspartnere samles.
Fakta om montern
Längd: 12 meter
Bredd: 4 meter
Monteryta totalt: 48 m2
Utlåtande från Solera
Vinterkonferansen til Choice er en av de største messene vi har i løpet av året, og vi legger mye tid og energi på at vår stand skal bli best mulig. Som både vinleverandør til Choice og Platinum sponsor, så er det viktig for oss med funksjonalitet i standen samt et kreativt innslag. Temaet for konferansen var ”Rebels by Choice”, og vi ønsket å skape en stand som skilte seg ut i mengden. Dag 1 på messen kom kunstnere fra fra GraffitiSthlm og sprayet standen vår under første pause, i tillegg til å male to tavler som vi loddet ut mot det høyeste budet til UNECEF. Solera Uteliv har egen Inhouse event ansvarlig, og gjør mesteparten av utformingen selv.
Men uten Workman Event til å sette opp standen, innspill på hva som er mulig, hjelp til 3D tegning og leveranse av elementer og branding – ville det ikke vært mulig. Vi er veldig fornøyd med samarbeidet, og gleder oss allerede til Vinterkonferansen 2020!
Kundens målsättning med mässan
Målsättningen var att våra träffa befintliga och blivande kunder på en relevant arena. Lansera och sälja in våra nya produkter och tjänster. Lyssna av vad våra kunder förväntar sig av oss som leverantör. Hitta samarbetspartners.
Kravspecifikation från kunden
- Skapa en monter med väggar för kunds produkter och print.
- En monter med pelare för att skapa mer rum runt montern.
- Grafisk exponering på samtliga väggar.
Utmaningarna i just detta projekt
- Att skapa en monter med mycket väggar för exponering utan att ”stänga ute” övriga mässan.
- Skapa ett rum av montern.
- Få till en bra konstruktion för träbalkarna utan att det blir ostadigt.
- Hur reagerar printad folie när man spraymålar på den?
Monter på Top-floor
I centrum av utställningen på Vinterkonferens 2019 fanns det ett område som hette Top-floor. Den ytan på mässan var uppbyggd med en entresol, 3 meter hög. Två breda trappor från motsatta håll skapade lätt tillgänglighet för besökare på Top-floor. Här hade Solera sin monterplats!
Ett dilemma med mycket väggyta – kontra öppen monter
Ett dilemma som vi hade var att Solera var ute efter en monter med många väggar för att visa upp deras produkter medan arrangören gärna såg att dessa montrar ska var lite mer öppna. Uppdraget var alltså att göra en stängd monter men med inslag så den kändes, upplevdes och fungerade som mer öppen.
Lösningen på vårt dilemma
Vi kom då fram med lösningen att göra en stor ”fönsteröppning” i mitten av montern. På så sätt fick vi mycket yta för exponering med många hyllor plus att vi fick en öppenhet där även besökarna som stod nere på mässgolvet kunde se och uppfatta aktivitet uppe i Soleras monter.
Balkar, tak & industriell känsla
Solera ville ha en industriell känsla och såg framför sig balkar i montern samt som tak. Vi började med att ta fram en konstruktion i trä som vi sedan utvecklade med fler stödbalkar för att få stabilitet i konstruktionen. Balkarna målades svarta.
Mjukt böljande tak – ett rum med känslan av lyx
För att få ytterligare känsla av lyx och att montern faktiskt var ett rum som man attraherades av och ville träda in i, bestämde vi oss även för att hänga ett tyg över balkarna. Här använde vi oss av ett grått sprinklertyg som helt enkelt lades över takbalkarna. I mittenbalken fästes skenor och spotlights som belyste både monter och tygtak.
Årets tema på Vinterkonferensen var ”Rebels by Choice”
Ett överraskningsmoment – montern förvandlades dag två.
Vinterkonferensens 2019 hade som tema ”Rebels by Choice”. Som ett överraskningsmoment valdes att totalt förändra montern dag två under tiden besökarna var på ett föredrag. Från start dag 1 var montern folierad i ett neutralt betongmönster. Betongen skulle stå för en tuffare sida för att följa upp årets tema. Till förvandlingens hjälp anställde Solera en graffitti-konstnär som förvandlade montern dag två. När besökarna kom tillbaka från ett föredrag skulle montern se helt annorlunda ut! Vi hade en oro och bekymmer från vår sida hur den printade folien skulle reagera mot sprayfärgen. Vi kom överens med kunden om en vattenbaserad färg vilket fungerade alldeles utmärkt! Skönt.
Månadens TIPS från Workman Event!
Skapa ett ”överraskningsmoment” förändra montern under mässans gång.
Väck intresset på nytt genom att helt förändrat montern till nästa dag, eller efter ett seminarium etc.
Se hur våra kunder får se sin monter i 3D – enkelt via webben!
Länk till Solera montern i 3D: Här kan du se montern i 3D direkt i din webbläsare
Inga tillägg eller annat behövs installeras.
Besök gärna vårt GIGANTISKA INSPIRATIONSGALLERI – fler än 175 album!
Inspiration och våra album: http://www.workman.se/galleri/
Följ oss gärna på Instagram, där finner du oss om du söker på: workman.se
Har du inte ett Instagramkonto? Inga problem använd länken nedan!
Följ oss på Instagram: https://www.instagram.com/workman.se/
Vill du veta mer kontakta oss på Workman Event.
Artikel av: Susanne Sundström